شهروند ۱۲۵۳
اخیرا پژوهشگران انگلیسی در یک کنفرانس علمی گزارش کردند که ریحان علاوه بر خواص مختلف و شناخته شده آن داروی موثری است برای درمان درد مفاصل که به علت التهاب به وجود می آید. در یک بررسی علمی بر روی گروهی از بیمارانی که به عارضه Arthritic دچار بودند ریحان سبب از بین رفتن التهاب و درد مفاصل ۷۳ درصد از بیماران گردید که کمتر داروی شیمیایی موجود در بازار قادر است چنین اثری چشمگیر بر روی این بیماری داشته باشد.

دانشمندان مورد بحث تحقیقات وسیعی را بر روی ریحان و یافتن ترکیبات مهم آن که دردهای مفاصل را از بین می برد و التهاب را کم می کند شروع کرده اند و امیدوارند به زودی بتوانند داروی موثری برای دردهای مفاصل که درصد بالایی از مردم، مخصوصا سالمندان به آن دچار هستند به بازار آورند.

ریحان یا Basil جزیی از رژیم غذایی روزانه مردم کشورهای مدیترانه، مخصوصا ایتالیا است و مردم آن هر ساله مقدار قابل توج
هی ریحان تازه و پودر آن را استفاده می کنند و از قرار معلوم دردهای مفاصل و التهاب اعضا بدن در آن منطقه نسبت به آنچه در کشورهای دیگر، مخصوصا آمریکای شمالی می گذرد، تقریبا کمیاب است.


به نظر می رسد ترکیبات موجود در ریحان فعالیت آنزیم های ضددرد و ضد التهاب بدن را تشدید می کنند. گروهی از این ترکیبات در داروهای شیمیایی ضد درد مفاصل وجود دارند، ولی به علت همراه بودن با مقدار زیادی مواد شیمیایی برای بدن مخصوصا دستگاه گوارش زیانبار هستند. ریحان خاصیت ضدباکتری و عوامل عفونت زای دیگری دارد و منهدم کننده رادیکالهای آزاد موجود در بدن است و با این عمل خود سلولهای بدن را در برابر بروز بیماریهای مزمن محافظت می کند. ریحان را می توان به صورت تازه به عنوان سبزی خوش بو و مطبوع استفاده نمود و یا اینکه در سس های مخصوص گوجه فرنگی برای تهیه انواع غذاها به کار برد. ضماد عصاره ریحان بر روی مفاصل نیز می تواند در تخفیف درد موثر باشد.


اکثر دردها با کمبود ویتامین D رابطه دارند


بیشتر دردهای استخوان ها، ماهیچه ها، ستون فقرات و پشت، سر و گردن و حتی دستگاه گوارش رابطه مستقیم با کمبود ویتامین D دارند و با درمان این کمبود به راحتی تسکین پیدا می کنند. متاسفانه درصد کمی از پزشکان قبل از تجویز مسکن برای دردهای مختلف بدن که عوامل مشخصی ندارند، میزان ویتامین D دریافتی و موجود در بدن بیمار را اندازه گیری و بررسی می نمایند. مطالعات علمی به وضوح ثابت کرده اند که حدود ۸۵ درصد مردم آمریکا کمبود ویتامین D دارند که سبب بروز ناهنجاریهایی مانند بالا رفتن فشار خون، پوکی استخوان، بعضی از سرطانها و غیره می گردد. در این میان درصد بالایی از مردم که بدون دلیل مشخصی به دردهای مختلف دچار هستند صرفا به خاطر کمبود ویتامین D بوده که می تواند توسط پزشک و پس از آزمایشهای ساده ثابت و درمان شود. درصد بالایی از ویتامین D مورد نیاز بدن توسط تابش نور خورشید به پوست بدن حاصل می گردد.


چغندر داروی طبیعی درمان سرطان


چغندر در کنار غذاهای دیگر از بسیاری جهات غذایی است معجزه گر. ترکیبات موجود در چغندر می تواند تاروپود غده سرطانی را در بدن به هم ریزد و به سلولهای سرطانی اجازه فعالیت و گسترش ندهد. این گزارشی است که گروهی از دانشمندان اروپایی منتشر کرده اند و باور دارند که روزی تحقیقات علمی بر روی چغندر و ترکیبات آن می تواند موثرترین داروی درمان سرطان را به بازار عرضه نماید. این پژوهشگران به گروهی از بیماران مبتلا به سرطان در مدت چند هفته روزی یک لیتر آب چغندر تجویز و ملاحظه نمودند که تومورهای سرطانی به شدت کوچکتر شده و فعالیت سلولهای سرطانی متوقف گردیده است. مهمترین ماده ضد سرطانی موجود در چغندر بتاسیانین (Betacyanin) است که رنگ قرمز دارد. در ضمن چغندر خاصیت سم زدایی دارد، به این صورت که پس از منهدم کردن سلولهای سرطانی آنها را از طریق کلیه ها از بدن خارج می سازد و بدن را از وجود این سلولهای مضر پاک می کند.

با شرح مختصری درباره چغندر و نقش آن در درمان سرطان باید اضافه نمود که نه تنها برای مبارزه با سلولهای سرطانی که ممکن است در بدن هر کسی وجود داشته باشند (یک غده سرطانی که امروز در سینه یک زن تشخیص داده می شود، حداقل ۸ سال قبل در سینه ی او به وجود آمده و در آنجا وجود داشته است) بلکه برای دهها خواص مهم آن که در اینجا از ذکر آنها خودداری میگردد، باید در رژیم غذایی مقداری چغندر منظور گردد تا سبب بهزیستی و سلامتی بدن شود.

یک نفر از سه نفر در طول عمر خود به نوعی سرطان دچار می گردد و بسیاری از سرطانها پس از ۲۰ سال مصرف غذاهای سرطان زا و روش های زندگی بیماری زا به وجود خواهند آمد. بعضی از خوراکی هایی که خاصیت ضد سرطان دارند مانند براکلی، بعضی از سبزیجات سبز تیره رنگ، میوه جاتی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند و بالاخره چغندر به ظاهر بی ارزش، می توانند سلولهای سرطانی مورد بحث را با روشی بسیار جالب و پیچیده دنبال نمایند و از به سرانجام رسیدن آنها جلوگیری کنند.

هر غذایی ممکن است خواص مشترکی با غذاهای دیگر داشته باشد، ولی به طور مسلم هر غذایی حاوی و شامل خاصیت اختصاصی نیز می باشد که در غذاهای دیگر یافت نمی شود. در این صورت مصرف همه نوع غذا و به صورت اعتدال و پرهیز نکردن و دوری ننمودن از بعضی از غذاها یکی از بهترین عادات غذایی است که می تواند تمام موهبتی را که طبیعت خلق کرده به انسان ارزانی نماید. به همین دلیل هرگز نباید به خوردن یکی دو نوع غذا اکتفا نمود و عادت غذای محدودی را انتخاب کرد، بلکه باید با مصرف همه نوع غذا نوعی تنوع به وجود آورد و از تمام خواص موجود در آنها بهره گرفت.

خانواده هایی که عادت به خوردن انواع مختلف غذا ندارند، به علت کمبودهای مواد غذایی مانند املاح و ویتامینها و فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان ها و غیره دچار ناهنجاریهایی می شوند و کودکان این خانواده هم که به ناچار مجبور به پیروی عادت غذایی بزرگسالان هستند سرنوشتی بهتر نخواهند داشت.


بهتر است باور کنید


به غلط گفته می شود که سیب زمینی غیر از نشاسته چیز دیگری ندارد و در تغذیه نقش مهمی بازی نمی کند، در حالی که این حقیقت ندارد. مثلا پتاسیم یک سیب زمینی متوسط (حدود ۷ اونس) دو برابر پتاسیم موجود در یک موز متوسط است. به عبارت دیگر یک سیب زمینی متوسط پخته و با پوست حاوی ۱۱۳۷ میلی گرم پتاسیم است و می تواند یک سوم پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین کند.

پتاسیم بهترین داروی کنترل فشار خون بالا است که در نتیجه باعث بهزیستی و سلامتی قلب و عروق می گردد.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com