عباس سلیمی از محسن نامجو به دلیل آنچه آن را «قرائت توهین‌آمیز آیاتی از قرآن و انتشار آن» دانسته، به دادستان عمومی انقلاب شکایت کرد.


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

گویانیوز: عباس سلیمی از محسن نامجو به دلیل آنچه آن را «قرائت توهین‌آمیز آیاتی از قرآن و انتشار آن» دانسته، به دادستان عمومی انقلاب شکایت کرد.

چندی پیش قطعه‌ای موسیقی از محسن نامجو در سایت‌های اینترنتی منتشر شد که در آن آیه‌هایی از قرآن به شکلی غیرمتعارف قرائت شده ‌بود.

سلیمی، قاری و مجری مسابقات قرآن در شکواییه‌ای که تقدیم قاضی مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران کرده‌، خواستار رسیدگی به آنچه توهین به قرآن می‌داند، شده است.

خبرگزاری قرآنی ایران، ایکنا موارد زیر را از موجبات اعتراض جامعه قرآنی کشور دانسته است:

وهن آیات متعالی و متبرکه قرآن کریم از طریق آمیختن آیات با موسیقی که این کار بر اساس نظر مراجع و احادیث معتبر، حرمت شرعی دارد؛ عدم رعایت شان و حرمت متعالی آیات الهی در لحن و نوای قطعات یادشده و قرائت اشتباه آیات الهی.

با وجود این، شکایت از محسن نامجو در این زمان کمی عجیب به نظر می رسد زیرا که حدود یک سال از انتشار این اثر در وب سایت‌های اینترنتی می گذرد و این اثر در دسترس همگان قرار داشته است.

محسن نامجو خواننده، شاعر و آهنگساز در اسفندماه ۱۳۵۴ خورشیدی در تربت جام به دنیا آمد. موسیقی را در نوجوانی با آواز آغاز کرد و ردیف موسیقی ایرانی را از شاکری و نصرالله ناصح‌پور آموخت و تحصیل موسیقی را در دانشکده هنرهای زیبای تهران ادامه داد. در بهمن ماه ۱۳۷۶ تحصیل در دانشگاه را رها کرد و پس از آن تجربه موسیقی را در حوزه ‌های جدیدی تجربه کرد و سبک خود را آفرید. حاصل کار او نتیجه تلفیقی محتوایی از انواع موسیقی چون موسیقی کلاسیک ایرانی و جاز و بلوز و راک است.

اولین آلبوم نامجو مجموعه ترنج بود که در ابتدا موفق نشده بود تا مجوز انتشار آن را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کند. با این حال این آلبوم به صورت غیرمجاز در بین علاقمندان او کپی و پخش شده بود. سرانجام در تابستان سال ۱۳۸۶ این آلبوم مجوز خود را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. با وجودی که نسخه های کپی غیر مجاز آن در بین مردم به صورت وسیعی ردو بدل می‌شد، آلبوم مجاز ترنج در نخستین روز انتشار آن رکورد فروش سی دی در یک روز را به میزان ۳۰ هزار نسخه شکست.

در این آلبوم قطعاتی چون ترنج بر اساس شعری از خواجوی کرمانی، «رو سر بنه به بالین» از مولانا و باباطاهر، «تلخی نکند» از مولانا، «واوا لیلی» از باباطاهر، «ترسم که و دل می‌رود» از حافظ و «در میان جان» از عطار به چشم می خورد.

گفتنی است که محسن نامجو به زودی سری کنسرت های خود را در پنج شهر بزرگ آمریکای شمالی آغاز کرده و به صورت تک نفره به اجرای موسیقی خواهد پرداخت.