به طور کلی در بدن یک شخص بالغ حدود ۲ تا ۴ پاند باکتری وجود دارد که قسمت عمده ی آن در دستگاه گوارش دیده می شود. در بدن انسان حدود ۷۵ تریلیون سلول وجود دارد و در عین حال ۱۰ برابر این مقدار یا به عبارتی ۷۵۰ تریلیون باکتری در قسمت های مختلف بدن زندگی می کنند. عده ی زیادی از مردم از باکتری و نام باکتری وحشت دارند و فکر می کنند که این موجود ذره بینی سبب عفونت ها و ناهنجاریهایی در بدن می گردد، در حالی که این جمعیت بسیار بزرگ باکتری در بدن با همکاری یکدیگر محیطی را به وجود می آورند که سبب بهزیستی و سلامتی می شوند و اگر تعادل همکاری های آن ها به هم بخورد ممکن است دردسرهایی را به وجود آورد. قسمت اعظم باکتری های مورد بحث در دستگاه گوارش، مخصوصاً در روده ها سبب شکستن فیبر موجود در رژیم غذایی شده و در هضم انواع دیگر ترکیبات غذاهای مصرف شده دخالت دارند. تخمیر غذا در روده و قابل جذب شدن مواد غذایی آن بدون حضور باکتری های مفید روده صورت نخواهد گرفت. در ضمن این دسته از باکتریها در شکستن و دفع سموم بدن موثر هستند. پژوهشگران باور دارند که حضور باکتری های مفید در روده موجب سلامتی لنف های موجود در دستگاه گوارش می شود و در نهایت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. پرو بیوتیک یا باکتری های مفید بدن که امروزه در بسیاری از غذاها مانند ماست وجود دارند، باعث تقویت محیط داخلی دستگاه گوارش می شوند و نه تنها در هضم و جذب مواد غذایی نقش دارند، بلکه از بروز بسیاری از ناهنجاری ها و عوارضی مانند یبوست و اسهال و نفخ شکم و غیره جلوگیری می نمایند. در موقع مصرف آنتی بیوتیکها جمعیت باکتری های بدن، مخصوصاً داخل روده به شدت کاهش می یابد و زائده ی آپاندیس است که همیشه مقداری از این باکتری های مفید را در خود حفظ کرده و در موقع نیاز به سرعت آنها را تکثیر می دهد تا وارد روده شده و جای باکتری های از بین رفته را بگیرند و در هضم و جذب مواد غذایی و دفع سموم بدن عمل نمایند. خمیرمایه و ماست ترشیده حاوی مقدار زیادی از این باکتری های مفید می باشند.

روش های طبیعی مبارزه با سرطان پروستات

هر ساله ده ها هزار نفر از محققان و دست اندرکاران تشخیص و درمان سرطان در کنفرانس AACR شرکت نموده و آخرین یافته های پزشکی را در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان مطرح می کنند. امسال این کنفرانس بزرگ در هوستون تشکیل شد و چند گروه تحقیقاتی نتایج بررسی های خود را درباره ی پیشگیری و درمان سرطان پروستات که بالاترین رقم سرطان را در مردان به خود اختصاص داده و یک نفر از هر هشت نفر مرد در طول عمر خود به آن دچار خواهد شد، گزارش نمودند که به چند نمونه ی آن اشاره می گردد:
۱ـ پژوهشگران آلمانی گزارش کردند که گیاه Humulus Lupulus که در طب سنتی آن کشور مورد استفاده قرار می گیرد و در ضمن در صنعت آبجوسازی برای طعم و مزه ی آبجو از این گیاه استفاده می نمایند و در اصطلاح محلی به آن Hops می گویند می تواند سبب پیشگیری سرطان های سینه و پروستات شود. در این گیاه نوعی فیتوکمیکالی یافته اند به نام Xanthohumol که به همراه هورمون تستوسترون می تواند PSA خون بیماران مبتلا به سرطان پروستات و یا افرادی که به ورم پروستات دچار هستند را پایین آورده و از بروز سرطان جلوگیری نماید و همچنین در درمان آن موثر باشد.
۲ـ گروه دیگری از دانشگاه هاروارد گزارش نمودند که ترکیبات موجود در قهوه قادر است از بروز سرطان پروستات جلوگیری نماید و افرادی که هر روز مقداری قهوه مصرف می نمایند خیلی کمتر به این سرطان دچار می شوند. قهوه در عملکرد انسولین و سوخت و ساز مواد قندی و فعالیت هورمون های جنسی نقش دارد که رویهمرفته در سلامتی غده ی پروستات موثر است. در این بررسی بیشتر از ۵۰ هزار نفر از مردان به مدت چهار سال بررسی و پیگیری شده اند و تعداد ۵ هزار نفرشان در این مدت به سرطان پروستات دچار گردیده اند. در بررسی روش زندگی، تغذیه و محیط زیست این افراد معلوم گردیده که افرادی که قهوه مصرف می کردند ۶۰ درصد کمتر به نوعی سرطان پروستات که درمان و کنترل آن مشکل است، دچار شده اند.
۳ـ گروه سوم نیز از دانشگاه هاروارد بودند که رابطه ی فعالیت های بدنی و ورزش را در پیشگیری سرطان پروستات گزارش نمودند. این گروه معتقدند که حتی فقط هفته ای نیم ساعت ورزش کردن می تواند امکان مرگ و میر به علت این بیماری را تا حدود ۳۵ درصد کاهش دهد. اگر فعالیت جسمی شخص افزایش یابد امکان بروز و مرگ و میر این سرطان تا ۵۱ درصد کاهش پیدا می کند که رقمی است بزرگ و چشمگیر.
یکی از علل مهم شیوع سرطان پروستات در مردان و در چند دهه ی گذشته بی حرکتی و نداشتن فعالیت های بدنی است که در نهایت موجب چاقی و اختلالاتی در بدن گردیده و انواع عوارض و بیماریها را به وجود می آورد که سرطان پروستات یکی از آنها می باشد.

پاسخ به پرسش های خوانندگان شهروند

شنیده ام که غذاهایی که به ادرار موش ها آلوده است سبب بیماری کشنده می شود. لطفاً در این مورد مطلبی در شهروند بنویسید.
پاسخ: گاهی ادرار بعضی از حیوانات مانند موش و خرگوش و حتی حیواناتی مثل سگ و گربه و غیره آلوده به نوعی باکتری خطرناکی است به نام Leptospira که ممکن است به همراه غذای آلوده و یا از طریق بافت پوششی بدن، ترشحات دهان و چشم و بینی وارد بدن شده و بیماری Leptospirosis را به وجود آورد. علائم بیماری بین ۴ تا ۱۰ روز پس از تماس با این باکتری مشخص می شود و در ابتدا علائمی مثل سرماخوردگی، درد و به تدریج تب، سردرد، درد ماهیچه، درد معده، تهوع و استفراغ، اسهال، التهاب چشم و خارش پوست بدن به وجود می آید و در نهایت باعث از کار افتادن کلیه ها می شود که درمانش بسیار مشکل خواهد بود. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود به علت از بین رفتن قدرت سیستم دفاعی بدن این بیماری عفونت زا سبب مرگ بیمار می شود. چندی قبل گزارش شده بود که باکتری مورد بحث که به وسیله ی ادرار موش آلوده و به همراه نوشیدنی (قوطی آلوده به ادرار موش) وارد بدن شخص شده بود پس از مدت کوتاهی سبب مرگ بیمار گردید. به همین جهت قبل از باز کردن در قوطی های غذاهای کنسرو و کمپوت شده و نوشابه های گازدار بهتر است به دقت تمیز شوند.

بهتر است باور کنید

می گویند مخلوط عصاره ی صاف شده ی سیر تازه و آب مقطر یکی از بهترین داروهای گوش درد به علت عفونت است. در دفعات اول مصرف عصاره ی سیر و آب مقطر چند دقیقه ای سوزش مخصوصی در گوش احساس می شود ولی پس از چند بار استفاده دردی احساس نخواهد شد.
سیر یکی از موثرترین آنتی بیوتیک های طبیعی است که در درمان عفونت های قارچی، باکتری و ویروس نقش موثری دارد. البته در موقعی که طب مدرن داروهای موثری برای گوش درد ارائه می دهد شاید نیازی به مصرف عصاره ی سیر نباشد ولی آگاهی به خواص دارویی بسیاری از غذاها امریست مهم و ضروری .

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com