بر طبق آماری که ژورنال علمی بیماری قند منتشر کرده تعداد بیماران مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۳۴ دو برابر خواهد شد. در حال حاضر این رقم حدود ۲۴ میلیون نفر در امریکا است و پیش بینی می شود که تا ۲۴ سال دیگر آمار مورد بحث دو برابر خواهد شد. در نتیجه مخارج درمان و نگهداری بیماران مبتلا به بیماری قند که در حال حاضر حدود ۴۵ بیلیون دلار است به ۱۷۱ بیلیون دلار افزایش خواهد یافت. یکی از علل مهم افزایش میزان این بیماری که متاسفانه درمان قطعی ندارد و فقط با کنترل قند خون می توان از بروز عوارض خطرناک جانبی آن دوری کرد، چاقی زیاد و نداشتن فعالیت های بدنی ست که گریبانگیر جوامع به اصطلاح متمدن شده است. دیابت نوع دو بیماری مخصوص بزرگسالان است و در کودکان نباید دیده شود، در حالی که امروزه درصد چشمگیری از کودکان به علت تغذیه غلط و نداشتن فعالیت های بدنی به این بیماری دچار می شوند.

سبزی و میوه دشمن عارضه فراموشی

فلاوونوئیدها، نوعی آنتی اکسیدان موجود در سبزی و میوه قادر است از بروز و پیشرفت عارضه فراموشی و بیماری آلزایمرز جلوگیری کند. این گزارشی ست که پژوهشگران انگلیسی منتشر کرده اند و باور دارند که فلاوونوئیدها که نوعی فیتوکمیکال هستند و به علت خواص آنتی اکسیدانی خود از بروز صدمه به “دی ان ا” سلول ها جلوگیری می کنند می توانند سبب بهزیستی و سلامتی سلول های مغز و اعصاب شوند و نگذارند بیماری فراموشی و آلزایمرز بروز نموده و یا پیشرفت کند. غذاهایی مانند مرکبات، انواع توت ها، انگور، پیاز، جعفری، تمام سبزی های سبز تیره رنگ و میوه های خوشرنگ و پر رنگ و چای، مخصوصا چای سبز حاوی مقدار زیادی فلاوونوئید هستند که به طور کلی در سلامتی و بهزیستی بدن نقش دارند.
در بررسی علمی اخیر نقش اختصاصی این آنتی اکسیدان بسیار قوی در پیشگیری و درمان بیماری فراموشی مشخص گردیده و دانشمندان امید دارند که این پیام به همه مردم دنیا رسانده شود و آنها با توجه به رژیم غذایی روزانه خود بتوانند اندازه لازم و کافی از فلاوونوئیدها را دریافت نمایند و سالم بمانند.

نقش ویتامینD در درمان سرطان

پژوهشگران انستیتو سرطان Roswell Park آمریکا گزارش می دهند که با تجویز ویتامین D به بیماران مبتلا به سرطان های روده بزرگ و سینه و غیره به همراه داروهای استاندارد توانسته اند بهتر و سریعتر این بیماری ها را درمان کنند. این عده عقیده دارند که از این پس نسخه های ویتامین D توسط متخصصان سرطان برای بیماران صادر خواهد شد و تجویز این ویتامین به صورت نوعی شیمی درمانی توصیه می گردد. در سال های اخیر چندین مقاله علمی جالبی در مورد نقش ویتامین D در درمان سرطان ها به چاپ رسیده که در حقیقت سبب امیدواری ست. از قرار معلوم کلیه بیماران انستیتو سرطان رزول پارک در کنار داروهای مخصوص سرطان، ویتامین D نیز دریافت می دارند.
مطالعات جدید ثابت کرده اند که مصرف ویتامین D نه تنها در درمان بسیاری از بیماری های مزمن نقش مسلم دارد بلکه در پیشگیری آنها نیز موثر است. به عبارت دیگر افرادی که امکان مبتلا شدن آنها به انواع بیماری های مزمن زیاد است می توانند با مشورت پزشک خانواده و یا متخصص تغذیه مقداری ویتامین Dدریافت نمایند و در نتیجه از بروز بیماری های مورد بحث جلوگیری کنند.
متاسفانه عده زیادی به دلائل مختلف مخصوصاً دوری از نور خورشید و یا عدم دسترسی به آن نمی توانند مقدار لازم و کافی از ویتامینD روزانه را دریافت نمایند. آمار نشان می دهد که ۸۰ درصد از خانم هایی که به سرطان سینه دچار می شوند کمبود ویتامین D دارند و معلوم نیست این کمبود چه موقعی به وجود آمده و چگونه پیشرفت کرده است.
گروه بزرگی از متخصصان تغذیه و پزشکان پیشنهاد می کنند که میزان ویتامین D توصیه شده برای بدن انسان از ۶۰۰ واحد بین المللی به بیشتر از یک هزار واحد بین المللی افزایش یابد و این رقم برای بیماران مبتلا به سرطان می تواند حدود ۵۰ هزار واحد بین المللی باشد که حتماً باید زیر نظر پزشک متخصص و برای مدت معینی مصرف گردد، چون این ویتامین محلول در چربی بوده و زیاده روی آن سبب دردسرهای پیچیده ای خواهد شد.

بهتر است باور کنید

شلغم یکی از بهترین داروهای پائین آورنده فشار خون است، زیرا در هر یک صد گرم آن حدود ۲۷۰ میلی گرم پتاسیم و ۴۰ میلی گرم کلسیم است که هر دوی آنها نقش مهمی در تنظیم و کاستن فشار خون دارند. در ضمن شلغم سبب کاهش قند خون شده و به علت خاصیت رقیق کنندگی خون از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. شلغم پخته در درمان عارضه سینه پهلو و سرفه های مزمن نیز موثر است.

پاسخ به پرسش های خوانندگان شهروند

من در ایران زندگی می کنم و به هر طریقی نوشته های شما را می خوانم. به علت ناراحتی دستگاه گوارش به بیمارستان مراجعه کردم. تشخیص داده اند که من به بیماری انگورک دچار هستم. لطفا مرا راهنمایی کنید که انگورک چیست و چه روش زندگی و رژیم غذایی در بروز درمان این بیماری نقش دارند؟
پاسخ: انگورک همان بیماری Diverticules یا Diverticulos است که سبب به وجود آمدن کیسه ها یا جیب های کوچکی (Pouches) در جدار روده بزرگ می شود که غذا در آن ها جمع شده و درد و عفونت و ناهنجاری های ثانوی را به وجود می آورد که گاهی منجر به جراحی و برداشتن قسمتی از روده می شود. در این دسته از بیماران رعایت رژیم غذایی مخصوص مهم است. این افراد باید نان کامل (با سبوس) و سبزی و میوه بدون تخم و دانه (انگور بی دانه) مصرف کنند و در خوردن نان سفید، بیسکویت و کیک و غذاهایی که حاوی مقدار زیادی مواد قندی هستند، زیاده روی نکنند. در ضمن این افراد نباید مشروبات الکلی، غذا و نوشابه های کافئین دار، دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو، ذرت و سبزی هایی که حاوی مقدار زیادی فیبر (مانند کرفس) هستند مصرف نمایند. نوشیدن روزی حداقل ۸ لیوان آب توصیه می شود، زیرا یبوست در بروز و پیشرفت این بیماری خسته کننده نقش مهمی دارد.
در خاتمه باید اشاره کرد که استرس و اضطراب و نگرانی نیز در پیشرفت و مزمن شدن این بیماری ها موثر است.

* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com