در بیشتر موارد، هرچه شخص ناراحت تر باشد، ظاهر خود را شاداب تر نشان می دهد. چه به ظاهر، چه در باطن بیشتر ما طعم تلخ غم
شهروند ۱۲۷۱ – پنجشنبه ۴ مارچ ۲۰۱۰

هرچه دیوار، از جا خواهم برکند
… کاروانی آمد بارش لبخند!
من گره خواهم زد، چشمان را با خورشید،
دلها را با عشق، سایه ها را با آب، شاخه ها را با باد.
سهراب سپهری

ده سال پیش بود که یکی از آشناهایم دست به خودکشی زد. با اینکه از فراز و نشیب و ناراحتیهای زندگی اش تا حدی خبر داشتم ولی هیچ فکر نمی کردم تا این حد از زندگی بیزار باشد. او یک فرزند داشت که دست تنها از او مراقبت می کرد. تمام وقت کار می کرد تا بتواند از پس مخارج زندگی اش به تنهایی برآید، ولی هیچگاه ندیده بودم که خم به ابرو بیاورد. ظاهراً همیشه قوی و سرزنده بود، غافل از اینکه صورت خود را با سیلی گلگون نگه داشته بود.
به طور کلی، در بیشتر موارد، هرچه شخص ناراحت تر باشد، ظاهر خود را شاداب تر نشان می دهد. چه به ظاهر، چه در باطن بیشتر ما طعم تلخ غم و اندوه را چشیده ایم. روانشناسان دلیل آن را در عوامل وراثتی یا در ساختمان بیوشیمی مغز می دانند.گاهی، افسردگی به دنبال واقعه ای دلخراش در زندگی پدید می آید مثل طلاق، فوت عزیزان یا از دست دادن شغل و مقام، اما بعضی اوقات، اختلافات فامیلی، کار زیاد، عدم استراحت و یا حتی طولانی شدن زمستان و فصل سرما ممکن است علت افسردگی ما باشد. در بعضی از زنان، علت کسالت عدم تعادل در ترشح هورمونها است مثلا در زمان بلوغ، پس از حاملگی و یا در ضمن یائسگی. بعضی از افراد، به خاطر کنار نیامدن با خاطرات تلخ گذشته و به یاد آوردن دوران سخت کودکی دچار غم و اندوه می شوند و در بعضی دیگر این امر ارثی می باشد و نمی دانند با آن چه کنند.
شایان ذکر است که علت عدم تعادل هرچه باشد، همیوپاتی می تواند با درنظر گرفتن علائم و ویژگی های فردی، او را به حالت تعادل و سلامت بازگرداند. پس، همیوپاتی امید ، انگیزه، خلاقیت را به ارمغان می آورد و فرد را به کمال می رساند.
ناگفته نماند، غم و اندوه، یک واکنش طبیعی در برابر ناملایمات زندگی است. وقتی عزیزی را از دست می دهیم، در عشق شکست می خوریم، از همسرمان جدا می شویم یا در کار شغلی مان سرخورده می شویم، خواه ناخواه برای مدتی ناراحت و غمگین می شویم. غم و غصه، بی هیچ دارو و درمانی، آرام آرام از بین می رود و فرد می تواند دوباره خود را بازیابد. ولی هنگامی که این ناراحتی طولانی شده و یا شدت آن بیش از حد شود همیوپاتی بهترین راه حل است. متأسفانه، داروهای ضدافسردگی که از مواد شیمیایی ساخته شده اند، دارای عوارض جانبی بوده و با سرکوب اشک و آه، عمق اختلال را افزوده، آن را تبدیل به یک بیماری مزمن می کنند.
در صورتی که همیوپاتی، به بیمار کمک می کند تا فراز و نشیب های زندگی را تحمل نمایند. مثلا رمدیی به نام Ignatia Iamara ، یکی از مؤثرترین رمدیهای همیوپاتی در رفع افسردگی های حاد می باشد. این رمدی برای شخصی که برادرزاده اش در تصادف ماشین کشته شده بود، تجویز شد. پس از اندک زمانی او توانست حال و هوای خودش را به دست آورد، انرژی از دست رفته اش را باز یابد و ضمن اینکه به فلسفه ی مرگ می اندیشید توانست به زندگی روزمره اش ادامه دهد.

فلسفه ی درمان های همیوپاتی
همیوپات ها معتقدند که علائم بیماری، نشانه ای است از سعی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا. پس در این نگرش به علائم بیماری احترام گذاشته می شود و پزشک را راهنمایی می کند تا بتواند مناسب ترین رمدی را برای آن بیمار خاص در آن زمان واحد پیدا کند. چون علائمی که هر بیمار از خود نشان می دهد با دیگری متفاوت است، بنابراین داروی درمان او نیز با دیگری فرق خواهد داشت. مثلا بعضی از افراد وقتی غم و غصه وجود آنها را فرا گرفته، احساس یک گره در گلویشان می کنند. اشتهایشان را از دست می دهند و روز به روز لاغر و لاغرتر می شوند. برعکس، برخی دیگر، برای جبران غم و اندوه دچار خوردن بیش از حد می شوند و چاق و چاق تر شده، دچار فشار خون، دیابت و بیماری های کبدی می شوند. سردرد، معده درد، ریزش مو و غیره از دیگر اختلالات جسمی است که در اینگونه افراد شایع است، لذا افراد مختلف با علائم منحصربه فردشان به داروهای گوناگون نیاز خواهند داشت. همان طور که می دانیم، داروهای همیوپاتی همه طبیعی بوده از مواد موجود در کره زمین تهیه می شود، طی مراحل متوالی رقیق شده و بین هر مرحله به آن ارتعاش می دهند تا خاصیت دارویی آن کامل شده از هرگونه عارضه ی جانبی در امان بماند.
رایج ترین رمدی های همیوپاتی در درمان افسردگی:

Medorrhinum : برای خانمی تجویز شد که شکست دوران جوانی اش را نتوانسته بود فراموش کند. ظاهرش بانشاط و سرزنده به نظر می آمد، در شغلش موفق بود ولی یکنواختی زندگی برایش کسل کننده شده بود. پس به مشروب و مواد مخدر رو آورده بود. این رمدی به او کمک کرد که بتواند اعتیادش را ترک کند. شغلش را عوض کند و کاری را انجام دهد که همیشه آرزو داشته و بتواند شکست دوران جوانی اش را پشت سر بگذارد.

Metal Album: برای مادری درنظر گرفته شد که دست تنها بچه اش را بزرگ می کرد، بچه ای که مرتب لجبازی می کرد. از عهده ی برآوردن خواسته های این بچه برنمی آمد. این خانم محل کارش را در خانه قرار داده بود تا بتواند ضمن کار، بالای سر کودکش هم باشد. خواسته ها و مطالبات مشتریانش بیش از اندازه می نمود. کمی درآمد و غم نان بیشترین نگرانی او را تشکیل داده بود. شبها نمی توانست بخوابد و صبحها نمی توانست به راحتی از خواب برخیزد. زیر بار مسئولیت داشت خرد می شد و اضطراب او را رها نمی کرد. این رمدی به او کمک کرد تا بتواند آرامش خود را بازیابد، شبها به راحتی بخوابد و رابطه ی درست و مناسبی با فرزندش برقرار کند.

Mercurious Solubilis : برای مرد ۴۰ ساله ای تجویز شد که خود را در انزوا قرار داده بود. همکارانش سر کار، با او شوخی مسخره ای کرده بودند که برایش سنگین تمام شده بود. به نظر او این شوخی مشمئزکننده و خجالت آور می نمود. ازآن به بعد از مردم دوری گزیده بود و دعوت دوستانش را رد می کرد. او حس می کرد که زیر ذره بین قرار داده شده است و تمام رفتار و کردارش ارزیابی می شود، پس مضطرب می شد و سراپا خیس عرق خود را در خانه حبس می کرد، غمزده و تک و تنها جلوی تلویزیون می نشست. این رمدی به او کمک کرد تا بتواند اعتماد به نفس از دست رفته اش را باز یابد و دوباره به جمع بپیوندد.
برای مقابله با افسردگی، بعضی پشت یک نقاب پنهان می شوند و بعضی دیگر، رو به اعتیاد می برند، اما بهترین راه حل، شناسایی ریشه و علت آن است. مثلا اگر غمگین هستید و عصبانیت خود را فرو برده اید، همیوپاتی به شما کمک می کند که از علت خشم و غضب خود آگاه شوید. این آگاهی و هوشیاری نسبت به وضعیت خویش اولین قدم است برای رسیدن به شادی و نشاط.
بی حالی، تنبلی و سستی از عواقب افسردگی است که همیوپاتی با تأثیر در میزان انرژی بدن، باعث ایجاد شور و اشتیاق شده، انگیزه ی زندگی را در درون فرد شعله ور می سازد، لذا خلاقیت جرقه می زند، اعتماد به نفس شکوفا می شود و آرامش جایگزین می گردد. پس به آینده امیدوار و با خود و دیگران مهربان تر می شویم. بدین ترتیب ، رفته رفته از ناراحتی های جسمی نیز کاسته خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر و یافتن همیوپات در نزدیکی خود می توانید به سایت اینترنتی انجمن همیوپاتی کانادا www.csoh.com مراجعه کنید.

* سهیلا تولایی متخصص همیوپاتی و عضو انجمن همیوپاتی کانادا است.