شهروند ۱۲۵۵
چندی قبل پژوهشگران ژاپنی طی مقاله جالبی در ژورنال تحقیقات Behavioral Brain گزارش کرده بودند که ماده ای در خربزه وجود دارد که می تواند از بروز و پیشرفت استرس و فشار روحی جلوگیری کند. براساس این پژوهش علمی گروهی از محققان فرانسوی تحقیقات علمی دیگری را بر روی خربزه و استرس و خستگی انجام داده اند که نتایج آن جالب است.

این گروه ۷۰ نفر زن و مرد ۳۰ تا ۵۰ ساله را زیر پوشش قرار داده و به مدت چهار هفته به یک دسته از آنها آب خربزه داده، و دسته دیگر به عنوان شاهد در مدت بررسی خربزه مصرف نکردند. این بررسی ثابت نموده که ترکیبات موجود در خربزه باعث نوعی آرامش شده و از بروز استرس و خستگی جلوگیری می کند. دانشمندان مورد بحث پروژه جدیدی را تدارک می بینند تا بهتر و بیشتر ترکیبات خربزه را شناسایی کرده و ماده شیمیایی موثر در پیشگیری و درمان استرس و خستگی را مشخص نمایند.


بیماری قند قدرت عملکرد مغز را کاهش می دهد


عدم کنترل قند خون در درازمدت و توجه نکردن به رژیم غذایی مخصوص این بیماری، سبب کاهش فعالیت و عملکرد مغز می شود. این خبری ست که پژوهشگران انگلیسی آن را اعلان نموده اند. قبلا گزارش شده بود که امکان مبتلا شدن به بیماری آلزایمرز در افرادی که به بیماری قند دچار هستند، خیلی بالاتر از افراد معمولی است و آن به علت کمبود انسولین و یا عدم توانایی بدن در مصرف انسولین خون بوده و در نتیجه قند بالای خون سبب صدمه به سلولهای مغزی می شود و در نهایت بیماری فراموشی را به وجود می آورد. در این پروژه تحقیقاتی بیشتر از یکهزار نفر بیمار مبتلا به بیماری قند که مسن تر از ۶۰ سال بودند تحت مطالعه قرار گرفته اند. از این عده حدود ۱۱۳ نفر به اختلالات مغزی و کم کاری فعالیتهای سلولهای مغز دچار بودند که در مقایسه با افراد سالم رقمی است بزرگ و نشانگر نقش بیماری قند، مخصوصا در افرادی که میزان قند خون آنها به خوبی کنترل نشده است.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در دنیا بیشتر از ۱۷۱ میلیون نفر به بیماری قند دچار هستند و این رقم تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد. فقط در آمریکا حدود ۲۴ میلیون نفر به این بیماری دچار هستند.


توت فرنگی: سلطان میوه ها


Strawberries یا توت فرنگی کلسترول خون را کاهش میدهد. این خبریست که ژورنال تغذیه آمریکا آن را گزارش کرده و جدیدترین خاصیت این میوه را طی گزارش علمی و مستند ثابت می کند. در یک بررسی علمی گروهی از افرادی که به سندروم متابولیک دچار بودند (افراد چاق با فشار خون و کلسترول بالا) به مدت چهار هفته هر روز مقدار فقط ۲۵ گرم پودر یخ زده توت فرنگی داده و مشاهده نمودند که به طور متوسط حدود شش درصد از میزان کلسترول بد خونشان (LDL) کاسته شده است.

به طور کلی در دنیا بیشتر از ۶۰۰ نوع توت وجود دارد و توت فرنگی در حال حاضر در هر گوشه دنیا کشت و برداشت و مصرف می شود. این میوه استثنایی در طب مدرن، سلطان میوه ها نام گرفته، زیرا حاوی مقدار غیرقابل تصوری ماده ضد التهاب، ضد سرطان، آنتی اکسیدان و فیبر با کیفیت بالا می باشد و در سلامتی و بهزیستی بدن نقشی انکارناپذیر دارد.

فنول های موجود در توت فرنگی مانند Anthocyanins که آنتی اکسیدانی بسیار قوی است عملکرد و فعالیت آنزیم COX را که سبب التهاب شدید بدن می شود، کنترل نموده و تخفیف می دهد. در حقیقت قسمتی از فعالیتهای مواد موجود در توت فرنگی در این مورد شباهت زیادی به عملکرد آسپرین در بدن دارد، ولی هرگز در دستگاه گوارش موجب عوارض جانبی مانند خونریزی نمی شود. خاصیت آنتی اکسیدانی توت فرنگی در کنار ماده Ellagitannins که خاصیت ضد سرطان دارد، به این میوه مقام مخصوص می دهد.

توت فرنگی به خاطر داشتن ویتامین C علاوه بر تمام خواص آن از پیری زودرس جلوگیری می کند و از بروز بیماریهای چشمی در سنین بالا پیشگیری کرده نوعی سلامتی پایدار در بدن به وجود می آورد. در ضمن توت فرنگی حاوی مقدار قابل ملاحظه ای از ویتامین های گروه B، منگنز، پتاسیم، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین K، منیزیوم، مس، فولات و ریبوفلاوین است که قدرت فوق العاده ای به این میوه می دهد تا با بیماریها و عوامل بروز آنها مبارزه نماید و در تغذیه و طب مدرن لقب سلطان میوه ها را به خود اختصاص دهد. در اینجا باید اشاره گردد که فقط نوع تازه و یخ زده این میوه دارای خواصی هستند که به آنها اشاره شد.

توت فرنگی هایی که به آن مواد شیمیایی حشره کش زده اند و برای رشد آن از کود شیمیایی استفاده کرده اند نمی توانند خواص مختلف این میوه را حفظ نموده و در بدن سبب بهزیستی و سلامتی شوند. توت فرنگی پررنگ و خوش رنگ از بهترین نوع توت فرنگی بوده و خواص موجود در آن با توت فرنگی های رنگ پریده و بی رنگ قابل مقایسه نمی باشد.


نقش حشره کشها در کاهش جمعیت زنبور عسل


چندی قبل در این صفحه مطلبی درباره عوامل از بین رفتن زنبور عسل و کاهش تولید مثل این حشره بسیار مفید به اطلاع خوانندگان عزیز رساندم. اخیرا گزارش گردیده که در سال جاری ۶۰ درصد زنبور عسل آمریکا، مخصوصا در جنوب کالیفرنیا در اثر مصرف مواد شیمیایی حشره کش ها از بین رفته اند و این یکی از حقایقی است که نمی شود آن را انکار کرد. عوامل دیگری که در از بین بردن و کاهش تکثیر زنبور عسل موثر هستند عبارتند از ازدیاد استفاده از بذرهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند و زنبور عسل می بایست از گل های آنها تغذیه نماید که سبب کاهش چشمگیر تکثیر و در نهایت از بین رفتن درصدی از جمعیت زنبور عسل گردیده و در ضمن بنابه نظریه دانشمندان امواج و ارتعاشات دستگاههای مخابراتی، مخصوصا تلفن های همراه که هر روز بیشتر رواج پیدا می کند، توانسته است موجب سردرگمی زنبورها شده، و درصدی از آنها نتوانند به کندوهای خود بازگردند. زنبور عسل که میلیونها سال با تمام عوامل پیچیده و تغییرات جوی و غیره جنگیده و توانسته به زندگی پر منفعت خود ادامه دهد، امروز دستخوش ناملایماتی گردیده و به سرعت نابود می شود.

زنبور عسل در باروری درختان میوه و غلات و حبوبات و غیره به خاطر پخش گرده گل ها نقش مهمی دارد و مقدار زیادی از غذای انسان و حیوان با کمک زنبورعسل حاصل می گردد.


بهتر است باور کنید


طبق آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۷۱ میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری قند و یا دیابت دچار هستند و این رقم تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد. به طور کلی ۱۲ درصد مردم در طول عمر خود به این بیماری دچار می شوند و نیمی از آنها از آن بی خبرند و ندانسته و بدون کنترل قند خون به زندگی ادامه می دهند که درصد بالایی از آنها به علت از کار افتادن کلیه ها، سکته قلبی و مغزی، از دست دادن حس بینایی و غیره به مرگ و میر زودرس دچار می شوند. در آمریکا ۲۴ میلیون نفر از مردم می دانند که به بیماری قند دچار هستند و حدود ۶ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند ولی نمی دانند. در ضمن بیشتر از ۵۷ میلیون نفر به علت چاقی، نداشتن فعالیتهای بدنی و ارثی و خانوادگی در معرض بروز این بیماری قرار دارند و به تدریج به آمار بیماران مبتلا به بیماری دیابت افزوده می گردند.






* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com