۱۳ تا ۱۵ ژانویه‌ی ۲۰۱۲

با این هوای خوب و خوش (به نسبت کانادای ماه ژانویه!) در خانه ماندن واقعا گناه کبیره است!

«نمایشگاه قایق‌‌رانی بین‌المللی تورنتو» این شنبه با نمایش بیش از ۱۲۰۰ قایق آغاز می‌شود و تا ۲۲ ژانویه ادامه دارد. در این‌جا بزرگترین دریاچه‌ی داخل سالن جهان و قایق‌سواری مجانی در انواع و اقسام قایق‌ها (از پارویی تا پدالی تا هر چیزی که فکرش را بکنید) را پیدا می‌کنید و می‌توانید هزار و یک کار مفرح دیگر هم بکنید. حتی جایی برای قایق‌سواری بچه‌ها در نیمچه‌ دریاچه‌ای که آن کنارها ساخته‌اند هم هست. این نمایشگاه در دایرکت انرژی سنتر (Direct Energy Centre) برگزار می‌شود. اطلاعات بیشتر در torontoboatshow.com

 

 در ضمن اگر هوا همین‌قدر خوب بود بد نیست اصلا از تورنتو بزنید بیرون و یک طرفی بروید. دست بر قضا «جشنواره‌ی شراب یخی نیاگارا» (Niagara Icewine Festival) هم همین آخر هفته در شهر سنت کاترین آغاز می‌شود و دو هفته‌ای ادامه دارد.

فستیوال شراب یخی

شراب‌سازان از سراسر منطقه‌ی نیاگارا در این جشنواره شرکت می‌کنند. لابد می‌پرسید «شراب یخی» دیگر چه صیغه‌ای است. این شراب (Icewine) نوعی شراب دسر است که با انگورهایی درست می‌شود که روی درخت یخ‌ زده‌اند! پس تعجبی نیست که کانادا،‌ به همراه آلمان، دو تولیدکننده‌ی اصلی آن هستند. البته به نظر ستون‌نویس شما که اصولا شرابِ مالی نیست اما چه چیزی بهتر از گشت و گذار در مرکز شهر نقلی اما زیبای سنت کاترین و باده‌گساری؟ تازه کشاورزان لبنیاتی هم با انواع و اقسام بهترین پنیرها پیدایشان می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد جشنواره در icewinefestival.com

 اگر این‌قدر سرمایی هستید که خواستید به هرحال از زیر سقف بیرون نیایید، نمایش‌های خوبی پیدا می‌شود که بد نیست امتحان کنید. 

«پنه‌لوپیادِ» (Penelopiad) مارگارت‌آتوود که یک جورهایی هجو «اودیسه‌»ی هومر است ماجرای پنه‌لوپه را در آن ۲۰ سالی دنبالی می‌کند که شوهرش، اودیسیوس، دارد در جنگ تروآ می‌جنگد و بعد هم در راه طولانی سفر به خانه است. اگر خواستید ببینید وقتی شوهر آدم در جنگ باشد، چه کارهایی که نمی‌شود کرد حتما سری به آن بزنید. این نمایش تا ۲۹ ژانویه در سالن «بادیز این بد تایمز»‌ (Buddies in Bad Times) برقرار است. اطلاعات بیشتر در وب‌سایت گروه هنری نایت‌وود nightwoodtheatre.net و خرید بلیت در ticketweb.ca (قیمت بلیت از ۱۵ تا ۴۵ دلار).

 نمایش «سوپرمارکت کیم»‌‌ (Kim’s Convenience) که در جشنواره‌ی تئاتر فرینج پارسال خوش درخشید اولین اثر این چوی است و حالا گروه هنری سول‌پپر آن‌را برگزیده و در «مرکز هنرهای نمایشی جوانان» (Young Cente for the Performing Arts) به اجرای عمومی می‌گذارد.

ماجرا در جایی نمی‌گذرد مگر سوپرمارکتی کره‌ای در همین ریجنت پارکِ تورنتوی‌ خودمان و داستان بامزه‌ی خانواده‌ای کره‌ای است و درگیر همان بحث‌های قدیمی سنت و هنجارهای غرب و از این چیزها که سر ایرانی‌ها برایش درد می‌کند. اطلاعات بیشتر و خرید بلیت در soulpepper.ca (بلیت از ۲۲ تا ۶۸ دلار.) نمایش البته تا ماه فوریه برقرار است. 

و بالاخره باید به «شن یون» (Shen Yun) نمایش سنتی رقص و فرهنگ چین اشاره کنیم که فقط همین آخر هفته اجرا می‌شود و اگر نبینید از دست‌تان می‌رود. این یکی در سالن هنرهای نمایشی سونی برگزار می‌شود. لباس‌هایشان اینقدر قشنگ است که فقط به همین خاطر هم که شده آدم می‌خواهد برود! اطلاعات بیشتر در  shenyunperformingarts.org و خرید بلیت در ticketmaster.ca