شهروند ـ آرش عزیزی

افزایش مالیات در نیومارکت

با تصمیم شورای شهر نیومارکت، خانه داران این شهر سال آینده به طور متوسط ۴۴/۵۵ دلار بیشتر در مالیات شهری خود پرداخت خواهند کرد. شهرداری روند تعیین بودجه ی خود را با این امید آغاز کرد که افزایش مالیات (که شامل هزینه ی شورای منطقه ی یورک و هیئت اداره مدارس نیز می شود) فراتر از افزایش هزینه زندگی (که اکنون ۹/۲ درصد برآورد می شود) نباشد.

منطقه ی یورک بودجه ی نهایی خود را تا سال آینده اعلام نمی کند اما اگر مطابق انتظار ۸/۱ درصد افزایش داشته باشد، ۳۹/۷۹ دلار دیگر به مالیات خانه ای متوسط در نیومارکت (به بهای ۳۴۵۶۸۸ دلار) افزوده می شود.

جان تیلور، عضو شورای منطقه ی یورک، پیشنهاد داده بود افزایش مالیات بیشتر از افزایش هزینه زندگی در سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نباشد و این پیشنهاد او با موافقت همکارانش روبرو شد.

او اعلام کرد مردم باید بدانند که جمعیت رو به رشد منطقه به معنای افزایش هزینه ها است و نمی توان مخارج دولتی را پایین آورد.

فهرست کامل بودجه ی نیومارکت را می توانید در وب سایت شهرداری به نشانی newmarket.ca پیدا کنید.

شهروند در این جا خلاصه ای از این که دلارهایتان خرج چه می شود تقدیم می کند:

خدمات آتش نشانی و اضطراری: ۷۱/۳۶۹ دلار

جمع آوری زباله: ۵۲/۸۶ دلار

آیین نامه و جوازها: ۴۹/۲۸ دلار

جاده، پل و پیاده رو: ۳۳/۲۹۱ دلار

برنامه ریزی و توسعه: ۶۹/۹۴ دلار

برنامه ها و رویدادهای محلی: ۵۸/۱۳۵ دلار

تجهیزات، پارک ها و راه ها: ۲۷/۳۵۲ دلار

کتابخانه ی عمومی: ۶۵/۹۴ دلار

 

با بالا گرفتن اعتصاب اتوبوس رانان منطقه ی یورک

راننده ی اعتصابی مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد

با گذشت۹ هفته از اعتصاب اتوبوس رانان منطقه ی یورک، و در حالی که شرکت های خارجی و چندملیتی بزرگی که کارفرمای آن ها هستند حاضر به مذاکره و پذیرفتن هیچ یک از خواسته های کارگران نمی شوند، آن ها این هفته به اقدامات خود شدت بخشیدند. در یک مورد درگیری، یکی از اعتصابیون مجروح شد.

کارگران اعتصابی منطقه یورک، که دستمزد و مزایایشان ۴۰ درصد پایین تر از شهرهای اطراف است، این هفته با مسدود کردن خیابان یانگ بین تقاطع های مولاک و دیویس خودروها و اتوبوس های دایر را با تاخیر مواجه کردند. آن ها پنجشنبه تظاهراتی با شرکت صدها نفر به سوی شهرداری منطقه ی یورک در نیومارکت انجام دادند.

باب کنیر، رئیس واحد ۱۱۳ اتحادیه کارگران حمل و نقل، گفت: «متاسفانه شرکت ها حاضر نیستند یک نقطه هم از پیشنهاد آخرشان کوتاه بیایند. اما ما حاضریم هر زمان که آن ها حاضر باشند سر میز برگردیم.»

صبح جمعه ی هفته ی گذشته یکی از اتوبوس رانان اعتصابی که مطابق وظایفش در یکی از خطوط پیکت در وان قرار داشت با تصادف خودرویی روبرو شد که عامدانه به سمت او آمد و پایش را زیر گرفت. این مرد به نام کلادیو در گفتگو با سی پی ۲۴ گفت که پلیس به او گفته راننده ی مذکور با اتهام قضایی روبرو است و دادگاهی خواهد شد. کلادیو، که پیش از این سانحه نیز با عصا راه می رفت، به آمبولانس منتقل شد. او هنگام این سانحه با عصای خود شیشه ی جلوی ماشین متهاجم را شکست.

عکس العمل شهرداری منطقه ی یورک

شهرداری منطقه ی یورک که به خاطر عدم دخالت مستقیمش در این قائله مورد انتقاد قرار گرفته است این هفته دست به چند دخالت مشخص زد. اتحادیه های کارگری از همان اوایل اعتصاب از شهرداری خواسته اند شرکت های خارجی کارفرمای آن ها را قانع کند که قضاوت حَکَمی بیطرف از طرف دولت استانی را بپذیرند. آن ها گفته اند در این صورت فورا به اعتصاب خاتمه می دهند. اما بیل فیش، رئیس شهرداری، گفته نمی خواهد در کار این شرکت ها دخالت کند.

شهرداری یورک در عین حال در دادگاه از دو اتحادیه به خاطر خطوط پیکت شان شکایت کرده است. دوشنبه ی این هفته اتحادیه اعلام کرد از دادگاه خواسته اجازه تشکیل پیکت و ایجاد تاخیر در حمل و نقل را به کارگران دو واحد ۱۱۳ و ۱۵۸۷ اتحادیه کارگران حمل و نقل ندهد.

شهرداری در ضمن با اعلام این که به علت اعتصاب (که در طول آن کارگران حقوقی دریافت نمی کنند و مجبورند با مبلغ ناچیز صندوق اعتصاب خود سر کنند) ۵ میلیون دلار صرفه جویی کرده است گفت پس از پایان اعتصاب ۳۰ روز حمل و نقل رایگان به کسانی که از اعتصاب آسیب دیده اند اعطا می شود.

 نظرسنجی از شهروندان وان نشان می دهد:

«برف روبی می خواهیم، هنر و فرهنگ نه»

در حالی که اعضای شورای شهر وان می گویند جای چندانی برای کاهش بودجه ی شهرداری وجود ندارد نظرسنجی ای که اخیرا از شهروندان وان انجام شده خبر از اولویت های آن ها می دهد. این نظرسنجی شرکت ایپوس راید از ۵۰۰ ساکن بالای ۱۸ سال وان انجام شده و بر اساس آن رتبه های پایین، متوسط یا بالا (از لحاظ اهمیت) به برنامه های مختلف شهرداری اعطا شده اند.

طبق نتایج این نظرسنجی، که بین روزهای ۳ تا ۱۴ مارس امسال صورت گرفته، هنر و فرهنگ رتبه ی کم اهمیت دریافت کرده اند و در عوض برف روبی و مهندسی حمل و نقل بااهمیت دانسته شده اند. کتابخانه های محلی و اعمال آیین نامه ها جایی بین این دو قرار گرفتند.

شورای شهر وان طی روند سالیانه ی تعیین بودجه مشغول بازرسی بیش از ۲۰۰ برنامه ی شهری بوده است، اما اعضای این شورا گفته اند جای چندانی برای کاهش مخارج وجود ندارد. باربارا کریبت، کمیسیونر دارایی شهرداری، گفته است ۹۵ درصد برنامه ها یا از نظر قانونی ضروری اند یا رسم معمول تمام شهرهای منطقه هستند.

شهردار وان، ماریسیو بویلاکوآ، با تشویق گزارش خانم کریبت گفته در بازرسی بودجه می خواهد ببیند برنامه های شهرداری وان با برنامه هایی که شهرداری منطقه ی یورک ارائه می کند یکسان نباشند و دوباره کاری نشده باشد. بویلاکوآ در ضمن گفته دولتش جلساتی عمومی برای شنیدن نظر مردم در این مورد برگزار می کند.

هزینه ی متوسط سالیانه ی خدمات شهری برای ساکنان در سال ۱۲۳۲ دلار بوده است. انتظار می رود این رقم تا سال ۲۰۱۴ به ۱۳۳۰ دلار برسد.

 بانک غذای وان با ۵۰ درصد کاهش مواجه است

از آن داستان هایی است که حتما تا به حال در فیلمی دیده ایم یا در داستانی خوانده ایم: زمان کریسمس است و خیلی از ما عادت داریم دور میزهای گرم و بزرگ خانواده جمع شویم، تا خرخره بخوریم و کادو باز کنیم. اما در همین ایام بسیاری از مردم تورنتو و کانادا گرسنه اند و بانک های غذایی کمک به فقرا بیش از همیشه مشتری پیدا می کنند.

گرسنگان شهر وان اما با مشکلاتی جدی روبرو هستند. پیتر ویکسون، مدیر بانک غذای این شهر، به سیتیزن وان گفت اهداییه ها به این نهاد امسال تا به حال ۵۰ درصد کاهش داشته است. او گفت بسیاری مدارس و بانک های محلی امسال زیادی بر جمع آوری اسباب بازی برای فقرا تمرکز کرده اند و این می تواند یکی از دلایل احتمالی کاهش هزینه ها باشد که بانک غذایی وان را با مشکلی جدی روبرو خواهد کرد. دیو اسمیت، رئیس صندوق خیریه آتش نشانان وان، نیز با این گمان موافق است. به گفته ی او «تمام مدارس، کلیساها و شرکت ها» روی جمع آوری اسباب بازی تمرکز کرده اند.

به گفته ی آقای ویکسون، نهاد او به بیش از ۴۰۰ خانواده در وان کمک می کند گرسنه نمانند.

فقر خانواده ها و کودکان مشکلی جدی در استان انتاریو است و هر ساله بسیاری را با مشکل گرسنگی مواجه می کند.

بانک غذایی وان در شماره ۷۱ خیابان میکرافت، واحد ۸ واقع شده است.

 

حمایت دانش آموزان مدارس کاتولیک از اتحاد با هم کلاسی های همجنس گرا

گزارشی از روزنامه ی ایرای نیومارکت خبر از حمایت دانش آموزان مدارس کاتولیک از سیاست مقابله با تبعیض جنسی در این مدارس می دهد. طبق این گزارش بسیاری از این دانش آموزان گفته اند از لایحه ی دولت که به آن ها اجازه می دهد گروه های ائتلاف هم جنس گرایان و دگرجنس گرایان را در مدارس تشکیل دهند حمایت می کنند.

تشکیل یا عدم تشکیل چنین گروه هایی در حال حاضر در اختیار مدیریت مدرسه است. مدیریت بعضی مدارس کاتولیک منطقه ی تورنتوی بزرگ قبلا جلوی تشکیل چنین گروه هایی را گرفته اند.

الیویا ویر، دانش آموز کلاس ۹ام دبیرستان کاتولیک سنت مکسیمیلیان کولبه، به این روزنامه گفته با این که چنین گروهی در مدرسه شان وجود ندارد او از تشکیل آن استقبال می کند. ویر گفته: «همه باید احساس کنند جای امنی برای رفتن دارند.»

دولت لیبرال انتاریو این لایحه را برای حذف تبعیض جنسی در مدارس معرفی کرده است. مک گینتی، نخست وزیر، هفته ی گذشته با حضور در دبیرستانی در آرورا بر اهداف دولتش در این زمینه تاکید کرد. محافظه کاران در عوض با گرد آوردن بعضی رهبران مذهبی به مخالفت با این لایحه پرداخته اند و مدعی اند این اقدامات باعث می شود معلمان مجبور به تدریس ارزش هایی شوند که مطابق باورهای مذهبی شان نباشد.

اما این گزارش نشان می دهد دانش آموزان به وجود تبعیض در مدارس خود واقفند و گرفتن جلوی «قلدرها» را ضروری می دانند. حتی دانش آموزانی که خیلی نظر محکمی در این مورد ندارند گفته اند دانش آموزان باید حق تشکیل هر نهادی که می خواهند داشته باشند.