شهروند ۱۲۶۴ –
پژوهشگران دانشگاه اورگان طی مقاله ی علمی بسیار جالبی دوام و تکامل موجودات کره ی زمین را مدیون ویتامین D و مهمترین منبع آن که نور خورشید است، می دانند. ویتامین D یکی از مهمترین اساس سیستم ایمنی بدن انسان و بسیاری از حیوانات است و همین ویتامین معجزه گر است که دوام زندگی را بر روی کره ی زمین تا امروز به درازا کشیده و اجازه نداده است عوامل خطرناک بیماری زا، مخصوصاً عوامل عفونت زا نسل بشر را از بین ببرد. این گروه معتقدند که اگر تا به حال سرماخوردگی های فصلی و آنفلوآنزای مختلفی که در طول تاریخ همه گیر شدند نتوانستند نسل قبائل مختلف را در دنیا ریشه کن کنند، به علت تابش نور خورشید و به وجود آمدن ویتامین D در بدن بوده است.


قسمت اعظم ویتامین D مورد نیاز بدن انسان و بسیاری از حیوانات توسط تابش نور خورشید و در چربیهای زیر پوست به وجود می آید و بقیه ی ویتامین D مورد نیاز از طریق مصرف غذاهای مختلف مانند ماهی و غیره تأمین می گردد. اگر به هر دلیلی ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین نگردد عوارض و بیماری های زیادی، مخصوصاً بیماری های عفونی بروز می کند و مرگ و میر زودرس را سبب می شود. جالب اینکه تقریباً اکثر پژوهشگران دنیا معتقدند که ویتامین D موجود در بدن اشخاص است که در این زمان از تاریخ حرکت و شدت آنفلوآنزای خوکی H1N1 را کاهش داده و رقم مرگ و میر را که پیش بینی شده بود تغییر داده است.


عارضه آسم با کمبود ویتامین ها رابطه دارد


طبق گزارش علمی، کمبود ویتامین های A و C می تواند سبب بروز و پیشرفت عارضه ی آسم گردد. پژوهشگران با تجزیه و تحلیل نتایج ۴۰ پروژه ی تحقیقاتی که در ۳۰ سال گذشته انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که کمبود درازمدت ویتامین های A و C یکی از علل مهم بروز و پیشرفت عارضه ی آسم است و حدود ۵۰ درصد از بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند به کمبود این دو ویتامین دچارند. نقش ویتامین A در این مورد مهمتر و قوی تر است زیرا این بررسی ها نشان می دهند که اکثر بیماران مبتلا به عارضه ی آسم به کمبود این ویتامین دچار هستند و درصدی هم کمبود ویتامین C دارند، ولی به طور کلی از قرار معلوم این دو ویتامین مهم و آنتی اکسیدان در سلامتی و بهزیستی دستگاه تنفس و پیشگیری بروز عارضه ی آسم نقشی مهم و مسلم دارند.


چای سبز از پوکی استخوان جلوگیری می کند


درباره ی خواص غذایی و دارویی چای سبز بسیار خوانده و شنیده ایم. در یکی دو دهه گذشته دانشمندان و پژوهشگران از طریق مطالعات علمی بیشتر از یکصد سال گذشته به خواص موجود در این گیاه و نقش آن در بهزیستی و سلامتی بدن انسان پی برده اند و هر روز خبرهای خوشی از هر گوشه ی دنیا در این مورد منتشر می شود.

انستیتوی ملی بیماری های مفاصل گزارش می کند که دانشمندان ماده ی شیمیایی مخصوصی را در چای شناسایی کرده اند که می تواند از بروز بیماری استئوپوروز یا پوکی استخوان جلوگیری نماید. در حال حاضر در آمریکا ۴۴ میلیون نفر که ۶۸ درصدشان را خانم ها تشکیل داده اند در معرض بروز عارضه ی پوکی استخوان قرار دارند. در ضمن ده میلیون نفر به بیماری استئوپوروز دچار بوده و ۴۸ میلیون نفر هم دارای ناهنجاری تراکم استخوانی هستند و در حال درمان می باشند(هنوز داروی موثری برای درمان پوکی استخوان وجود ندارد و داروهای موجود در بازار عوارض جانبی بسیاری را به همراه دارند).

پژوهشگران هنگ کنگی مقاله ی علمی جالبی را انتشار داده اند که نشانگر نقش مهم و مؤثر چای سبز در بهزیستی و سلامتی استخوانها است. مواد شیمیایی مختلفی در چای سبز وجود دارند که در به وجود آمدن استخوان سالم نقش دارند. مهمترین آنها ماده ی EGCG است که درباره ی نقش آن در سلامت بدن مطالعات زیادی به عمل آمده است. این ماده آنزیم مخصوصی را که در بدن سبب استحکام استخوانها می شود تقویت می کند و تا حدود ۷۹ درصد به عملکرد آن می افزاید. درضمن این ماده فعالیت استئوبلاست ها را نیز تنظیم و کنترل می نماید و در نهایت از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.

قبلاً گزارش شده بود که چای سبز از بروز سرطان، بیماری های قلب و عروق، پارکینسون، آلزایمرز و بیماری قند جلوگیری می نماید و یا در درمان این بیماریها نقش دارد. مطالعه ی جدیدی از ژاپن ثابت کرده که نوشیدن حدود هفت فنجان چای سبز در روز امکان مرگ و میر به علت بیماری های قلبی را تا ۷۵ درصد کاهش می دهد و همین مقدار چای سبز تا حدود ۳۱ درصد از بروز سرطان روده ی بزرگ جلوگیری می کند.


پاسخ به پرسش های خوانندگان شهروند


در مورد خواص غذایی و دارویی شلغم لطفا اطلاعاتی بدهید.

پاسخ: از شلغم و برگ آن در تهیه ی انواع غذاها استفاده می شود و مردم کشورهای مختلف عقیده های متفاوتی درباره ی شلغم و خواص غذایی و دارویی آن دارند. در بعضی از کشورهای خاورمیانه از مخلوط آب شلغم و هویج نوشابه ی مخصوصی تهیه می کنند که علاقمندان زیادی دارد. در ایران مردم از شلغم پخته برای سلامتی دستگاه تنفسی و درمان بیماریهای مربوط به آن استفاده می کنند.

در کمتر گیاهی می توان پتاسیم موجود در شلغم را پیدا و مقایسه کرد. با وجودی که شلغم حاوی مقداری سدیم است باز قدرت پتاسیم موجود در آن به حدی است که در جلوگیری و درمان فشار خون بالا نظیر ندارد. علاوه بر این شلغم دارای مقدار قابل توجهی کلسیم، منیزیوم و فسفر است که در سلامتی و بهزیستی بدن، مخصوصا ماهیچه ها و استخوانها نقشی مهم دارد. شلغم همچنین حاوی مقدار کمی آهن، روی، مس، منگنز و سلینیوم است. از نظر ویتامین ها، ویتامین C موجود در شلغم اهمیت زیادی دارد چون که هم دارای کمیت قابل توجه بوده و هم کیفیت آن بالا است. این گیاه با خود مقداری ویتامینK و انواع مختلف ویتامین B را ذخیره دارد که اهمیت زیادی دارند.

جالب اینکه در صدگرم شلغم فقط ۲۸ کالری وجود دارد، به همین دلیل چاق کننده نیست. از شلغم (برگ و عصاره و ریشه ی آن) در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود و نسخه های طب سنتی کشورهای مختلف دنیا، پژوهشگران طب مدرن را یاری داده است تا در این زمینه تحقیقات دامنه داری را به انجام رسانند. از شلغم برای پیشگیری و درمان فشارخون بالا، بیماری قند نوع دو و سرطان های معده و لوزالمعده یا پانکراس، مثانه و ریه استفاده می گردد. همانطوری که اشاره گردید نقش شلغم در پیشگیری و درمان بیماری ها و عوارض دستگاه تنفسی مسلم گردیده و از آن استفاده می شود. بعضی از پژوهش های علمی نشان داده اند که مصرف شلغم به همراه رژیم غذایی می تواند از بروز آب مروارید چشم و بیماری های قلب و عروق جلوگیری کند. نباید فراموش کرد که برگ سبز شلغم نیز دارای خواص غذایی و دارویی است و نباید آن را دور ریخت، بلکه به صورت سالاد و یا به همراه غذاهای دیگر از آن استفاده نمود.


بهتر است باور کنید


پژوهشگران اسکاتلندی معتقدند که خوردن فقط دو عدد هویج متوسط در روز و به مدت سه هفته ۱۰ تا ۲۰ درصد کلسترول بد خون را کاهش می دهد و هیچگونه عوارض جانبی به وجود نمی آورد. علاوه بر این هویج بهترین دوست قوه ی بینایی است و از شب کوری نیز جلوگیری می کند. هویج حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. بتاکاروتن در اثر حرارت از بین نمی رود. در این صورت می توان از آن در انواع غذا استفاده نمود و یا به صورت خام مصرف کرد.


*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com این آدرس ایمیل در مقابل هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن ابتدا باید جاوا اسکریپت را فعال کنید.

// –>