شهروند ۱۱۸۱

برگزاری جشنواره هایی غیرانتفاعی در ابعاد جشنواره تابستانی تیرگان معمولا دو پیش نیاز دارند. نخست گروهی داوطلب که در جهت برنامه ریزی و راه اندازی جشنواره فعال باشند و دوم بودجه مالی که انجام برنامه های مورد نظر را امکان پذیرکنند. اکنون که کمتر از ۴۰ روز تا جشنواره تابستانی تیرگان فاصله داریم، ضروری است که گزارشی از چگونگی وضعیت مالی جشنواره و نحوه تهیه آن به اطلاع همگان رسانده شود.


در ژانویه ۲۰۰۷، زمانی که گروه موسس و طراح این جشنواره تصمیم گرفتند دومین جشنواره ایرانیان را در تورنتو برگزارکنند، بعد از گرفتن اجازه های اولیه از میزبان این جشنواره، مرکز فرهنگی هاربر فرانت (Harbourfront Centre) برنامه ریزان طی چندین مرحله مشاوره با افراد متخصص و با به کارگیری تجربیات گذشته، رقم ۶۵۰۰۰۰$ را برای بودجه فستیوال برآورد کردند. بعد از برآورد کردن این بودجه و تایید آن توسط هیات مدیره کانون فرهنگ و هنر ایرانیان کانادا، گروه اجرایی و بازاریابی که شامل هفت زیر مجموعه است تشکیل شد و کمیته بازاریابی کار رسمی خود را از آگوست ۲۰۰۷ شروع کرد.


راه های تهیه بودجه جشنواره تابستانی تیرگان به شرح زیر است:

۱) ۲۶۴۰۰۰$ (۴۴%) از طریق دریافت کمک های مالی از صاحبان تجارت و خدمات در جامعه ایرانی و غیر ایرانی و کمک های مالی بلاعوض مردم.

۲) ۱۲۶۰۰۰$ (۲۱%) توسط میزبان جشنواره، مرکز فرهنگی هاربر فرانت

۳) ۷۲۰۰۰$ (۱۲%) توسط برنامه های بلیتی (لازم به ذکر است که جشنواره تیرگان متشکل از ۵۲ برنامه رایگان و ۴ برنامه بلیتی است. برای دریافت زمان بندی برنامه های رایگان لطفا به تارنمای جشنواره www.tirgan.ca ، مراجعه فرمایید.)

۴) ۴۸۰۰۰$ (۸%) از طریق کمک های بلاعوض دولت کانادا در سطوح فدرال، استانی و شهری

۵) ۲۴۰۰۰$ (۴%) توسط فروش غرفه های فرهنگی و غذایی برای طول ۴ روز جشنواره

۶) ۶۶۰۰۰ $ (۱۱%) توسط ضیافت پایانی جشنواره


( شایان ذکر است که مبلغ ۵۰۰۰۰$ از بودجه جشنواره برای خرج های پیش بینی نشده در نظر گرفته شده است که در جمع بالا محسوب نشده است.)


در این قسمت برای شفافیت بیشتر توضیح مختصری در مورد نحوه تهیه بودجه در شش مورد بالا ارائه می شود.


مورد اول: ۲۶۴۰۰۰$ (۴۴%) از طریق دریافت کمک های مالی از صاحبان تجارت و خدمات در جامعه ایرانی و غیر ایرانی و کمک هزینه های بلاعوض مردمی. در این بخش که بیشترین درصد بودجه جشنواره را به خود اختصاص می دهد، ما توانسته ایم تا به امروز مبلغ ۱۱۱۰۰۰$ به صورت نقدی و غیر نقدی از صاحبان تجارت و خدمات در تورنتو و خارج از تورنتو جمع آوری کنیم. فهرست این مبالغ به شرح زیر است:

دفتر حقوقی حیدری و همیلتون ۵۰۰۰۰$ – صرافی اینترچنج ۱۰۰۰۰$ – هفته نامه شهروند ۱۰۰۰۰$ – شرکت داماک ۱۰۰۰۰$ – جناب آقای مازیار مومنی ۵۰۰۰$ – سرکار خانم شبنم اختری ۵۰۰۰$ – هفته نامه ایران استار ۵۰۰۰$ – شرکت ترایدل ۵۰۰۰$ – دندانپزشکی هونا ۳۰۰۰$ – رستوران الیزه ۱۰۰۰$ – شرکت اچ. اچ. انگس ۱۰۰۰$ – آژانس هواپیمایی کاسپین ۱۰۰۰$ – حسابداری پارس ۱۰۰۰$، شرکت تی.ان.آی.جی ۱۰۰۰$ – سایت پرژین میرر ۱۰۰۰$ – هفته نامه دنیای ورزش ۱۰۰۰$، رستوران انار ۱۰۰۰$. در ضمن تلویزیون ایران زمین و پاسارگاد و همینطور کمپانی کرییتیو میدیا کمک های شایانی به جشنواره کرده اند که در حال بررسی ارزش نقدی آنها هستیم.


از طرفی دیگر عده زیادی از هموطنان ایرانی ما از سراسر دنیا کمک هزینه های بلاعوض خود را چه به صورت نقدی و یا چه به صورت حواله اینترنتی به ما رسانده اند که مقدار دقیق آن تا به امروز مبلغ ۲۵۷۰$ است. برای آشنایی با نام این دوستان شما میتوانید به صفحه “دوستان جشنواره” در تارنمای ما مراجعه فرمایید.

http://tirgan.ca/friends/list.html


مورد دوم: مرکز فرهنگی هاربر فرانت که میزبان این فستیوال منحصر به فرد است بعد از موفقیت جشنواره گذشته (زیر گنبد کبود) در حرکتی بزرگتر با دعوت از کانون فرهنگ و هنر ایرانیان کانادا مقدمات این جشنواره را فراهم کرده و در این مسیر مبلغ ۱۲۶۰۰۰$ (۲۱%) را به بودجه این فستیوال اختصاص داد. این کمک ها در مقاطع بازاریابی، تولید برنامه ها، اجاره وسایل، ضبط و غیره صرف خواهند شد.


مورد سوم: همانگونه که در ابتدا ذکر کردم، جشنواره تیرگان شامل ۵۶ برنامه هنری است که ۵۲ برنامه به صورت رایگان و ۴ برنامه نیاز به تهیه بلیت دارند. این ۴ برنامه ۷۲۰۰۰$ (۱۲%) از بودجه جشنواره را تامین می کنند. برنامه های بلیتی جشنواره به شرح زیر هستند:

کنسرت افتتاحیه

اجرا : محمدرضا لطفی و گروه شیدا

زمان:پنجشنبه ۱۷ جولای ۲۰۰۸ ساعت ۹ شب

بهای بلیت:۲۵$


تئاتر: “بوف کور” به کارگردانی نیلوفر بیضایی

زمان: جمعه ۱۹ جولای ۲۰۰۸ ساعت ۸ شب و شنبه ۲۰ جولای ۲۰۰۸ ساعت ۲ بعد از ظهر

بهای بلیت: ۲۵ و ۳۰$


موسیقی: اپرای کلاسیک و موسیقی محلی ایرانی با اصول جاز و بلوز

اجرا : دریا دادور

زمان: شنبه ۲۰ جولای ۲۰۰۸ ساعت ۸ شب

بهای بلیت: ۳۵$


رقص: آرش کمانگیر

اجرا : شاهرخ مشکین قلم (گروه هنری نکیسا)

زمان: یکشنبه ۲۱ جولای ۲۰۰۸ ساعت ۳:۳۰ و ۵ بعد ازظهر

بهای بلیت: ۲۵ و ۳۰$


دوستان علاقه مند می توانند برای زمان بندی برنامه های رایگان و یا تهیه بلیت به تارنمای جشنواره مراجعه نمایند. تا کنون بیشتر از یک ماه است که بلیت های جشنواره در دسترس عموم قرار گرفته و به علت بهای کم بلیت ها و تعداد محدود آن توصیه می کنیم که هر چه زودتر برای تهیه بلیت خود اقدام فرمایید.


مورد چهارم: طبق برآورد اولیه بودجه، بنا بود که ۴۸۰۰۰$ (۸%) از طریق کمک های بلاعوض دولت کانادا در سطوح فدرال، استانی و شهری فراهم شود که تا به امروز این مبلغ تهیه شده است و امیدواریم که تا روز جشنواره کمک های بیشتری را از دولت کانادا دریافت کنیم. ریز کمک های دریافت شده بدین شرح است:


Ontario Trillium Foundation $۲۹,۵۰۰

Toronto Arts Council $۱۰,۰۰۰

Ontario Arts Council $۸,۰۰۰


این کمکها تنها کمکهای دولتی به بودجه جشنواره هستند و در چهارچوب قوانین دولت کانادا از طریق بودجه ای که به انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری تخصیص داده شده، تامین شده اند.

برای دریافت این کمکها، کانون فرهنگ و هنر ایرانیان کانادا مراحل لازم را که درخواست کتبی همراه با پرکردن فرمهای گوناگون و ارایه مدارک درخواستی باشد، طی کرده و سازمانهای مختلف در سطوح مختلف دولت پس از بررسی این تقاضاها جواب داده اند. به جز این کمکها از دولت کانادا در سطح شهرداری، استان و فدرال، جشنواره هیچگونه کمکی از هیچ دولتی درخواست و یا دریافت نکرده است.


مورد پنجم: مبلغ ۲۴۰۰۰$ (۴%) توسط فروش غرفه های فرهنگی و غذایی تهیه خواهد شد. ما تعداد ۱۶ غرفه فرهنگی و ۷ غرفه غذایی در طول ۴ روز جشنواره خواهیم داشت که تا به امروز اکثر این ۲۳ غرفه واگذار گردیده و مبالغ آن به حساب کانون فرهنگ و هنر ایرانیان کانادا واریز شده اند.

مورد ششم: در جشنواره امسال در حرکتی تکرار نشدنی یک ضیافت پایانی با شکوه ترتیب داده شده است. این برنامه مبلغ ۶۶۰۰۰$ (۱۱%) را برای جشنواره “یکی بود یکی نبود” به ارمغان خواهد آورد. این ضیافت پایانی شبی به یاد ماندنی خواهد بود که با حضور ۱۵۰ تن از بزرگان هنر و ادب ایران، و به عنوان برنامه اختتامیه در سالن مجلل له. پارک برگزار خواهد شد. این برنامه شامل پذیرایی کامل (پیش غذا، شام، دسر، بار)، رقص تانگو آرژانتینی و موسیقی جاز پنج نفره و پیانوخواهد بود. شما از هم اکنون می توانید برای تهیه بلیت این ضیافت با شماره تلفن ۴۷۴۷-۷۲۸-۴۱۶ تماس بگیرید. قیمت بلیت این شب ۱۵۰$ و تعداد بلیت محدود است.

در اینجا از دوستانی که مایل هستند به جمع حمایت کنندگان جشنواره بپیوندند دعوت می شود تا هر چه زودتر باشماره ۰۲۷۹-۷۰۴-۴۱۶ تماس بگیرند. از سوی دیگر از تمامی هموطنان ایرانی در سراسر جهان دعوت می شود که با کمک های هرچند کوچک خود به جمع “دوستان جشنواره” بپیوندند. برای اطلاعات بیشتر لطفا به تارنمای جشنواره مراجعه فرمایید.

www.tirgan.ca

بدون شک بعد از به پایان رسیدن جشنواره با ارائه گزارشی جامع تر، شفافیت مالی و نحوه خرج کردن مبالغ فوق به آگاهی هموطنان گرامی خواهد رسید.

با سپاس و تشکر از تمامی همکاران داوطلب در کمیته بازاریابی و فروش، گرافیک، غرفه های فرهنگی، مجله تیرگان، وب سایت و اتاق خبر جشنواره.


نیما احمدی مدیر بازاریابی جشنواره است