شماره ۱۲۱۴ ـ پنجشنبه ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹
گفت وگوی شهروند با رحیم شهریاری به انگیزه ی کنسرت گروه آراز در تورنتو



مدتهاست به دنبال فرصتی بودم تا با بنیانگزار گروه موسیقی آراز که چندین سال است با نوآوری ها و شایستگی های خود در موسیقی کشور پرآوازه شده اند به گفت وگو بنشینم. وقتی خبر شدم گروه آراز به دعوت Smallworld Music روز جمعه ۳۰ ژانویه برای اجرای کنسرتی مهمان شهر ما خواهند بود، فرصت را غنیمت شمردم و با رحیم شهریاری خواننده و بنیانگزار این گروه موفق، تلفنی گفت وگو کردم. این گفت وگو در شرایطی صورت گرفت که ایشان درگیر تدارکات سفر به کانادا بود و نتیجتاً دچار کمبود وقت. با این حال، زمانی را به پاسخ پرسش های شهروند اختصاص دادند. ضمن سپاس از آقای شهریاری، برای آشنایی با این گروه مبتکر گفت وگوی زیر را تقدیم تان می کنیم.

ل. مجتهدی



رحیم شهریاری در سال ۱۳۴۹ در محله “شنب غازان” تبریز به دنیا آمد. از همان دوران کودکی علاقه خود را به خواندن سرود و آهنگ های آذربایجانی نشان داد و همزمان با تحصیل در دانشگاه، نزد استاد یوسف عظیم زاده، ساز گارمون را فرا گرفت و از اساتید جمهوری آذربایجان بهره فراوان جست. از سال ۱۳۶۸ با ارکسترهای مختلف همچون سهند(به سرپرستی رشید وطن دوست) و هلال احمر تبریز، دانشگاه آزاد و … همکاری داشته است.

در سال ۱۳۷۵ با تشکیل گروه آراز کنسرت های متعددی در داخل و خارج کشور برگزار کرده و آلبوم های گلمدین، یالان دنیا، هایدی سویله، ریحان، آرزو قیزیم، بیاض گئجه لر، ایپک، سن سیز، وفاسیز، آغلاما، عصرین گوزلی، خبرین یوخدور، گئتمه قال و گوزللرین گوزلی از جمله فعالیتهای اوست.



آقای شهریاری، ضمن ابراز خوشحالی از حضور گروه شما در تورنتو، از پیشینه ی کار هنری تان برایمان بگویید. از چه زمانی به کار موسیقی پرداختید و در این راه آیا خانواده مشوق بودند یا مانع؟


ـ از دوران کودکی موسیقی در خانواده ما بوده چون پدربزرگم از مهاجران کشور جمهوری آذربایجان بوده و از “عاشیق” های موسیقی آذری بوده است. من از هجده سالگی در سال ۱۳۶۷به طور حرفه ای ساز گارمون را پیش استاد یوسف عبدالعظیم زاده یاد گرفتم و از سال ۱۳۷۲ به طور رسمی آواز می خوانم. همه ی اعضای خانواده با موسیقی و شغل من موافق هستند و همواره مرا حمایت کرده اند.


لطفا گروهتان را معرفی کنید و از زمان تشکیل آن و چگونگی انتخاب نام آراز بگویید؟


ـ از سال ۱۳۷۲ در شهر تهران گروه آراز را تشکیل دادم و هدفم از تشکیل آن احیاء موسیقی فولکلور، عرضه ی این نوع موسیقی به نسل جوان علاقمند و معرفی آهنگسازان کشور خودم ایران و کشور آذربایجان بود.

اعضای گروه خانم شهلا میلانی (همخوان)رئیس خوانندگان کلاسیک ایران، محمدحسین افشاری (ناقارا)، حبیب طاهریان (قوشا ناقارا)، امان الله عباداف (بالابان)، چناره مطلب اوا (قانون)، پیمان حمیدی (کیبورد و پیانو)، حمزه شهریاری (قره نی/ کلارینت)، محمدحسین عمرانی فر (تار)

در مورد انتخاب اسم، از دوران کودکی علاقه ای خاص و حسی غریب و زیبا به رود ارس (آراز) داشتم و در زمان شکل گیری گروه از توانایی ها و هنر نوازندگان و خوانندگان کشور همسایه بهره ها جستم و به دلیل مشترک بودن رود آراز با ایران و آذربایجان این نام را انتخاب کردم.


از بزرگان موسیقی کدام بیشتر روی شما تاثیرگزار بوده اند؟


ـ در رشته آواز رشید بهبوداف، زینب خانلاراوا، شوکت علی اکبراوا، حاجی بابا حسین اف، در ساز گارمون آفتاندیل اسرافیل اف، ذاکر میرزایف، واقف اسداف


در ایران در چه شهرهایی کنسرت داشته اید؟ آیا در خارج کشور نیز کنسرت داشته اید؟


ـ در ایران در شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، زنجان، اردبیل، کرمان، گرگان، جزیره کیش، جزیره قشم، خوی و …

و در خارج ایران در کشورهای آمریکا، کانادا (ونکوور)، آلمان، فرانسه، ترکیه، آذربایجان.


آیا مخاطبان کنسرت های شما همه ترک زبان هستند یا فارس ها هم از موسیقی شما استقبال می کنند؟


ـ با توجه به نظرسنجی کنسرت گروه آراز در تالار بزرگ وزارت کشور در تهران که حدود ۴۰۰۰ تن در آن حضور داشتند، حدود ۳۰ درصد از مخاطبان اظهار داشتند که به زبان ترکی آشنا نیستند. این نشاندهنده ی این است که موسیقی زبانی جهانی دارد و درک موسیقی لزوما با درک مفهوم کلمات یکی نیست، همانطور که فردی بدون دانستن زبان انگلیسی از شنیدن یک ترانه ی غربی لذت می برد.


آقای شهریاری، موسیقی شما از ژانر یا نوع موسیقی های معترض است که رنگ قومی هم به خود گرفته. شما موسیقی تان را چگونه تعریف می کنید؟


ـ موسیقی گروه ما از نوع موسیقی تلفیقی است (ترکیبی از موسیقی سنتی یا فولکلور با موسیقی پاپ یا غربی).

اما هر قومی علاقه دارد که موسیقی اش مطرح شود ما هم نسبت به کشورمان و شهرمان تعصب داریم و فکر می کنم موسیقی ما بیان گر حماسه ها و فرهنگ اصیل خودمان است.


با توجه به اینکه موسیقی در آن سوی ارس بسیار پیشرفته است، موسیقی شما در مقایسه با موسیقی آنان (او تای) چه ویژگی هایی دارد؟


ـ موسیقی گروه ما هم نشأت گرفته از موسیقی آن کشور است ولی هر گروه رنگ و بوی خودش را دارد و ما آهنگهای خودمان را اجرا می کنیم و آهنگهای آن سوی آراز را هم اجرا می کنیم چون موسیقی آن کشور هم نشأت گرفته از موسیقی ایران بوده است. و طبیعی است که موسیقی آن کشور بسیار پیشرفته است و ما هم سعی می کنیم از آن بهره مند شویم، البته ناگفته نماند که گروه ما در جمهوری آذربایجان نیز مطرح و شناخته شده است.


آن طور که از طریق اینترنت با کارهای شما در یوتیوب و سایت های دیگر آشنا شدم، از کار شما بسیار استقبال شده و شما می توانید گروه عظیمی از مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار بدهید. این تاثیر را چگونه ارزیابی می کنید؟


ـ همیشه سعی کرده ام گروه آراز از نوازندگان حرفه ای بهره مند باشد و کارهای متفاوت اجرا کند و هیچ وقت به جنبه مالی کنسرت ها اهمیت نداده ام و سعی کرده ام نظر مردم و پیشکسوتان موسیقی را در کارهایمان اعمال کنم و فکر می کنم مدیریت و هماهنگی و پشتکار گروه آراز باعث شده که روز به روز مخاطبان بیشتری جلب کنند.


از وضعیت موسیقی در آذربایجان ایران بگویید. کلا موسیقی در آذربایجان ایران چگونه به حیات خود ادامه می دهد؟ موسیقی جمهوری آذربایجان و کشور ترکیه چه تأثیری بر آن داشته است؟ وضعیت موسیقی پاپ در آذربایجان چگونه است؟


ـ موسیقی در شهرهای آذربایجان ایران از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است و بویژه شهر تبریز نوازندگان مطرحی را به جامعه موسیقی معرفی می کند. ضمنا از کشور آذربایجان گروههایی که به ایران سفر می کنند از نوازندگان بومی هم استفاده می کنند و شهر تبریز در سال ۱۳۸۶طبق آمار در این زمینه رکوردار بوده است.

موسیقی پاپ در ایران نوپا است و سالهاست که این موسیقی در رکود بوده است ولی در سالهای اخیر دیده ایم که کار گروه های پاپ ایران در سایر کشورها هم با استقبال روبرو شده و حتی در رقابت با خوانندگان لوس آنجلس نیز موفق ترند، ولی باید بگویم که گروه آراز نه گروه پاپ است نه گروه سنتی.

اما در حال حاضر گروههای پاپ در شهرهای تبریز، ارومیه و اردبیل وجود دارند که من به موفقیت بیشتر آنها در آینده خوش بین هستم.


آقای شهریاری از اینکه وقتتان را در اختیار شهروند گذاشتید، از شما سپاسگزاریم و برای شما و گروهتان در تورنتو اوقات خوشی را آرزو می کنیم.

چوخ ساغ اولون


زمان و مکان کنسرت:

جمعه ۳۰ ژانویه ۲۰۰۹ ساعت ۸ شب

سالن ایزابل بدر، شماره ۹۳ خیابان چارلز غربی (نزدیک ترین ایستگاه ساب وی Museum)

Isabel Bader Theatre, 93 Charles St. W.