چنان که گفتیم تعطیلی مجلس و نزدیک شدن کریسمس و سال نو به این معنی نیست که نماینده ی ریچموند هیل، دکتر رضا مریدی، «بی کار» شده باشد و اتفاقا، چنان که در این صفحه نشان خواهیم داد، سرش کم هم شلوغ نیست. 

 رصد خانه ی دانلپ: «پس گرفتن وعده»

یکی از مسائلی که طبیعی است مریدی درگیر آن باشد ماجرای رصد خانه ی دانلپ است که زمانی متعلق به دانشگاه تورنتو بود، اما مدتی پیش به شرکتی خصوصی فروخته شد که حالا می خواهد در زمین آن خانه سازی کند. این موضوع مورد اعتراض بسیاری از ساکنان محل است و طبیعی است که توجه مریدی را نیز به خود جلب کند. در حالی که مذاکرات در این مورد توسط «دیوان امور شهری انتاریو» (OMB) بین طرفین مختلف در جریان است (و هرگونه برملا کردن جزئیات آن توسط این دیوان ممنوع اعلام شده) مریدی قبلا وعده داد بود جلسه ای مجزا در این مورد سازمان دهد.

رضا مریدی

در واقع وعده ی مریدی این بود که «هر چه زودتر» نماینده ای از دولت استانی را مامور کند تا نمایندگان هر چهار سطح دولت را سر میز بیاورد و با سنجیدن تعهدهای تمام آن ها تصمیمی دقیق بگیرد. انتظار می رفت علاوه بر خود مریدی، دیو بارو (شهردار ریچموند هیل)، کاستاس منه گاکیس (نماینده ی محافظه کار ریچموند هیل در مجلس فدرال) و بیل فیش، رئیس منطقه ی یورک، نیز در این جلسات شرکت کنند.

مریدی اما هفته ی پیش اعلام کرد این دیدار به تاخیر می افتد و استراتژی جدید این است که فعلا سعی کنند مذاکرات «دیوان امور شهری» خاتمه یابد. روزنامه لیبرال ریچموند هیل بر این اساس مدعی شد که مریدی وعده ی انتخاباتی خود را «پس گرفته است.»

وضعیت کنونی چند روز پس از این پیش آمد که دیو بارو، شهردار ریچموند هیل، از مریدی ماموریت گرفته بود نماینده ای برای رهبری جلسات مذکور پیدا کند. بارو اما پس از چند روز نامه ای به آقای مریدی نوشت و گفت از این مسئولیت سر باز می زند. به نظر می رسد او آقای مریدی را هم قانع کرده که اول منتظر حکم «اداره امور شهری» بمانند و بعد دست به اعمال احتمالی دیگر بزنند. لازم به ذکر است که این اداره مستقل است و به عنوان نوعی دادگاه در انتاریو عمل می کند. یعنی استدلالات دوطرف در مورد اختلافات مختلف را می شنود و بر اساس قوانین موجود در مورد آن ها حکم صادر می کند. این دادگاه علیرغم استقلال، به وزارت دادستانی کل دولت لیبرال گزارش می دهد.

 اعتصاب اتوبوس رانان و انتظارات مردم از مریدی

با ادامه یافتن اعتصاب اتوبوس رانان منطقه ی یورک، که قاعدتا تاثیرات مهمی بر ریچموند هیل، داشته است، انتظارات مختلف برای اقداماتی از سوی آقای مریدی در این مورد ادامه دارد.

پیش از این خوانندگان شهروند بارها در مورد نقش احتمالی آقای مریدی در حل مناقشه ای که به این اعتصاب انجامیده سئوال کرده اند.

پیش از این سخنرانی آقای مریدی در مجلس در مورد این اعتصاب را منتشر کردیم.

این هفته یکی از ساکنان ریچموند هیل به نام پاتریشیا رامونو نامه ی سرگشاده ای به تمام نمایندگان مجلس استانی و اعضای شوراهای شهری منطقه ی یورک نوشته که در ابتدای آن آقای مریدی را اینچنین خطاب قرار می دهد: «وقتی دم در خانه ی من در ریچموند هیل آمدید تا خواهان حمایتم در انتخابات اخیر شوید با شما صحبت کردم. یکی از نگرانی های اصلی من نامناسب بودن نظام حمل و نقل بود و شما اطمینان دادید که حمل و نقل از اولویت های اصلی برنامه ی شما است. همین بود که در انتخابات قبلی از شما حمایت کردم.»

او سپس فرانک کلیز، نماینده ی محافظه کار نیومارکت- آرورا، را نیز خطاب قرار داده است و در پایان از مخاطبان نامه پرسیده: «سئوال من از تک تک شما این است که چه کاری برای پایان این اعتصاب کرده اید؟»

این شهروند ریچموند هیل گفته: «من خواهان حمایت و دخالت فعال شما در تلاش به پایان دادن این اعتصاب حمل و نقل هستم.»

 جلب توجه به وضعیت پناهندگان اردوگاه اشرف

مریدی این هفته نامه ای برای بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نوشت و از او خواست برای کسب اطمینان از امنیت ساکنان اردوگاه اشرف در عراق، که محل اقامت و عملیات اعضای شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق، بوده است و بارها زیر ضرب دولت عراق گرفته شده، دست به «دخالت انساندوستانه» بزند.

پس از نامه ی مریدی بود که زیرکمیته ی حقوق بشر بین المللی مجلس عوام کانادا هفته ی گذشته تشکیل جلسه داد و با توجه به این موضوع قطع نامه ای در این مورد تصویب کرد که از دولت عراق می خواهد به ناظران بین المللی و گروه های امدادرسانی اجازه ی ورود به اشرف را بدهند و از دولت کانادا و سازمان ملل هم می خواهد «از امنیت پناهندگان اردوگاه اشرف کسب اطمینان کنند.»

ایروین کاتلر، نماینده لیبرال اتاوا، نیز هفته ی گذشته مقاله ای در مورد وضعیت وخیم پناهجویان اشرف در روزنامه ی تورنتو استار نوشت.