شهروند ۱۱۸۰

جشنواره “یکی بود، یکی نبود” توسط کانون فرهنگی هنری ایرانیان کانادا در تاریخ ۲۰-۱۷ ماه جولای ۲۰۰۸ در مرکز هاربرفرانت برگزار می شود.

موضوع جشنواره سال ۲۰۰۸ جشن تیرگان است که بر پایه داستان آرش کمانگیر به کنکاش در تنوع و گونه گونی فرهنگ و هنر ایرانی می پردازد. در طول چهار روز نزدیک به ۱۵۰ هنرمند و ادیب چون محمد رضا لطفی و گروه شیدا، شاهرخ مشکین قلم، آناهید جانبازیان، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، آیدین آغداشلو، جعفر والی، سهیل پارسا، مهشید امیرشاهی، حورا یاوری و… در زمینه های موسیقی، رقص، فیلم، تئاتر، ادبیات، هنرهای تجسمی و برنامه های مخصوص کودکان و نوجوانان هنر خود را ارائه می دهند.

از هدف های مهم این جشنواره آموزش و ارتقا آگاهی در زمینه هنرهای مختلف است. به همین دلیل در همه بخشها تلاش شده که برنامه ها از حد ارایه آثار فراتر روند و گامی در جهت گفت و شنید بین بازدید کنندگان و همچنین یادگیری برداشته شود. در بخش هنرهای تجسمی، برنامه از حد نمایشگاه فراتر رفته و سخنرانی و میزگرد با حضور هنرمندان برجسته اجرا می شود. برنامه های آموزشی مختلف در زمینه های گوناگون از جمله رقص، موسیقی، تئاتر و … برگزار می شوند. یکی از هنرمندانی که در زمینه برگزاری برنامه آموزشی در جشنواره همکاری می کند، سهیل پارسا کارگردان برجسته ایرانی است. سهیل در زمینه فعالیتهایی که بر جامعه و درگیر کردن آن در تئاترتمرکز دارند، سابقه درخشانی دارد. از برقراری کلاسهای آموزشی برای دانش آموزان دبیرستان تا شرکت دادن آنها در جریان آموزش. در “یکی بود، یکی نبود” سهیل پارسا به ارایه برنامه آموزشی در تئاتر می پردازد.


تنها صداست که میماند . . .


در روز نوزدهم جولای امسال، در فستیوال تیرگان، جمعی از دانشجویان برگزیده تئاتر به کارگردانی سهیل پارسا اثری نمایشی براساس آثار هنری فروغ فرخزاد، را به اجرا می گذارند.

سهیل پارسا، نویسنده، بازیگر، طراح رقص و کارگردان تئاتر، از جمله هنرمندان ایرانی موفقی است که در میان ما در شهر تورنتو ساکن است.

سهیل تحصیلات دانشگاهی خود را در زمینه هنرهای نمایشی در دانشگاه تهران دنبال کرد و پس از اتمام تحصیل به عنوان بازیگر و کارگردان هنری مشغول به کار شد . بعد از انقلاب ایران و محدودیتهای تازه تئاتر سهیل عرصه فعالیتهای هنری تئاتر ایران را برای رشد حرفه ای خود محدود دید و به همراه خانواده اش به کانادا نقل مکان کرد. او در کانادا هم به تحصیل در رشته تئاتر ادامه داد و پس از تکمیل دوره تئاتر در دانشگاه یورک به همراه Peter Farbridge بازیگر، گروه Modern times را پایه گذاشت.

Modern times امروز به عنوان یکی از غنی ترین موسسات هنری کانادا از لحاظ فرهنگی شناخته میشود. فهرست کاری این گروه شامل آثار هنری مدرن کانادایی آثار کلاسیک اروپایی و هشت اثر هنری ایرانی است که برای اولین بار در آمریکای شمالی به روی صحنه آمده اند.

تولیدات Modern times به کارگردانی سهیل پارسا در مدتی کمتر از بیست سال نامزد دریافت سی و پنج جایزه Dora شده و ۸ بار این جایزه را ازآن خود کرده است. او همچنین مشترکا با همکارش “پیتر” برنده دو جایزه دیگر “دورا” برای بهترین ترجمه و بازی هنری اقتباسی است.

از جمله به یادماندنی ترین آثار سهیل میتوان از مرگ یزدگرد ـ ۱۹۹۴، مکبث ـ ۱۹۹۵ ، صندلیها ـ ۲۰۰۱ ، داستانهایی از بارش مهر و مرگ ـ ۲۰۰۳ ، و داستان گوسفند و نهنگ (اثر احمد غزالی ) ۲۰۰۷ نام دارد.

بی تردید پر اهمیت ترین کار سهیل در سالهای اخیر، کار مشترکش با برایان کویرت در ترجمه و تطبیق افسانه ایرانی آرش کمانگیر در سال ۹۸ است. حاصل کار سهیل و برایان صورت امروزی این داستان است. این اثر تلفیقی از قصه گویی و تئاتر است بر زمینه ای از نور و صداپردازی بی نظیر.

سهیل برای اثرش آرش نامزد دریافت پنج جایزه هنری “دورا” شد که برای بهترین کارگردانی و بهترین طراحی صحنه این جوایز را دریافت کرد. آرش همچنین از جمله کارهای هنری Modern Times است که به کشورهای ایران، کانادا، کوبا ، کلمبیا و بوسنی سفر کرده است.

سهیل پارسا بر این عقیده است که تئاتر می تواند به عنوان حربه ای تاثیرگذار در زمینه های اجتماعی استفاده شود. او موسسه هنری خود را نیز بر پایه این اصل استوار کرده و در پروژه ی گفت وگوهای خویش در راستای هر چه بیشتر نزدیک کردن جوامع مختلف جهان می کوشد.

روز شنبه نوزده جولای امسال، در فستیوال تیرگان، جمعی از دانشجویان تئاتر به کارگردانی سهیل اثری بی نظیر بر اساس کارهای فروغ فرخزاد را به روی صحنه میبرند. این اثر شرکت کنندگان را به دنیایی از اشعار فروغ میبرد که موسیقی ، زبان و رقص بافت اصلی آن را می سازد.

اشعار فروغ به آثاری ماندگار، سرشار از تلخی انتظار و جنجال انگیز شهرت دارند. فروغ در زمان خویش با آثارش به مقابله با عادات اجتماعی، سیاسی و مذهبی دورانش پرداخت. او به عنوان یک زن به دنیای ادبیات ایران، که در آن زمان مطلقا مردانه بود، پای گذاشت و با اشعارش آثاری متعدد از خود به یادگار گذاشت.

آثار فروغ امروزه به چندین زبان رایج دنیا از جمله فرانسه، انگلیسی و یونانی در اقصی نقاط جهان هنوز ترجمه و خوانده میشود.


۲۷ می ۲۰۰۸ ـ تورونتو