(هایدلبرگ) ۲۹- ۲۵ ژانویه ۲۰۱۲

 در اولین ماه سال نو، بمانند چند سال گذشته در شهر دانشجوئی هایدلبرگ (آلمان) شاهد برگزاری ششمین جشنواره تئاتر ایرانی خواهیم بود. این جشنواره  در مدت بسیار کمی (از  دو ـ سه جشنواره قبل) توانست جایگاهی ویژه در میان گروه های معتبر آلمانی باز کند، و این گروه ها هم کارهای خود را به جشنواره ارایه دهند. البته تا قبل از چهارمین جشنواره، نمایش هائی به زبان میزبان (آلمانی) با گروه های ایرانی اجرا  می شده است.

مدیر این جشنواره غلامرضا آل بویه با زحمت بسیار و بودجه کم، همراه با دیگر همکارانش بار این جشنواره را به دوش می کشند.

نگارنده با نمایش “غیرت در غربت” برای اولین بار مهمان چهارمین جشنواره بوده است. محیط صمیمی و گرم جشنواره در روزهای پر برف و بوران  آن سال  اروپا  بخصوص در هایدلبرگ به خوشی در ذهنمان حک شده است و گاهگاهی با همکاران از آن روزهای کوتاه و خوش و صمیمی یاد می کنیم. از نکات  شیرین این جشنواره، که در یادمان مانده جمع شدن گیلکیان در کنار هم و روحیه مهمان نوازیشان در جائی که خود مهمانند  و شنیدن زبان گیلکی در سالن تئاتر و رستوران ها و…. در هایدلبرگ بود.

پوستر جشنواره

انتخاب های مناسب توسط غلامرضا آل بویه و همکارانش و کوشش آنها بر این که در هر جشنواره یکی دو گروه از پیشکسوتان و قدیمی های تئاتر را برای اجرای برنامه دعوت کنند، از امتیازات مهم  این جشنواره است.

پیشکسوتان شرکت کننده امسال یکی خانم نرگس وفادار است که از تهیه کنندگان و کارگردانان قدیمی برنامه کودک تلویزیون هستند.

خانم وفادار که در سالهای اقامتشان در خارج از کشور نیز فعال بوده اند و برای کودکان در فرانکفورت و اطراف  نمایش های عروسکی روی صحنه برده اند، در این جشنواره با  یک نمایش کودکان حضور دارند.

پیشکسوت دیگر علیرضا مجلل یکی از بازیگران و کارگردانان با ارزش تئاتر تبعید است. علیرضا مجلل با نمایش  تک نوازی در غربت در این جشنواره شرکت می کند که  آرزو می کنم اجرائی زیبا و ارزشمند بمانند کارهای گذشته اش داشته باشد.

از علیرضا مجلل گفتم و یاد اجرای تک نفره او در سی و سه سال قبل که در چنین روزهائی اجرا شده بود، افتادم.  نمایش “حضور در آینه پریشان” نوشته و کار  بهروز غریب پور و بازی علیرضا مجلل در تئاتر شهر (سالن قشقائی). روزگار عجیبی است نازنین! چند سال بعد از این اجرا علیرضا مجلل مهمان جهان آزاد می شود و بهروزغریب پور هم  می شود نور چشمی رژیم اسلامی ایران در تئاتر و شهرداری و …. این خاطرات هم دست از سر ما بر نمی دارند. بگذریم.

از برنامه های اختتامی ششمین جشنواره تئاتر، کنسرت خواننده معترض رپ ایران  شاهین نجفی  ست.

 در این  ۵ روز جشنواره، ۹ نمایش اجرا می شوند که دو نمایش به زبان آلمانی و ۷ نمایش به زبان فارسی هستند. هر روز دو نمایش اجرا می شود و در پایان اجراها نقد و بررسی خواهد بود.

در جشنواره امسال شاهد اجرای دو نمایش های به زبان آلمانی خواهیم بود:

بی وطن، نویسنده و کارگردان: ناتالی شارم از فرانکفورت

صدای خدا، نویسنده و کارگردان: سعید مولائی از فرایبورگ

  نمایش هائی که به زبان فارسی اجرا خواهند شد  نیز عبارتند از:

آژی دهاک، نویسنده: بهرام بیضائی، کارگردان: سعید خسروانی از وین (اتریش) سیزوئه بانسی مرده است، نویسنده: اتول فورگاد، کارگردان: مجید بهشتی از لندن (انگلیس)

فقط یک دقیقه، نویسنده و کارگردان: داریوش رضوانی از لندن (انگلیس)

نمایش کمدی هیاهوی بسیار برای هیچ چیز، بر اساس نمایش “حساب پرداخت نمیشه”، نویسنده: داریو فو، کارگردان فرهاد مجدآبادی

نمایش کودکان و نوجوانان “بارون بارونه”، کارگردان: نرگس وفادار از فرانکفورت  صندوقچه گم شده خانم جون ناناز، نویسنده و کارگردان: بهروز قنبرحسینی از کلن   و اختتام نمایشی جشنواره،  نمایش “تکنوازی در غربت”، نویسنده: منصور کوشان، کارگردان و بازیگر: علیرضا مجلل از استکهلم (سوئد).

با آرزوی موفقیت برای غلامرضا آل بویه و دیگر همکارانشان در برگزاری ششمین جشنواره و به امید اجراهای گرم و با ارزش و دیدنی از گروه های شرکت کننده در این جشنواره.