نقش مردم کانادا  در توقف آزار و اذیت بهاییان در ایران

دو سیاستمدار ارشد کانادایی که اکنون رئیس دو تا از مهمترین دانشگاه‌های کشور هستند در مقاله‌ای در هافینگتون پست به نقش احتمالی مردم کانادا در مبارزه علیه آزار و اذیتی که بهاییان در ایران می‌بینند اشاره کردند. لوید اکسورتی و آلن راک، به ترتیب روسای دانشگاه‌های مانیتوبا و اتاوا، در مقاله‌ی خود می‌گویند: «کانادا رابطه‌ی مهم و دیرپایی با این گروه آسیب‌پذیر دارد. حدود ۳۰ سال پیش بود که چندین هزار پناهنده‌ی بهایی از ایران گریختند تا کانادا را خانه‌ی خود سازند، در هر استان و منطقه‌ی آن سکنا گزیدند و کانادایی‌های مغرور و مفید شدند.»

اکسورتی و راک، که در کابینه‌ی دولت لیبرال ژان کریتین به ترتیب وزرای امور خارجه و دادگستری کانادا بودند، اشاره می‌کنند که اکنون بیش از ۳۰ هزار بهایی در کانادا با سوابق مختلف هستند که «کشور ما را با شهروندی خود غنی ساخته‌اند.» آن‌ها اشاره می‌کنند که پس از عروج بهایی‌ستیزی در پیامد انقلاب ایران، دولت کانادا به اقداماتی در سازمان ملل در دفاع از حقوق بهاییان دست زده است و دولت‌های مختلف کانادا از آن پس «سیاست‌های سرکوبگرانه و غیرانسانی ایران» را در این سازمان و سایر مجامع بین‌المللی محکوم کرده‌اند. اکسورتی و راک می‌گویند دولت کنونی کانادا نیز باید به اقداماتی مشخص در دفاع از حقوق بهاییان بپردازد.

 تنش‌های خلیج فارس در سی بی سی

 برنامه‌ی «کانکت» شبکه‌ی سی بی سی به مجری‌گری مارک کلی دوشنبه‌ی این هفته به موضوع «تنش‌های ایران» پرداخت. در این برنامه موضوع آزمایش‌های موشکی و مانورهای دریایی ایران و سپس تهدید دولت ایران به توقف ناوهای آمریکایی در تنگه‌ی هرمز مورد بررسی قرار گرفت.

مارک کلی مجری برنامه کانکت

 کشف نیروگاه جدیدی برای غنی‌سازی اورانیوم و ماجرای امیر میرزایی حکمتی (شهروندی ایرانی-آمریکایی که به اعدام به جرم جاسوسی برای سازمان سیا محکوم شده است) از دیگر موضوعاتی بودند که در این برنامه مورد بحث قرار گرفتند.

 نظر مردم کانادا راجع به احتمال جنگ با ایران

 خوانندگان روزنامه‌ی راست‌گرای نشنال پست به‌ گزارش هفته‌ی پیش این روزنامه در مورد اظهارات استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، که ایران را «بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی» خوانده بود، واکنش نشان دادند.

دیوید مکسول از کیچنرِ انتاریو با مطرح کردن این سئوال که «آیا کانادایی‌ها واقعا می‌خواهند عازم جنگ با ایران شوند؟» اشاره کرد که ایران «تا به حال کاری به کار ما نداشته است» و خواهان بحث شفاف در این مورد شد.

جو هوئگلین از نیاگارا فالز هارپر را متهم به جنگ‌افروزی کرد و نوشت‌: «ایران نه سلاح هسته‌ای دارد نه علیه هیچ کشوری جنگ‌افروزی کرده است. در عوض مجبور به دفاع از خود در مقابل تهاجم عراقِ صدام حسین که در آن هنگام متحد آمریکا بود، شد. ایران هیچ خطری برای کانادا ندارد.» او سپس اشاره کرد که دولت هارپر کانادا را از «صلح‌ساز» به تقلیدگر صرف دولت‌های اسرائیل و آمریکا بدل ساخته است.

 دیپورت مادر «مشکوک» ایرانی موقتاً متوقف شد

 قاضی دادگاه فدرالی در کانادا دیپورت مادر زنی را که ادعا می‌شود قبلا کارمند برنامه‌ی هسته‌ای ایران بوده متوقف کرد. این مادر و دختر هر دو به کانادا گریخته‌اند.

سی بی سی نیوز از تصمیم روز ۴ ژانویه‌ی قاضی مایکل شور خبر داد که روی وب‌سایت دادگاه فدرال منتشر شده است. طبق این تصمیم حکم دیپورت این مادر، که نامش نیامده، فعلا معلق شده تا مورد بازبینی قضایی قرار بگیرد.

دخترِ این زن ادعا می‌کند کارمند سازمانی دولتی بوده که مسئول برنامه‌ی هسته‌ای ایران بوده است. وکلای مادر و دختر گفته‌اند که اگر به ایران فرستاده شوند زندگی هر دوشان به خطر می‌افتد.

 کانادا به دولت ایران: شما ریاکارید

 وزارت امور خارجه‌ی کانادا در پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی در محکوم کردن وضعیت حقوق بشرِ بومیان در این کشور اعمال این دولت را «بالاترین درجه‌ی ریاکاری» خواند.

جوزف لاووئی، سخنگوی جان برد، وزارت امور خارجه، سه‌شنبه‌ی هفته‌ی پیش گفت: «این‌که ایران به کسی درس حقوق بشر بدهد گذاره‌ی ابلهانه‌ای است که چیزی نیست مگر خنده‌دار.»

به گزارش دفتر پارلمانی تورنتو سان، لاووئی افزود: «واقعا جای تاسف است که رژیم تهران تصمیم گرفته به جای رسیدگی به کوتاهی‌های داخلی خودش دست به این نوع عملیات تبلیغاتی مضحک بزند.»

گزارش روزنامه‌ی مذکور در ضمن اشاره کرد که این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی دولت کانادا را به خاطر وضعیت بومیان این کشور به باد انتقاد می‌گیرد. وزارت امور خارجه‌ی ایران در چهارمین سالگرد بیانیه‌ی سازمان ملل در مورد حقوق بومیان در سپتامبر سال گذشته نیز توجه‌ها را به این مساله جلب کرده بود.

تورنتو سان اشاره کرد که سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» ایران را مکررا به خاطر نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده است، اما کانادا را از رهبران دفاع از حقوق بشر در جهان می‌داند. با این همه سازمان مذکور در ماه مه سال گذشته نامه‌ای منتشر کرد و به نقض حقوق بشر در کانادا نیز پرداخت، از جمله: عدم نظارت صحیح بر شرکت‌های معدن، نفت و گاز کانادا که در خارج از این کشور فعالیت می‌کنند و عدم تصویب داخلی توافقنامه‌ای بین‌المللی در ممنوعیت سلاح‌های خوشه‌ای.

 نقش نفت ایران در سهام کانادا

 در گزارش‌ بلومبرگ راجع به وضعیت سهام کانادا خواندیم که بزرگترین شرکت تولید نفت و گازِ کانادا، سانکور انرژی، با ۵/۵ درصد افزایش سهام خود مواجه شده است و این به علت بالارفتن قیمت نفت خام پس از تهدیدهای اخیر ایران بوده است.

از سوی دیگر در گزارشی از رویترزِ کانادا خواندیم که از آن‌جا که قیمت دلار کانادا مربوط به قیمت منابع طبیعی است،‌ بالارفتن قیمت نفت بر آن نیز تاثیر دارد. این رسانه از کمیلا ساتن، استراتژیست ارشد ارز در اسکوشیا کپیتال، نقل کرده است که: «شاید این حرف عجیب به نظر برسد اما باید بپذیریم که اگر به خاطر ایران قیمت‌های نفت بالای ۱۰۰ دلار باقی بمانند، این به نفع کانادا هم هست.»

 مرثیه برای استاد دانشگاه آلبرتا

 رسانه‌های کشور هفته‌ی گذشته به سوگ گوردون هیرابایاشی، استاد سابق دانشگاه آلبرتا و از پیشگامان حقوق مدنی در آمریکا، پرداختند که در سن ۹۳ سالگی در ادمونتون درگذشت. این فعال صلح یکی از سه ژاپنی-آمریکایی بود که در زمان جنگ جهانی دوم به جرم مبارزه با اردوگاه‌های دسته‌جمعی که تمام ژاپنی‌ها را به آن منتقل می‌کردند زندانی شد.

 اما علت نقل این ماجرا در این ستون نقش آقای هیرابایاشی در بحران گروگان‌گیری در ایران است. ادمونتون ژورنال در مرثیه‌ی خود نوشت: «در دسامبر ۱۹۷۹، انجمن دوستانِ کانادا آقای هیرابایاشی را به سفارت آمریکا در تهران فرستاد که در آن دانشجویان اسلام‌گرای ایرانی ۴۳ گروگان آمریکایی را در بحرانی که ۴۴۴ روز طول کشید حبس کرده بودند.» این روزنامه به نقل قول آن زمان آقای هیرابایاشی اشاره کرده است: «ما اول فکر کردیم شاید این‌ها سیاستمدارانی باشند که فقط زیر لباس دانشجو قایم شده‌اند. وزارت خارجه‌ی ایران می‌خواهد اوضاع را آرام کند. اما مردم به این دانشجویان به عنوان قهرمانان مردمی نگاه می‌کنند.»

 کشتی کانادایی کاری به کار ایران ندارد

 در حالی که ناو جنگی شارلوت‌تاون این هفته از بندر هالیفکس در شرق کشور به سوی دریای مدیترانه رفت، رسانه‌ها گزارش کردند که این کشتی قصد شرکت در تخاصم در سوریه یا ایران را ندارد. سی بی سی نیوز از فرمانده وید کارتر نقل کرد که کشتی شارلوت‌تاون می‌خواهد به عملیات ضدتروریسم ناتو بپردازد اما قرار نیست کاری به کار تخاصم در سوریه (که با دریای مدیترانه همسایه است) یا ایران داشته باشد.

او گفت: «ما آماده‌ایم که به هرگونه فرمان دولت کانادا برای شرکت در هرگونه ماموریت پاسخ دهیم اما در حال حاضر هیچ ماموریتی در رابطه با هیچ کشوری نداریم.»

 نشنال پست: فشار بر ایران آری، حمله نه

 نشنال پست،‌ روزنامه‌ی راست‌گرای کانادایی، هفته‌ی گذشته در مقاله‌ای راجع به ایران به موضع تند و تیز ریک سانتوروم، سناتور سابق و نامزد کنونی بلیت حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسالِ آمریکا، پرداخت. سانتوروم در یکی از مناظره‌های کنونی گفت: «من علنا با دولت اسرائیل همکاری می‌کنم و به ایرانی‌ها خواهم گفت یا در تجهیزات را باز کنید… یا ما با حملات هوایی تجهیزات‌تان را نابود می‌کنیم.»

نشنال پست اشاره کرده که تحریم‌ها، انقلاب عرب،‌ فروپاشی تنها حامی جمهوری اسلامی در منطقه (دولت اسد در سوریه) و تخاصمات درونی هیئت حاکمه در ایران باعث «استیصال» رژیم شده است و نتیجه گرفته که «این زمان خوبی برای بمباران این کشور – و حتی تهدید به این کار – نیست.» نشنال پست نوشته: «جنگ علیه غرب تنها چیزی است که می‌تواند مشروعیت مخدوش داخلی رژیم را احیا کند.»

در انتهای این مقاله می‌خوانیم: «غرب، از جمله کانادا، باید به اعمال فشار خود بر ایران ادامه دهند. اتاوا در ماه نوامبر تحریم‌های سفت و سخت جدیدی علیه ایران اعمال کرد اما این تحریم‌ها شامل شرکت‌های غیرکانادایی که با بانک مرکزی ایران معامله دارند و سایر واسطه‌های پول نفت نشد. استفن هارپر باید از اوباما پیروی کند و به واشنگتن در فرستادن این پیغام کمک کند که شرکت‌های خارجی باید بین کسب و کار با تهران و کسب و کار با غرب یکی را انتخاب کنند.»

 خیاط ایرانی در رسانه‌های کانادا

 خوانندگان این ستون حتما تا همین الان خوب دیده‌اند که هفته‌ای نیست که ماجرایی از موفقیت مهاجرین ایرانی جایی در رسانه‌های سراسر کشور نقل نشود.

خیاط موفق ایرانی در تورنتو، اسحاق الی

نشنال پست این هفته از اسحاق الی،‌ پناهنده‌ای ایرانی، نوشت که با ۳۰۰ دلار پول به کانادا آمد و امروز خیاط گران‌قیمت‌ترین کت و شلوارها برای روسای شرکت‌ها،‌ ورزشکاران و خلاصه بچه پولدارها است که قیمت‌شان گاه تا ۳۶ هزار دلار بالا می‌رود.

در گزارش این روزنامه راجع به الی، که دوشنبه‌ی این هفته منتشر شد، می‌خوانیم که او چطور از دست‌فروشی در خیابان به کسب و کاری سودمند رسیده است که مشتریانش از مشهورترین‌های کانادا هستند. از مایک کارنی، فرماندار بانک کانادا، گرفته تا توماس کابرل، هاکی‌باز تیم کانادینز مونترال.

الی به نشنال پست گفت: «انگیزه‌ی من پول نیست، دانستن این است که چگونه مشتری‌ها را خشنود سازم.»

این مهاجر موفق در سال ۱۹۸۶ به عنوان پناهجو به کانادا آمد. او در آغاز غرفه‌ای خیابانی در محله‌ی یورکویل تورنتو راه انداخته بود و کمربند زنانه می‌فروخت اما در سال ۱۹۹۹ بالاخره کسب و کار خودش را آغاز کرد.

در سال اول تنها چهار مشتری داشت و قیمت کت و شلوارهایش ۱۵۰۰ دلار بیشتر نبود. امروز ارزان‌ترین محصولاتش ۳۵۰۰ دلار هستند و قیمت بعضی از آن‌ها به ۳۶ هزار دلار می‌رسد و در ضمن کارمندانش از دو به هفت نفر افزایش یافته‌اند و حدود ۶۰ مشتری ثابت دارد. درآمد سالیانه‌ی او بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار است.

 رقابت ایران و کانادا… در جوایز اسکار!

 روزنامه‌ی معتبر هالیوود ریپورتر هفته‌ی گذشته به فیلمی پرداخت که کانادا امسال به عنوان نامزد بهترین جایزه‌ی خارجی روانه‌ی جوایز اسکار می‌کند. به گفته‌ی این روزنامه فیلم «مسیو لازار» از فیلیپ فالاردو اقبال دارد که از شانس‌های اصلی فتح اسکار ۲۰۱۲ باشد. این روزنامه این فیلم کانادایی را «گوهری تقریبا بی‌نقص» خوانده است.

اما نکته‌ی جالب این‌جاست که این روزنامه «جدایی نادر از سیمین» از اصغر فرهادی را یکی از جدی‌ترین رقبای احتمالی این فیلم کانادایی خوانده است. بنابراین امکان دارد در اسکار امسال شاهد شاخ به شاخ شدن این دو باشیم. «در تاریکی» از لهستان و «پاورقی» از اسرائیل دو رقیب احتمالی دیگر شمرده شده‌اند.

 و در بدمینتون!

 اما یک جای دیگر که می‌تواند صحنه‌ی رقابت ایران و کانادا باشد مسابقات بین‌المللی تنیس بدمینتون است که از ۲ تا ۵ فوریه‌ی امسال در کامپالا،‌ پایتخت اوگاندا، برگزار می‌شود و بزرگترین نمونه‌ی اینچنینی در تاریخ این ورزش خواهد بود. از جمله بزرگترین قهرمانان حاضر در این مسابقات کاوه مهرابی از ایران و وویچیکویچ استفان از کانادا دانسته‌ شده‌اند.

 حضور کانادا در نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در ایران

 رسانه‌ی پرس تی وی، وابسته به جمهوری اسلامی، هفته‌ی گذشته گزارشی در مورد برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات کشاورزی و ارگانیک در ایران «با حضور بیش از ۵۰ شرکت ایرانی و بین‌المللی» اشاره کرد.

گزارش این شبکه به حضور شرکت‌هایی از کانادا در این نمایشگاه نیز اشاره کرد. چین، آمریکا و فرانسه از دیگر کشورهای شرکت‌کننده شمرده شدند.

 سخنرانی مارینا نعمت در تورنتو

 مارینا نعمت، زندانی سابق سیاسی در ایران که به خاطر انتشار کتاب‌ خاطرات خود در کانادا معروف است، دوشنبه‌ی این هفته در جلسه‌ای در محله‌ی مهاجرنشین دنفورتِ تورنتو حضور یافت و از «زندگی از طریق رنج و قدرت تعریف داستان خویش» گفت.

جلد کتاب جدید مارینا نعمت

مارینا که اکنون در دانشگاه تورنتو تدریس می‌کند نویسنده‌ی دو کتاب «زندانی تهران» و «پس از تهران» است که در آن‌ها داستان زندگی‌اش را زندان‌های ایران تا شهرت در کانادا دنبال کرده است. ماجا اردل، کارگردان کانادایی، نمایشی از داستان زندگی او ساخته که آوریل امسال در تئاتر پس موریلِ تورنتو روی صحنه می‌رود.

 دیپلمات آمریکایی: از کانادا نفت بخریم نه از ایران

 استوارت دبلیو هالیدی، سفیر سابق آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، هفته‌ی پیش در مقاله‌ای در روزنامه‌ی واشنگتن پست به لزوم پایان اتکای آمریکا به نفت خاورمیانه و دولت‌های استبدادی این منطقه اشاره کرد.

او در این مقاله می‌گوید:‌ «هرگونه سیاست انرژی ملی باید شامل همکاری نزدیک‌تر با دوستان کانادایی‌مان باشد. کانادا، دموکراسی باثباتی در همسایگی ما با ارزش‌های مشترک، متحدی واضح است.» هالیدی اشاره کرده که کانادا همین حالا هم بزرگترین شریک انرژی این کشور است.

 نقش ایران در سیاست نظامی کانادا

 فن اوسلر همپسون، استاد روابط بین‌المللی در دانشگاه کارلتونِ‌ اتاوا، در مقاله‌ای در وب‌سایت کانادایی آی پولیتیکز از لزوم جهت‌گیری مشخص توسط ارتش کانادا سخن گفت. همپسون در مقاله‌ی خود به ایران نیز اشاره کرده است. این کارشناس ارشد، ایران را «بزرگترین خطر برای منافع آمریکا در خاورمیانه» خوانده است.

همپستون با نقل گفته‌های استفن هارپر،‌ نخست‌وزیر، که هفته‌ی گذشته ایران را به خاطر آمال هسته‌ای و تهدیدش برای بستن تنگه‌ی هرمز «بزرگترین خطر برای امنیت جهانی» دانست، اشاره کرد که علیرغم این حرف‌ها «استراتژی دفاع اول» که دولت کانادا منتشر کرده است «فهرست خرید است و نه استراتژی». همپستون در ‌نقد این «استراتژی» پرسید که چرا اشاره‌ی مشخصی به چگونگی برخورد به کشورهایی مثل ایران یا چین در آن نیامده است.

 بررسی فرهنگ ایران در هندوستان… با حضور کانادا

 پنجمین کنوانسیون دوسالانه‌ی انجمن مطالعات جوامع فارسی‌زبان هفته‌ی گذشته در دانشگاه ملی اردوی مولانا آزاد در حیدرآبادِ هند برگزار شد. این کنوانسیون به بررسی فرهنگ،‌ هنر، معماری، فلسفه و الهیات در تمدن ایران و جوامع فارسی‌زبان، از جمله خود هندوستان (که سال‌ها فارسی زبان غالب آن بود)، خواهد پرداخت.

اما نکته‌ی جالب این‌جا که در میان بیش از ۱۰۰ دانشور حاضر در این کنوانسیون علاوه بر پژوهشگران متعدد ایرانی،‌ تعدادی از کانادا نیز حضور دارند.

 گفتگوی رامین کریم‌لو با تریبیون

 رامین کریم‌لو، خواننده‌ی اپرای ایرانی-کانادایی که به ستاره‌ی بزرگی در انگلستان بدل شده است، به مناسب انتشار دی وی دی ۲۵امین سالگرد نمایش «شبح اپرا» به گفتگو با نشریه‌ی کانادایی تریبیون نشست.

رامین کریملو

تریبیون از او به عنوان «جوان‌ترین بازیگر نقش اصلی شبح اپرا در سن ۲۹ سالگی» یاد کرده است.

در این گفتگو می‌خوانیم که رامین در دو سالگی از رم به کانادا آمده و با خانواده‌اش در شهر پیتربوروی انتاریو بزرگ شده است و نوجوانی‌اش را در شهر ایرانی‌نشینِ ریچموند هیل گذرانده است. او در ۱۳ سالگی در نسخه‌ی تورنتویی «شبح اپرا» بازی کرده است و این آغاز عروج هنری او بوده است.