جشنواره جهانی فیلم تورنتو، سی و سومین دوره خود را از روز پنجشنبه ۴ سپتامبر آغاز و روز یازده سپتامبر خاتمه خواهد داد در فستیوال امسال ۳۱۲ فیلم از ۶۴ کشور مختلف جهان به روی پرده خواهد رفت. این تعداد شامل ۲۴۹ فیلم بلند است که ۷۶ درصد آنها برای بار اول در آمریکای شمالی و یا در سطح بین المللی به نمایش در خواهند آمد و ۶۱ در صد آنها اولین ساخته کارگردانان هستند. فستیوال امسال مانند سالهای گذشته دارای بخشهای مختلفی چون طول موج، پروژه های اصلی، ارایه ویژه، جنون نیمه شب، اساتید، ضیافت، سینمای معاصر جهان، اولین فیلمهای کانادایی و بخشهای دیگری از این دست هم هست. در یکی از این بخشها فیلم عشق من نیویورک که در تجلیل از شهر نیویورک توسط ۱۲ فیلمساز بین المللی ساخته شده به نمایش در می آید. رامین بحرانی، سیروس نورسته و سمیرا مخملباف کارگردانان ایرانی این جشنواره هستند.
با توجه به تعداد زیاد فیلمهای شرکت کننده در این بخش تنها به معرفی تعدادی از فیلمهای کارگردانان صاحب نام سینمای جهان که در فستیوال امسال حضور دارند می پردازیم و در هفته بعد نیز آخرین اخبار فستیوال را تقدیم خواهیم کرد. علاقمندان به تماشای فیلمهای فستیوال می توانند با مراجعه به وب سایت رسمی جشنواره www.tiff08.ca با لیست کامل فیلمها و نحوه خرید بلیت و مکان نمایش فیلمها به طور دقیق آشنا شوند.

یک روز خواهی فهمید
One day, you Will Understand
آموس گیتایی
فرانسه ، آلمان ۲۰۰۸

ویکتور تلاش میکند تا با سرهم کردن عکسهای یادگاری مادرش و نامه ها و خاطرات او به هویت خانوادگی اش پی ببرد. تاریخچه وصلت دو خانواده، از پدری فرانسوی و مادری یهودی نشان دارد اما در این میان ویکتور تنها فرانسه می داند و از سوی مادر و یهودیت فاصله زیادی احساس می کند…

آشیل و لاک پشت
Achilles and the Tortoise
تاکیشی کیتانو
ژاپن، ۲۰۰۸

برگرفته از فلسفه پارادوکس معروف فیلسوف قبل از سقراط به نام زنو که معتقد بود: حرکت، زمان و تغییر، هیچ چیز غیر از توهمات نیستند. فیلم داستان مرد بی استعدادی است که تحت تاثیر عشق پدرش به هنر مدرن غرب تصمیم می گیرد که نقاش شود. او تمام زندگی اش را وقف نقاشی می کند و حتی ورشکستگی پدر و خودکشی اش نیز باعث دلسردی او نمی شود…

سه میمون
Three Monkeys
نوری بیلگه جیلان
ترکیه، فرانسه، ایتالیا

یک سیاستمدار مرفه به نام ثروت در یک حادثه رانندگی از محل حادثه متواری می شود و راننده اش ایوب را وادارمیکند تا مسئولیت این حادثه را به عهده بگیرد و در قبال انجام این کار به ایوب قول می دهد تا زمانی که از زندان خارج شود مبلغ قابل توجهی به او پرداخت کند، اما در غیاب ایوب همسرش خدیجه درگیر یک رابطه عشقی با ثروت می شود و همین رابطه عمل فریبکارانه را آشکار می سازد…
سه مرد دانا
Three Wise Men
میکا کاریسماکی
فنلاند ۲۰۰۸

تولستوی نوشته که خانواده های خوشبخت همه شبیه هم هستند، اما خانواده هایی که خوشبخت نیستند تفاوتهای خود را دارند. سه مرد دانا یک درام بی پیرایه، صمیمی و غالبا مفرح درباره مردانگی است. داستان زندگی سه مرد که هریک از این سه در درجه های مختلف اشتباهات شبیه به هم می کنند…


پس از خواندن بسوزان
Burn After

Reading

جوئل و اتان کوئن
آمریکا،۲۰۰۸

آقای اوزبرن مامور سابق سازمان سیا شروع به نوشتن خاطراتش می کند اما یادداشتهای سری اش که در یک دیسک ذخیره شده از چنگش در میرود و به دست دو کارمند بی چیز یک باشگاه ورزشی می افتد که شدیدا به پول نیاز دارند و اینجاست که یک بازی توسط این دو با بازی برد پیت و فرانسیس مک دورماند آغاز می شود….


ستایش
Adoration
آتوم اگویان
کانادا، ۲۰۰۸

آگویان در دوازدهمین فیلم بلند خود مضامین و ویژگیهای مورد علاقه خود را گسترش می دهد. تفاوت میان ظاهر و واقعیت، ماهیت ذهنی واقعیت، تجزیه داستان، نقطه نظرهای متفاوت، شخصیت های پیچیده و پیوندهای نهفته که یک خانواده را تشکیل می دهند….


خاکستر زمان نو شده
Ashes of Time Redux
وونگ کاروای
چین، هنگ کنگ، ۲۰۰۸

بازسازی فیلمی قدیمی از وونگ کاروای به نام خاکستر زمان توسط خودش. اولین و تنها فیلم او در قالب هنرهای رزمی که در صحرای گوبی در چین فیلمبرداری شده است. با مجموعه ای از بازیگران و بازیهای موثر که شاید در تاریخ سینمای هنگ کنگ بی سابقه باشد….

بهشت روی زمین
Heaven on Earth
دیپا مهتا
کانادا، ۲۰۰۸

چاندای مستاصل که قادر به ارتباط برقرار کردن با خانواده اش نیست به رزا همکارش در کارخانه رو می آورد و رزا به او یک معجون جادویی می دهد که هرکس آن را بنوشد فورا عاشق چاندا می شود….

چه
Che (Part 1) Che (Part 2)
استیون سودربرگ
آمریکا، ۲۰۰۸

فیلم با مدت زمان چهار ساعت و ۲۸ دقیقه فیلمی دو قسمتی درباره دو مقطع کاملا متفاوت از زندگی چریک معروف ارنستو چه گوارا است که سودربرگ درخواست کرده جداگانه پخش شود. قسمت اول فیلم با سفر چه گوارا به کوبا در ۱۹۵۶ با همراهی فیدل کاسترو و ۸۰ چریک برای سرنگون کردن ژنرال باتیستا دیکتاتور آن زمان کوبا آغاز می شود و فیلم دوم در ۱۹۶۶ هفت سال پس از پیروزی انقلاب کوبا روی می دهد و این زمانی است که چه گوارا متولد آرژانتین پست وزارت را واگذار کرده و برای صدور انقلاب کوبا با ظاهر مبدل به بولیوی میرود….


جعبه پاندورا
Pandora’s Box
یشیم اوستا اوغلو
ترکیه ، فرانسه، آلمان، بلژیک

داستان یک خانواده کوچ کرده شامل دو خواهر به نامهای نسرین و گزل و یک برادر به نام مهمت که زندگی راحتی دارند، اما وقتی دو خواهر در می یابند که مادرشان نصرت مفقود شده تصمیم می گیرند برای یافتن او به قصبه ساحلی کوچکشان بازگردند. آنها در این سفر در می یابند که در موطن خودشان نیز غریبه هستند…


راشل ازدواج می کند
Rachel Getting Married
جاناتان دمی
آمریکا، ۲۰۰۸

کیم پس از ده سال اقامت در مرکز بازپروری برای شرکت در مراسم ازدواج خواهرش راشل به شهر زادگاهش باز می گردد و با رفتارهای گوناگونی میان افراد خانواده مواجه می شود….


کشتی گیر
Wrestler
دارن آرنوفسکی
آمریکا، ۲۰۰۸

داستان یک کشتی گیر بازنشسته حرفه ای که قصد دارد به دوران اوج خود بازگردد….


کوری
Blindness
فرناندو میرلس
کانادا، برزیل، ژاپن، ۲۰۰۸

داستان شهری است که اکثر مردم آن به صورت اپیدمی به بیماری نابینایی مبتلا شده اند. این فیلم بر اساس رمان مشهوری به همین نام نوشته خوزه ساراماگو ساخته شده است…

معجزه در سنت آنا
Miracle at St. Anna
اسپایک لی
آمریکا، ۲۰۰۸

بر اساس فیلمنامه ای از جیمز بک برید و بر اساس رمانی از خود او. داستان فیلم روایتگر مسائل چهار سرباز سیاهپوست آمریکایی است که در سال ۱۹۴۴ و در زمان جنگ جهانی دوم در منطقه توسکانی ایتالیا گروه نظامی شان را گم می کنند و درگیر ماجراهایی خطرناک می شوند….

خداحافظ سولو
Goodbye Solo
رامین بحرانی
آمریکا، ۲۰۰۸

داستان یک راننده تاکسی اهل سنگال به نام سولو که در شهر وینستون سالم در کارولینای شمالی کار می کند. مسافر هفتاد ساله ای به نام ویلیام از او می خواهد تا از حالا برای دو هفته او را به سفری در جاده های دور دست و کوهستانی ببرد. سولو درمی یابد که ویلیام مسافر او یک طرح تراژیک برای آخر سفرش در سر دارد….


سنگسار کردن ثریا
The Stoning of Soraya M
سیروس نورسته
آمریکا، ۲۰۰۸

فیلم بر اساس کتاب پر فروشی از فریدون صاحب جم با همین نام است. داستان یک خبرنگار فرانسوی که در اوایل انقلاب اسلامی اتومبیلش در یکی از روستاهای جنوب غربی ایران از کار می افتد. حین تعمیر اتومبیل توسط زنی به نام زهرا به حیاط پشتی خانه او رفته و از زبان زهرا قصه زنی را می شنود که یک روز قبل به دست اهالی روستا سنگسار شده است….

اسب دو پا
Two-Legged Horse
سمیرا مخملباف
ایران، ۲۰۰۸

فیلم روایت پسرکی برای یافتن شغل است. او در مقابل ۱ دلار دستمزد روزانه هر روز پسری بی پا را چون اسب به کول می کشد و با خود به مدرسه می برد و می آورد. وقتی او را بر کول خود دارد با خرها و اسبهایی که در کوچه رفت و آمد می کنند مسابقه می دهد. او پسرک را به حمام می برد و بر تاب سوار میکند، اما پسر بی پا از او ناراضی است چرا که آنطور که می خواهد هنوز اسب نشده است….

رستاخیز ساخته پل شرایدر، راک اندرول (گای ریچی)، اسب ابلوسا (اد هریس)، با کمی کمک از خودم (دیپا مهتا)، پونتی پول (بروس مک دونالد)، ساعات تابستانی (الیویه آسایاس)، شاد برو ـ خوشبخت (مایک لی)، سکوت (ژان پیر و لوک داردن) آثار دیگر فیلمسازان شناخته شده ی سینمای جهان در جشنواره امسال تورنتو هستند.