۲۳ تا ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱

شهروند این هفته را که دست تان بگیرید فصل تعطیلات آغاز شده است و اگر خوش شانس باشید و کارگر بخش خدمات یا فروشگاه ها (یا مطبوعات!) نباشید حتما تعطیلات شما هم شروع شده است و شاید ترجیح می دهید به جای هر کاری گوشه ی خانه لم دهید و استراحت کنید. اما جان این ستون نویس هم که شده از این کارهای بی فرهنگی انجام ندهید و اسیر فرهنگ خصوصی سازی شده ی آمریکای شمالی نشوید. مغلوب سرما هم نشوید و سعی کنید هر جور شده از خانه بزنید بیرون و با اعیاد مختلف این ایام آشنا شوید.

عید حنوکای یهودیان که به جشن نورها معروف است از سه شنبه ی همین هفته شروع شده و هشت روز طول می کشد. روز کریسمس هم همین یکشنبه است. حالا به این مناسبت چه کارهایی می شود کرد؟

راستش را بخواهید بهترین کار این است که کمی با خانواده هایی که رسم برگزاری این اعیاد را دارند دوستی به هم بزنید و ببینید آن ها چه کار می کنند، اما اگر تازه واردتر از این حرف ها هستید و یا به هرحال می خواهید بزنید بیرون نگران نباشید که شهروند شما را تنها نمی گذارد.

 از این جمعه ۲۳ دسامبر تا اول ژانویه راجرز سنتر هر شب نمایشی از پاتیناژ یخی شخصیت فیلم ها و کارتون های والت دیزنی (Disney on Ice) دارد که حتما بچه ها و احتمالا بزرگترها را حسابی به هیجان می آورد و قیمت بلیتش هم تنها از ۱۵ دلار شروع می شود. اطلاعات بیشتر در Disney.go.com/disneyonice

 شب های پاتیناژ با موسیقی هاربرفرانت سنتر هم که یادتان نرفته. این شب ها حالا حالاها هر شب برقرارند و برنامه ی کاملشان در harbourfrontcentre.com پیدا می شود.

 در روز پیشواز کریسمس (شنبه، ۲۴ دسامبر) می توانید به کلیسای سنت جانز ریچموند هیل بروید (به نشانی ۱۲۱۲۵ خیابان یانگ.) و آن جا با خانواده کلیسا شام رایگان بخورید. شام را ساعت ۶ می دهند و ساعت ۷ هم آوازخوانی و دعا آغاز می شود. اطلاعات بیشتر در

www.makingjesusknown.com

 حالا «کریسمس» شاید دیگر برایتان تکراری شده باشد و بخواهید کمی از «حنوکا» (یا «چاناکا»)ی یهودیان سر در بیاورید. در این صورت چه باید کرد؟ «کنیسه ی بت تزدک» (Beth Tzedec Congregation) این یکشنبه سومین روز سالیانه «شادی با خانواده» را برگزار می کند که مصادف با روز پنجم این جشن سنتی است. می گویند برنامه شان بخصوص برای بچه ها جالب است. اطلاعات بیشتر در وب سایت این کنیسه: beth-tzedec.org

 خوب دیگر چه قدر می خواهید برایتان جاهای جالب تعریف کنیم! یک کم از خودتان سلیقه به خرج دهید و از ایام تعطیلات به بهترین و بافرهنگ ترین شیوه استفاده کنید: نمایشی ببینید، سینمایی بروید، به گالری ای سر بزنید… فقط یادتان باشد که بازار این جور کارهای هنری و سرگرمی در فصل تعطیلات، تعطیل که نیست هیچ از همیشه هم داغ تر است.

در ضمن از همین الان برای روز پیشواز سال نو (۳۱ دسامبر) که امسال از بخت میمون با شنبه مصادف شده است آماده شوید. هفته آینده کلی پیشنهاد خوب برای برگزاری درست و حسابی در این روز برایتان داریم. یادتان باشد که اگر آدم در این شب حسابی خوش گذرانی نکند و بالا پایین نپرد سالش اصلا تحویل نمی شود. بخصوص که سال ۲۰۱۲ هم قرار است سال آخر جهان باشد و کل دنیا تمام می شود و آدم باید این سال آخری را خوب برگزار کند.