قطعا سلامتی مهمترین رکن زندگی بشمار می رود و هر یک از ما در برهه ای که دچار بیماری می شویم قدر و منزلت سلامتی را بیشتر از پیش درک می کنیم

بواقع بزرگترین ریسکی که در زمان بیماری گریبانگیرش هستیم بجز توجه به مداوا و هزینه درمان دو عامل دیگر را با خود در بر دارد و آنهم توجه و حضور یکی از نزدیکان و خروج شخص بیمار و همراهش از چرخه تولید است. به عبارت دیگر دو نفر از کار بیکار شده و هزینه های دیگری را بجز هزینه درمان به خانواده تحمیل می نماید.

در این زمان است که وجود یک بیمه مناسب می تواند از هزینه های سربار بکاهد و آرامش خاطری را برای شخص بیمار و خانواده اش به همراه آورد.

بیمه بیماری های سخت در استرالیا و سپس کانادا و انگلیس و آمریکا و سراسر اروپا طراحی و به مرحله اجرا درآمد. عمرش حدود ۳۵ سال است و با توجه به نیازش بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در این بیمه اگر شخص بیمه شده به بیماری سختی از قبیل سرطان/سکته قلبی و مغزی/ام اس/پارکینسون و امثالهم دچار شود و بعد از ابتلاء ۳۰ روز زنده باشد کل سرمایه تعیین شده که می تواند ۲۵ هزار یا حتی ۱ میلیون دلار و بالاتر باشد به وی پرداخت می شود.

در هر شرکت بیمه تعداد بیماری های تحت پوشش متفاوت است ولی این بیماری ها می تواند ۳ الی ۲۷ نوع باشد و بستگی تام به نوع نیاز فرد بیمه شده دارد.

با توجه به آمار ارایه شده طی سالیان گذشته بیمه شده ها برای موارد ذیل اعلام غرامت نمودند:

۱-سرطان ۷۰ درصد،۲-بیماری قلبی ۱۴ درصد، ۳- سکته مغزی ۵ درصد،۴- بای پس قلبی ۴ درصد، ۵- ام اس ۲ درصد،۶-بقیه موارد ۵ درصد.

آمار منتشره به نکته دیگری هم اشاره دارد و آن این نکته مهم است که جنسیت(زن یا مرد) و سن تاثیری در نوع بیماری ها نداشته بجز سکته مغزی که در اکثر موارد مربوط به افراد مسن است. در ادامه این مطلب را هم بایستی اضافه کرد که قبل از رسیدن به سن ۷۵ سالگی اکثر کانادایی ها به یکی از این بیماری ها مبتلا می شوند.

نوع پوشش بیمه نامه منطبق با نیاز افراد در سنین مختلف و موقعیت های شغلی و اجتماعی متفاوت تعیین می شود. برای نمونه می توان بیمه نامه را تا سن ۶۵ یا ۷۰ یا حتی ۷۵ سال ادامه داد. امکان دیگری وجود دارد که اگر شخص بیمه شده در پایان مدت مقرر سالم بود و از سرمایه تعیین شده در بیمه نامه استفاده نکرده بود کلیه حق بیمه های پرداختی به همراه درصدی بهره به وی برگشت شود.

تصور بفرمایید یکی از نزدیکان شما دچار سکته مغزی شود و نه تنها تا مدتی امکان کار و فعالیت ندارد، بلکه احتیاج به مراقبت های ویژه ای خواهد داشت که فقط از عهده یک پرستار تمام وقت بر می آید و شاید حتی مجبور شوید که برای فرد بیمار وسایل و امکاناتی را مهیا کنید که منزل فعلی قابلیت زندگی برای شرایط جدید وی را داشته باشد، مثلا صندلی برقی برای حمل بیمار به طبقات بالایی منزل یا صندلی چرخ دار برقی و امثالهم.

گرفتن نظریه دوم از پزشکان حاذق در مناطق دیگر دنیا یا حتی سفر بیمار و همراه به کشور دیگر برای مداوای تکمیلی همه از مواردی است که هزینه بر است و سرمایه ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار دلاری در بیمه نامه می تواند کارگشا باشد.

برای اطلاع از حق بیمه و موارد تکمیلی پیشنهاد می نماید که با نماینده بیمه عمر خود تماس حاصل فرمایید.

 

 

 * فرهاد فرسادی کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com

 

 اما  تا چه اندازه می توان مواظب سلامتی بود و از بیماری ها و حوادث حذر کرد.