شهروند ۱۱۷۸

مهمترین هدفی که معمولا برای برگزاری جشنواره های فرهنگی در خارج از ایران و از سوی ایرانیان مهاجر عنوان می شود، معرفی جلوه هایی از فرهنگ و هنر ایران به غیر ایرانیان است. در حالی که آشنا کردن نسل های دوم و سوم مهاجران ایرانی با فرهنگ و هنر گذشته و حال ایران نیز اهمیتی همانند و گاه بیشتر از آشنایی غیر ایرانیان با فرهنگ و هنر ایران دارد.

نسل های دوم و سوم مهاجران ایرانی از آنجا که دوران کودکی و نوجوانی خود را در فضاهای فرهنگی ـ اجتماعی غیر ایرانی گذرانده اند اغلب با فرهنگ و هنر ایرانی آشنایی ندارند و گاه رفتارهای مخالف و دستکم بی تفاوت نیز از خود نشان می دهند.

جشنواره تیرگان(یکی بود یکی نبود)، که از تاریخ ۱۷ تا ۲۰ جولای ۲۰۰۸ در مرکز فرهنگی ـ هنری هاربرفرانت برگزار خواهد شد، در کنار هدف اصلی خود که معرفی جلوه هایی از فرهنگ و هنر ایرانی به کانادایی ها و افراد و گروه های متعلق به اقوام و ملیت های دیگر است، کودکان و نوجوانان خانواده های ایرانی مهاجر را هم مرکز توجه و مخاطب خود قرار داده است. به همین جهت بخشی از برنامه های جشنواره تیرگان برای کودکان و نوجوانان و با مشارکت آنان برگزار خواهد شد. در بخش برنامه های ویژه کودکان که در روزهای ۱۹ و ۲۰ جولای از ساعت ۱ تا ۷ بعدازظهر برگزار می شود، کوشش شده با استفاده از رقص و آواز، شعرخوانی و قصه گویی، کاردستی، نقاشی، عروسک گردانی و موسیقی، نه تنها کودکان و نوجوانان با جشن و اسطوره تیرگان آشنایی پیدا کنند، بلکه دیگر افراد خانواده ها و بزرگسالان ایرانی و غیر ایرانی نیز از دریچه هنر کودکان تیرگان را جشن بگیرند.


در بخش نقاشی روشهای نقاشی شخصیتهای تخت جمشید و تیرگان به کودکان آموزش داده می شود. کودکان با ایجاد این شخصیتها بر روی کاغذ و رنگ آمیزی آنها دانش و شناخت خود از اسطوره های ایران باستان را تعریف و تقویت می کنند. در انتهای این قسمت از برنامه، کودکان کارهای دستی خود را به عنوان یادگار به خانه خواهند برد. این بخش تحت نظارت و برنامه ریزی خانم مریم افشار مدرس روشها و تکنیک های مختلف نقاشی از جمله کارتون و کاریکاتور در مراکز فرهنگی تورنتو و مدارس برگزار می شود.

در بخش موسیقی از بازدید کنندگان ۵ تا ۱۲ سال استقبال خواهد شد. به این ترتیب که کودکان شرکت کننده فرصت آشنایی کوتاه و مفیدی را با تعدادی از سازهای ساده پرکاشن و کوبه ای و نحوه نواختن آنها پیدا خواهند کرد. همچنین کودکان در این بخش نواختن و همنوازی با گروه را تجربه خواهند کرد. این بخش تحت نظارت و برنامه ریزی خانم سوفیا خلفی با سالها تجربه در زمینه آموزش موسیقی به کودکان خواهد بود. در این بخش با بهره گیری از روشهای “ارف و دالکروز”، به کودکان موسیقی آموزش داده می شود. هدف برنامه ترکیب آموزش و سرگرمی برای کودکان است و تاکید آن بر اساس خلاقیت و بداهه نوازی کودکانه است.

در بخش داستان سرایی و نگارگری خانم شهرزاد تقی زاده با تجربه فراوان در زمینه نگارگری و قصه گویی همراه با قصه گو، صحنه به صحنه داستان را به تصویر خواهد کشید. هدف از این بخش سرگرمی، آموزش واژه های زبان فارسی و آشنایی با مفاهیم دوستی، عشق، محبت و ارزشهای والای انسانی در فرهنگ و داستانهای ایرانی و گسترش قوه تخیل و تصور کودکان با تصویرگری می باشد.


آری، آری، زندگی زیباست

زندگی آتشگهی دیرنده پا برجاست

گر بیفروزیش رقص شعله اش در هر کران پیداست

ورنه خاموش است و خاموشی گناه ماست

“زندگانی شعله می خواهد” صدا در داد عمو نوروز:

شعله ها را هیمه باید روشنی افروز

کودکانم، داستان ما ز آرش بود

او به جان خدمتگزار باغ آتش بود

“سیاوش کسرایی”


به امید دیدار تمامی دوستداران فرهنگ ایران