بالاترین رقم مسمومیت های غذایی را ایالت های هاوائی، فلوریدا، کانکتیکات، پنسیلوانیا و کارولینای جنوبی دارند و در جمع ده ایالتی هستند که قسمت اعظم بودجه
شهروند ۱۲۷۴ – پنجشنبه ۲۵ مارچ ۲۰۱۰

اداره غذا و داروی آمریکا Food and Drug Administration (FDA) اعلام کرد که مخارج پیشگیری و درمان و پیگیری عوارض مسمومیت های غذایی و مسائل مربوط به آن سالی حدود ۱۵۲ بیلیون دلار است. به عبارت دیگر هر فردی که دچار مسمومیت غذایی می شود حدود ۱۸۵۰ دلار از این بودجه را به خود اختصاص می دهد. بالاترین رقم مسمومیت های غذایی را ایالت های هاوائی، فلوریدا، کانکتیکات، پنسیلوانیا و کارولینای جنوبی دارند و در جمع ده ایالتی هستند که قسمت اعظم بودجه ۱۵۲ بیلیون دلاری را به مصرف می رسانند.
در این گزارش آمده است که هر ساله بیشتر از ۶۷ میلیون نفر در آمریکا به نوعی مسمومیت غذائی و بیماریهای مربوط به آلودگی های غذایی دچار می شوند که قابل پیشگیری است ولی به اهمیت آن توجهی نمی شود.
لایحه ای به زودی از سنای آمریکا خواهد گذشت که قانون جدید و سختگیرانه ای را پیشنهاد می کند، زیرا بی توجهی در تهیه و پخش و مصرف غذاها نه تنها سبب بروز بسیاری از بیماریها و گاهی مرگ و میر زودرس می شود، بلکه شخص بیمار را برای مدتی زمین گیر نموده و سربار خانواده و جامعه می کند.
کارتل های بی بند و بار صنعت غذائی نه تنها در آمریکا، بلکه در سراسر دنیا از بی قانونی و بی توجهی دولت ها در کنترل سالم بودن غذاها و عرضه ی آن سوءاستفاده می کنند و از پردرآمدترین و پر نیازترین صنعت به هر طریقی بهره می گیرند.

ویتامین D و خلق و خو

در زمستان و در روزهای سرد و ابری که نوعی بدخلقی را به وجود می آورد، مصرف ویتامین D می تواند از این عارضه جلوگیری نماید، و سبب خوش خلقی گردد و این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه شیکاگو منتشر کرده اند. به راحتی نمی توان ویتامین D مورد نیاز بدن را از طریق مصرف غذا تأمین نمود. به همین جهت بهتر است از منبع طبیعی آن که تابش اشعه خورشید بر روی پوست بدن است این ماده حیاتی را در زیر جلد پوست به وجود آورد و این در فصل زمستان و روزهای ابری امکان پذیر نخواهد بود. در چنین مواقعی با تجویز پزشک و مشورت متخصص تغذیه می توان مقداری ویتامین D مصنوعی مصرف کرد تا عوارض کمبود این ویتامین در بدن به وجود نیاید.
پژوهشگران مورد بحث گروهی از افرادی را که به بیماری قند و عارضه افسردگی دچار بودند تحت بررسی علمی قرار داده و به آنها هفته ای ۵۰ هزار واحد بین المللی ویتامین D تجویز نمودند. این مطالعه که حدود شش ماه به طول انجامید ثابت کرد که ویتامین D می تواند سبب تغییر خلق و خوی شده و از بروز و پیشرفت افسردگی جلوگیری نماید. این یافته مخصوصاً برای بیماران مبتلا به بیماری قند بسیار مهم است، زیرا متأسفانه عارضه افسردگی دیر یا زود در این دسته از بیماران ظهور می کند و سبب پیچیده تر شدن بیماری می گردد.

نحوه و محل نگهداری ویتامین ها مهم است

عده زیادی از خانواده ها داروها و املاح و ویتامین ها را در جعبه یا قفسه و یا کمدی در گوشه حمام و یا آشپزخانه نگهداری می کنند که کار درستی نیست و این داروها و ویتامین ها در اثر درجه حرارت بالا و رطوبت زیاد خواص خود را از دست می دهند و غیر قابل مصرف می شوند. گروهی از پژوهشگران دانشگاه “پوردو” با بررسی بر روی ویتامین هایی که در منازل نگهداری می شود معلوم ساختند که خواص و عملکرد آنها در اثر حرارت و رطوبت محیط به تدریج کاهش پیدا می کند و قبل از پایان یافتن تاریخ مصرف پیش بینی شده غیر قابل مصرف می شوند. از بین ویتامین ها، ویتامین های گروه B و C حساس تر هستند و زودتر خواص خود را از دست می دهند. اصلاً داروها و ویتامین ها باید در محیطی تاریک و خنک نگهداری شوند و پس از پایان تاریخ مصرف به هیچ عنوان مصرف نشوند. این پژوهشگران اضافه نموده اند که بعضی از املاح مانند سدیم و پتاسیم موجود در مولتی ویتامین ها در موقع نگهداری و مصرف در محیط مرطوب تا حدود ۸۶ درصد رطوبت جذب می نمایند و تغییر شکل و خاصیت می دهند. ویتامین C هم در چنین محیطی به شدت اکسیده می شود و نه تنها خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست می دهد، بلکه برای بدن زیانبار می گردد.
در موقع نگهداری داروها و املاح و ویتامین ها نباید برچسب های آنها را جدا نمود، زیرا تاریخ مصرف آنها از بین رفته و شخص با مصرف دارو و یا ویتامین های کهنه دچار عوارض خطرناکی می گردد.

مرگ و میر به علت اشتباهات پزشکی

ده سال پیش سردمداران بهداشت آمریکا اعلام کرده بودند که هر ساله در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر به علت اشتباهات پزشکی جانشان را از دست می دهند. این هفته بار دیگر اعلام گردید که متاسفانه این آمار تقلیل پیدا نکرده و بیمارانی که به علل ناچیزی به بیمارستان می روند یا برنمی گردند و یا پس از آلوده شدن به عوامل عفونت زای غیر قابل کنترل و درمان پس از مدتی از بین می روند. اشتباهات پزشکی مورد بحث شامل تجویز داروهای اشتباهی، عکس العمل داروها در بدن، عوامل عفونت زا، وسائل آلوده به عوامل عفونت زا، اشتباهات پزشکان، پرستاران، داروسازان و خود بیماران در تجویز و مصرف دارو، عدم مراقبت های پیش بینی شده و مصرف داروها در دُزها و زمانهای غلط می باشد که همه آنها قابل پیشگیری هستند. عده زیادی هم به علت این اشتباهات از بین می روند، ولی یا پیگیری نمی شوند و یا به هر دلیلی کسی دنبال علت مرگ و میر شخص از بین رفته نمی رود و این آمار مخفی میماند. برای پیشگیری از این فاجعه بزرگ باید نکاتی را توجه نمود که مهمترین آنها عبارتند از:
ـ هرگز به خاطر بیماری و یا ناهنجاری کوچک به بیمارستان نروید.
ـ همیشه لیست داروهای خود را همراه داشته باشید و در موقع ملاقات پزشک به ایشان نشان دهید تا از تجویز داروهایی که ممکن است بر روی همدیگر عکس العمل مرگ باری به وجود آورند، خودداری شود.
ـ داروها را از یک داروخانه تهیه کنید و همیشه با داروساز خود در مورد مصرف داروی جدید مشورت نمایید.
ـ در موقع ملاقات پزشک تاریخچه بیماری خود و خانواده خود را متذکر شوید و چیزی را پنهان نکنید.
ـ هیچ تغییری در دز و زمان مصرف دارو ندهید و طبق دستور پزشک معالج در خوردن داروها عمل کنید.
ـ از مصرف داروهای کهنه که تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده اند خودداری کنید.
ـ هرگز از داروی دیگران استفاده نکنید و داروهای خودتان را به کسی توصیه ننمائید.
ـ پس از مصرف دارو اگر عوارض جانبی مشاهده کردید، فوراً به پزشک معالج یا بیمارستان گزارش کنید.

بهتر است باور کنید

می گویند در دنیا ۷۵۰۰ نوع سیب وجود دارد که ۲۵۰۰ نوع آن فقط در آمریکا کاشت و برداشت می شود. یک سیب متوسط می تواند فقط حدود ۸۰ کالری در بدن انرژی تولید کند و در ضمن حاوی پنج گرم پکتین، نوعی فیبر است که بالاترین کیفیت را به خود اختصاص داده. سیب پس از پرتقال یکی از محبوب ترین میوه ها در آمریکاست. کشور چین بالاترین رقم سیب را به بازار عرضه می کند و کشورهای لهستان، آمریکا و ایتالیا و ترکیه به ترتیب در ردیف های بعدی قرار دارند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com