اگر در این تعطیلات  سال نو مهماندار هستید و قصد پذیرایی از دوستان و اقوام را دارید توجه به نکات ذیل از ضروریات است تا با اتکاء به آنها  جان و مال خود و دیگران را محافظت نمایید:

از آنجا که یک سانحه یا زمین خوردگی کوچک می تواند همه خوشی ها و برنامه های مهماندار را تحت الشعاع قرار دهد از این رو وظیفه قانونی مهماندار آن است که تمامی تلاش خود را برای کاهش و به حداقل رساندن این گونه موارد به کار گیرد.

اگر منزل مسکونی شما دارای بیمه نامه معتبر می باشد بدانید که هزینه های درمانی و هزینه های دادرسی و دادگاه تحت پوشش بیمه است ولی بایستی اقدامات ذیل را انجام دهید:

۱- در زمان ورود مهمان ها از کلیه خطرات بالقوه که در خانه وجود دارد آنها را مطلع کنید.

برآمدگی یا فرو رفتگی در مسیر رفت و آمد یا پله شکسته شده و لیز می تواند عامل تشدید خطر باشد.

۲- از روشنایی در خارج خانه مطمئن باشید تا مگر در مسیر رفت و آمد سانحه ای رخ ندهد.

۳- برای مواردی که احتمال دارد نظر بچه ها را به خود جلب کند پوشش های امنیتی و  مراقبتی مجزایی در نظر بگیرید این گونه موارد می تواند خانه درختی یا سرسره و تاب باشد. از مهمانها بخواهید که حتما بچه ها با یک بزرگتر همراه باشند.

۴- اگر مشروبات الکلی در مهمانی ها سرو می شود حتما آن شب یا مهمان ها را در خانه خود اسکان دهید یا از کسی که مشروب نخورده است بخواهید که رانندگی را به عهده بگیرد.

مسئولانه در این زمینه برخورد کنید تا هم ناجی جان مهمانتان باشید و هم به مسئولیت خود عمل کرده باشید.

۵- در تزیین درخت کریسمس توجه به نکات ایمنی از اهم امور است قبل از زیبایی به ایمنی فکر کنید. از تزیین با شمع بر حذر باشید چرا که آتش سوزی یکی از مواردی است که در این فصل بسیار دیده شده است. درخت را در مسیر رفت و آمد قرار ندهید.

۶- از سیم کشی های غیر مجاز و غیر استاندارد که ارزان تر از بقیه هستند استفاده نکنید.

۷- به بچه ها بیاموزید که از روشن و خاموش کردن یا بازی کردن با شمع و وسایل برقی که نظرشان را قطعا جلب می کند برحذر باشند و توصیه های ایمنی را به بچه ها هم بیاموزید.

۸- در شومینه برای احتراق فوری از سوزاندن کاغذ و مقوا با اشتعال سریع خودداری کنید. چون این گونه موارد احتمال سرایت به موکت یا فرش را دارند. از قرار دادن کادو و وسایلی که آتش می تواند به آن ها برسد در اطراف شومینه خودداری نمایید.

۹- همیشه چشمی بر آشپزخانه و گاز و فر روشن داشته باشید چرا که در بعضی مواقع سرایت آتش از آشپزخانه همه را غافلگیر می کند. این موقع از سال که همه در حال شادی و جشن هستند ممکن است حواس ها مثل قبل خیلی جمع نبوده و حادثه کوچکی باعث خراب شدن کل وضعیت شود.

۱۰- اگر برای کشیدن سیگار به خارج از خانه تشریف می برید محل خاصی را برای جمع آوری ته سیگار مشتعل و کبریت در نظر بگیرید یا بهترین راه قرار دادن یک کپسول اطفاء حریق در نزدیکی در ورودی است تا در صورت مشاهده آتش بتوان آن را خاموش نمود.

با انجام توصیه های ایمنی سالی شاد و سرشار از موفقیت در پیش رویتان است، از آن بهره بجویید.

 

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com