چند سالی است که پژوهشگران و دانشمندان نسخه های طب سنتی را درباره خواص غذایی و دارویی انار تجزیه و تحلیل می کنند و در مراکز تحقیقاتی بعضی از کشورهای دنیا به بررسی خواص ناشناخته این میوه مشغولند. مدتی است که پژوهشگران عملکرد موثر آب انار را بر روی PSA خون و تقلیل التهاب غده پروستات تحقیق می نمایند و نتایج چشمگیری گرفته اند که مواد شیمیایی موجود در انار قادر است به شدت التهاب غده پروستات را کاهش داده و در نتیجه از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند.


این بار دانشمندان دانشگاههای UCLA و می سی سی پی ثابت کردند که آنتی اکسیدان Elligitannins موجود در انار فعالیت آنزیم CYP1B1 را که سبب بروز و پیشرفت سرطان در بدن می شود از کار می اندازد و در نتیجه امکان بروز سرطان پروستات را کم می کند. این خبر بسیار مهمی است، زیرا داروهای شیمیایی درمان سرطان پروستات زیاد موثر نیستند و در ضمن عوارض جانبی پیچیده ای به وجود می آورند. حال اگر بتوان از میوه ای مانند انار که خواص بی شماری دارد از بروز سرطانی مانند سرطان پروستات جلوگیری کرد و یا به درمانش کمک کرد، عمل مهمی انجام گرفته است. هر ساله در دنیا بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر به خاطر سرطان پروستات جانشان را از دست می دهند و در عین حال هر ساله حدود ۵۰۰ هزار نفر به مبتلایان به این بیماری افزوده می شود.

دومین خبر مهم که توسط دانشمندان دانشگاه کارولینای جنوبی منتشر گردیده موضوع خاصیت ضد التهابی این میوه و نقش آن در جلوگیری و درمان التهاب بدن و درد مفاصل است. علت اصلی بروز التهاب بدن عکس العمل سیستم ایمنی بدن و حمله آن به بعضی از اعضاء بدن می باشد. هنوز ما نمی دانیم که چرا سیستم ایمنی بدن به جای نگهداری و حفظ بدن اشتباهاً و یا به هر دلیلی به آن حمله می کند. اخیراً ثابت شده که عارضه التهاب بعضی از اعضاء بدن مانند سینه و ریه و روده و غیره در درازمدت سبب بروز سرطان می گردد و آب انار است که با قدرتی بی نظیر از حمله سیستم ایمنی بدن به بدن جلوگیری کرده و از بروز التهاب پیشگیری می کند.

آب انار با قدرت آنتی اکسیدانی خود قادر است عملکرد Cox1/2 را که در بروز التهاب نقش دارد، کنترل کرده و آن را تخفیف دهد. عصاره انار که در این دسته از تحقیقات علمی POMX نام گرفته در آینده و پس از تحقیقات تکمیلی دیگر قادر خواهد بود انقلابی در درمان التهاب بدن و جلوگیری از بسیاری بیماریها نقش مهمی بازی کند.

در بازار آب انارهایی وجود دارند که حاوی مقدار زیادی تانن و مواد شیمیایی افزاینده غذایی هستند. چون فصل انار است شما می توانید آب انار طبیعی را در فریزر و به مدت طولانی نگه دارید و یا دانه های انار را در ظرف سربسته و مطمئن برای استفاده در یخچال ذخیره کنید و از تمام مواهب موجود در آن بهره گیرید.


خوابیدن در محیطی کاملا تاریک از عارضه افسردگی جلوگیری می کند


در یک کنفرانس علمی بزرگ در شیکاگو اعلان گردید که افرادی که در اتاق خواب آنها و در مواقع خواب نور چراغ خواب، نور چراغ از بیرون پنجره اتاق خواب و هر نور دیگری وجود داشته باشد شخص بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به عارضه افسردگی قرار دارد. مقاله مفصل این بررسی جالب در اواخر ماه دسامبر آینده در ژورنال Behavioural Brain Research به چاپ خواهد رسید.

به عبارت دیگر پژوهشگران این بررسی جالب معتقدند که برای پیشگیری از بروز افسردگی و جلوگیری از پیشرفت این عارضه در موقع خواب و در محیط اتاق خواب نباید هیچگونه نوری وجود داشته باشد. اصولا انسان و بسیاری از حیوانات وقت معینی در ۲۴ ساعت شبانه روز نیاز به خواب و نوعی آرامش مطلق دارند و ساعت بیولوژیکی مغز انسان بر روی این موضوع تنظیم گردیده که هر شخص باید حدود ۸ ساعت در شبانه روز بخوابد. حال اگر در موقع خواب نوری در محیط مورد بحث وجود داشته باشد تغییراتی در گردش نور و تاریکی ۲۴ ساعت رخ می دهد و خللی در سلامتی به وجود می آورد که یکی از آنها بروز و پیشرفت عارضه افسردگی است و این مخصوصا در کودکان مسلم تر می باشد. چندی قبل گروهی از پژوهشگران گزارش کرده بودند که نور موجود در اتاق خواب مانند چراغ خواب سبب خستگی بافت ها و ماهیچه های چشم می گردد، زیرا به هر صورت مقداری نور از طریق پلک چشم وارد چشم می گردد و این دستگاه بینایی قادر نیست کاملا استراحت نماید. به همین جهت افرادی که در موقع خوابیدن چراغ خواب استفاده می کنند بیشتر به بیماریهای چشم مانند آب مروارید و آب سیاه چشم دچار می گردند.


آنتی اکسیدان انگور یاقوتی و بیماری قند


آنتی اکسیدان معروفی به نام Resveratrol که در انگور یاقوتی وجود دارد می تواند از طریق فعل و انفعال پیچیده ای در مغز سبب متابولیسم یا سوخت و ساز مواد قندی در بدن شده و از پیشرفت بیماری قند جلوگیری نماید. پژوهشگران دانشگاه تگزاس در مرکز تحقیقات پزشکی دالاس موفق به شناسایی عملکرد جدید آنتی اکسیدان رسوراترول انگور یاقوتی شده اند که خبر بسیار جالبی است.

جالب اینجا است که این آنتی اکسیدان نوعی پروتئین موجود در بدن را به نام Sirtuins فعال می کند و در نتیجه نه تنها در سوخت و ساز قند خون موثر است، بلکه از پیری زودرس جلوگیری نموده و سبب سلامتی می گردد. این پروتئین وقتی به وسیله آنتی اکسیدان موجود در انگور یاقوتی فعال گردید طی فعل و انفعالی در مغز، موجب کنترل دیابت به وسیله تنظیم سوخت و ساز قند می شود.

در این بررسی پژوهشگران مقداری Resveratoral به مغز موشهایی که به بیماری قند دچار بودند تزریق نمودند و مشاهده کردند که پروتئین Surtuins به صورت غیرقابل انتظار فعال گردیده و نه تنها در سوخت و ساز قند خون موثر بوده، بلکه در چند و چون ترشح انسولین غده پانکراس نقش داشته است. این یافته مهم می تواند در آینده سبب کشف دارو یا روش مخصوص برای جلوگیری و درمان بیماری قند یا دیابت شود.

گزارشات علمی دیگر نشان می دهند که آنتی اکسیدان مورد بحث در انگور یاقوتی نه تنها از اکسیده شدن بعضی از مواد در بدن و صدمه DNA سلول ها جلوگیری می کند و به علت خواص مختلف آن سبب سلامتی و بهزیستی قلب و عروق شده و از بروز بسیاری از بیماریهای دیگر مانند سرطان و غیره پیشگیری می کند، بلکه در سوخت و ساز چربی بدن نقش دارد و در نتیجه موجب کاهش وزن بدن می گردد. انگور یاقوتی اگر با هسته آن مصرف شود معجونی خواهد بود که خواص آن قابل وصف نیست، زیرا هر حبه انگور در چنین شرایطی مانند داروخانه ایست که قادر است بسیاری از بیماریها را درمان کند و از پیری زودرس جلوگیری نماید و با تقویت سیستم ایمنی بدن به شخص زندگی راحت و سالمی هدیه نماید.


بهتر است باور کنید


بیشتر از ۳۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به علت کمبود آنزیم لاکتاز که در هضم قند شیر یا لاکتوز نقش دارد نمی توانند شیر مصرف کنند و به علت عوارض جانبی آن مانند دل درد و اسهال و نفخ شکم و غیره به کلی از مصرف لبنیات دوری می کنند و در نهایت از دریافت بهترین نوع کلسیم محروم هستند.

این عده می توانند ماست چکیده بخورند، زیرا باکتریهای مفید موجود در ماست در شکستن قند شیر موثر بوده و خوردن آن سبب بروز عوارض جانبی ذکر شده در بالا نخواهد شد. در ضمن به وضوح ثابت شده که این افراد می توانند ترکیبات پنیر را به راحتی هضم و جذب نمایند.

پس اگر به عارضه کمبود آنزیم لاکتاز دچار هستید به کلی از مصرف فرآورده های شیر دوری نکنید و با خوردن ماست و پنیر از همه مزایای این غذای کامل استفاده کنید.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com