۱۹ تا ۲۶ ژانویه ۲۰۱۲

اعمال تحریم های اقتصادی ایران از سوی اتحادیه اروپا

رادیو فردا: نمایندگان اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تحریم واردات نفت از ایران موافقت کردند و به موجب آن، از این پس عقد قرارداد نفتی جدید با ایران برای اعضای این اتحادیه ممنوع خواهد بود.

با این‌حال اتحادیه اروپا تأکید کرده است که قراردادهای نفتی پیشین این اتحادیه با ایران تا ماه ژوئیه، قانونی بوده و به قوت خود باقی است.

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا پیامد‌های این تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی را «بسیار سنگین» ارزیابی کرد. وی توضیح داد که در چند ماه اخیر اقتصاد ایران به شدت دچار تشنج پولی و بانکی شده و تجارت خارجه ایران چیزی نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد پایین آمده است که تحریم‌های روز دوشنبه این فشارها را شدیدتر خواهد کرد.

آقای عمادی در ادامه با توضیح اینکه روز یکشنبه مقامات بزرگترین پالایشگاه نفتی ژاپن اعلام کرده‌اند که دیگر از ایران نفتی نمی‌خرند، افزود که با این احتساب ایران دو منبع اصلی ارز و تجارت خود، اتحادیه اروپا و ژاپن، را از دست می‌دهد.

اتحادیه اروپا نیز به تحریم بانک تجارت ایران پیوست  

رادیو آلمان: در چارچوب گسترش تحریم‌ها علیه ایران، اتحادیه اروپا نیز بانک تجارت، سومین بانک بزرگ ایران را تحریم کرد. پنج شرکت حمل‌و نقل و سه تن از فرماندهان سپاه پاسداران نیز مشمول این تحریم‌ها شده‌اند.

بانک تجارت نزدیک به ۲ هزار شعبه در ایران و خارج از کشور، از جمله در فرانسه و تاجیکستان، دارد.

اتحادیه اروپا تا به حال دارایی‌های ۴۳۳ شرکت و ۱۱۳ فرد حقیقی را در چارچوب گسترش تحریم‌ها علیه ایران مسدود کرده است.

جزئیات تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران

به گزارش بی بی سی در سند اتحادیه اروپا نام شماری از شخصیت های حقیقی و حقوقی ذکر شده است که مشمول تحریم ها قرار گرفته اند. نام این موسسات و شرکت ها به این شرح است:

بانک مرکزی ایران، بانک تجارت، شرکت تایدواتر (Tidewater)، شرکت مهندسی و تولید توربین، شرکت واردات و صادرات سد، شرکت روسماچین، شرکت تجاری بهنام شهریاری، شرکت دریایی بی آی آی اس با مسئولیت محدود ، شرکت حمل و نقل دریادلان سفید خزر

شخصیت های حقیقی

علی اشرف نوری: معاون فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. رییس اداره سیاسی سپاه.

حجت الاسلام علی سعیدی: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

امیرعلی حاجی زاده: فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

استرالیا در تحریم نفت ایران به اتحادیه اروپا می‌پیوندد

رادیو فردا: یک روز پس از تصمیم بی‌سابقه اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران، دولت استرالیا نیز اعلام کرد که به پیروی از اروپاییان هم واردات نفت از ایران را ممنوع می‌کند و هم مجموعه‌ای دیگر از تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی در نظر خواهد گرفت.

به گفته کوین راد، وزیر خارجه استرالیا، باید این پیام به حکومت جمهوری اسلامی منتقل شود که رفتارش در سطح جهان «غیرقابل قبول» است.

استرالیا در کنار ایالات متحده و دیگر متحدان غربی این کشور از تمامی تحریم‌هایی که در چند سال اخیر علیه ایران وضع شده حمایت کرده و حتی تحریم‌هایی یک‌جانبه را نیز علیه مقامات جمهوری اسلامی وضع کرده است.

 مرگ چهار مقام سابق سپاه در چهار روز

 صدای آمریکا ـ آرش سیگارچی: در چهار روز گذشته، مرگ چهار نفر از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در میانه پنجاه سالگی، توجه محافل خبری را جلب کرده است. در روزهای گذشته، برخی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران نارضایتی خود را ابراز کرده اند و اکنون خبر این مرگ ها دستمایه حدس و گمانهایی پیرامون این نهاد نظامی- امنیتی شده است.

سایت «دیگربان» در گزارشی با عنوان «مرگ چهار سردار سابق سپاه در چهار روز» اشاره دارد که این چهار فرمانده همگی در دهه پنجاه عمرشان بوده اند:

۱- وفا غفاریان، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران؛ صنایع دفاع در حوزه جنگ الکترونیک.

۲- احمد سیاف زاده، رئیس سابق دانشگاه عالی سپاه پاسداران (دافوس)

۳- عباس مهری، جانشین دانشکده فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین؛ مرگ بر اثر سکته مغزی.

۴- منصور ترکان، مدیرعامل شرکت «یادمان سازه» وابسته به شهرداری تهران

 در دو روز گذشته مراسم تشییع جنازه این فرماندهان سپاه برگزار شده و خبرگزاری های دولتی از این مراسم ها گزارش تصویری منتشر کرده اند.

برخی رسانه ها از جمله خبرگزاری پانا، گزارش تصویری مراسم ترحیم احمد سیاف زاده از فرماندهان سابق سپاه را منتشر کرده که در آن چهره های سرشناس سپاه با گرایش های مختلف حضور دارند.

یحیی رحیم صفوی، مشاور نزدیک رهبر جمهوری اسلامی؛ علی شمخانی وزیر دفاع دولت خاتمی؛ احمد وحیدی و مسعود میرکاظمی، وزرای فعلی و سابق دولت احمدی نژاد؛ میرفیصل باقرزاده و حسین الله کرم از چهره های تندروی سپاه و حسین علایی که مقاله منتقدانه ی او دو هفته پیش در روزنامه اطلاعات، بازتاب زیادی داشت.

برخی سایت های خبری منتقدان حکومت ایران، این مرگ های فرماندهان سپاه را «مشکوک» نامیده اند.

این درحالی است که حداقل دو نفر از این فرماندهان سابق سپاه، بعد از یک دوره طولانی بیماری درگذشتند؛ اما علت مرگ دو نفر دیگر، سکته مغزی اعلام شده است. 

سپاه پاسداران یک نهاد نظامی- امنیتی است که معمولا خبرهای داخلی آن یا هرگز منتشر نمی شود و یا به طور غیر رسمی که دستمایه اما و اگرها می شود.

تازه ترین نمونه، یک بیانیه ی چند خطی است که از اعدام یک خلبان ناراضی در شهر شیراز خبر می دهد.

این بیانیه در خبرگزاری آذربایجان متعلق به ناراضیان از حکومت ایران، در خارج از کشور  منتشر شده و  روزنامه «انقلاب اسلامی در هجرت» متعلق به ابوالحسن بنی صدر آنرا باز نشر داده.

براساس این اطلاعیه، رحمت الله حیدری یک خلبان ناراضی سپاه بوده که به همراه سارقان و اشرار روز ۲۵ دیماه در شیراز اعدام شد.

مقامات سپاه پاسداران و سایت خبری آنها تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده اند.

امیرفرشاد ابراهیمی روزنامه نگاری که اخبار سپاه را دنبال می کند، قویا این خبر را رد کرده است.

خبرگزاری نیمه رسمی مهر، ده روز پیش اسامی دوازده اعدام شده در شیراز را منتشر کرده که در صدر این لیست، نامی یکی از اعدام شدگان فردی با نام مخفف “ر-ح” معرفی شده است.

هیچ نشانه ای مبنی براینکه او همان «رحمت الله حیدری» مورد ادعای خبرگزاری آذربایجان باشد، وجود ندارد، اما خبرگزاری مهر او را «آدم ربا و جزو اشرار» معرفی کرده است.

در دو سال گذشته و همزمان با اعتراضات مردم به حکومت جمهوری اسلامی، برخی از اعضای سابق سپاه نارضایتی خود را علنا نشان داده اند.

تازه ترین موارد به مقاله جنجالی حسین علایی و اظهارات عماد افروغ مبنی بر لزوم  نقد رهبر جمهوری اسلامی باز می گردد.

روز گذشته هم، غلامعلی رجایی و علی صنیع خانی به این جمع پیوستند. این منتقدان جدید از فرماندهان سابق سپاه محسوب می شوند که بعد از ابراز نظرشان با واکنش تند مقام های حکومتی روبرو شده اند. حال مشخص نیست اگر افرادی عادی از بدنه سپاه مخالفت خود را بیان کنند، چه سرنوشتی خواهند داشت.

 بازداشت سعید رضوی فقیه در فرودگاه

 ندای سبز آزادی: اخبار رسیده به ندای سبز آزادی حاکی است، سعید رضوی فقیه، فعال سیاسی از شش روز پیش در زندان اوین به سر می برد.به گزارش “ندای سبز آزادی”، رضوی فقیه که شش روز پیش پاریس را به مقصد تهران ترک کرده، در فرودگاه امام بازداشت و به زندان منتقل شده است.

رضوی فقیه از فعالان سابق دانشجویی و عضو سابق دفتر تحکیم وحدت است که چند سال پیش به قصد ادامه تحصیل به فرانسه رفت. او پس از سفر به فرانسه نیز یک بار به ایران بازگشت اما پس از تحولات انتخابات ریاست جمهوری ایران را ترک کرده بود.

با این حال شش روز پیش وی تصمیم به بازگشت گرفت و بر اساس اخبار رسیده بلافاصله در فرودگاه بازداشت شد. 

فیلم “جدایی نادر از سیمین” نامزد دو جایزه‌ی اسکار شد

 رادیو فردا: داوران هشتاد و چهارمین دوره‌ی جوایز اسکار، فیلم “جدایی نادر از سیمین”، ساخته‌ی اصغر فرهادی را در دو رشته نامزد این جایزه کردند. این فیلم، چندی پیش برنده‌ی جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد.

فیلم “جدایی نادر از سیمین” برای بخش‌های “بهترین فیلم خارجی” و “بهترین فیلمنامه”، نامزد جایزه‌ی اسکار شد. این فیلم ایرانی، برای نخستین بار در برلیناله‌ی سال پیش به نمایش درآمد و جایزه‌ی خرس طلایی این جشنواره را از آن خود ساخت.

“جدایی نادر از سیمین”، داستان خانواده‌‌ای از قشر متوسط جامعه‌ی ایران را به تصویر می‌کشد.

 فیلم صامت “آرتیست”، فیلم سه بعدی “هیوگو”، ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی، “کمک” و “نیمه شب در پاریس”، ساخته وودی آلن از جمله نامزدهای بهترین فیلم این دوره از جوایز اسکار هستند. فیلم آلمانی مستند “پینا”، ساخته‌ی ویم وندرز نیز در این بخش نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده است.

مریل استریپ، برای بازی در نقش مارگارت تاچر در فیلم “بانوی آهنین”، به عنوان یکی از نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن انتخاب شده است. جرج کلونی، برای بازی در فیلم “فرزندان” و براد پیت برای هنرنمایی در فیلم “مانی‌بال” از جمله نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد هستند.

هشتاد و چهارمین مراسم جوایز آکادمی روز یکشنبه، ۲۶ فوریه در سالن کداک تیه تر در هالیوود برگزار خواهد شد.

 پروانه کار “پرس‌تی‌وی” در بریتانیا لغو شد

 بی بی سی: آفکام، نهاد ناظر بر رسانه های در بریتانیا، اعلام کرده است که شبکه تلویزیونی “پرس تی وی” مجوز پخش برنامه از بریتانیا را از دست داده است.

آفکام روز جمعه (۲۰ ژانویه) گفت که نتوانسته متقاعد شود که پرس تی وی بر برنامه هایی که پخش می کند، کنترل کامل دارد.

حمید عمادی، مدیر تحریریه پرس تی وی در بیانیه ای که در اختیار بی بی سی قرار گرفته، گفته است: “از آفکام پرسیدیم اگر پرس تی وی بر برنامه هایش کنترل ندارد، چرا جریمه شده است و اگر کنترل دارد، چرا مجوز آن لغو شده است؟”

پرس تی وی همچنین در واکنش به این اقدام آفکام گفته است که “بعد از پوشش تلویزیونی سرکوب تظاهرات اعتراض آمیز به برنامه های ریاضتی دولت بریتانیا در لندن و شهرهای دیگر در ماه اوت، میزان فشار آفکام بر این شبکه تلویزیونی نیز افزایش یافت.”

پرس تی وی از ماه مه سال گذشته (حدود ۹ ماه پیش) تا کنون، به دلیل شکایت مازیار بهاری، خبرنگار هفته نامه نیوزویک از این شبکه تلویزیونی، در معرض تهدید قطع برنامه هایش قرار داشت.

تلویزیون پرس تی وی پیشتر هم به دلیل پخش مصاحبه این تلویزیون با آقای بهاری در دورانی که او در ایران در بازداشت به سر می برد، و شکایت او از این اقدام، از طرف آفکام محکوم به پرداخت ۱۰۰ هزار پوند شده بود.

مازیار بهاری خبرنگار مجله نیوزویک که به دنبال حوادث پس از انتخابات ایران بازداشت و مجبور به “اعتراف” تلویزیونی شد، پس از آزادی و بازگشت به بریتانیا از شبکه پرس تی وی به دلیل فرستادن خبرنگاری به زندان اوین برای “مصاحبه” با او شکایت کرد.

روز جمعه مشخص شد که پرس تی وی جریمه نقدی ای را که آفکام برای این شبکه تلویزیونی تعیین کرده بود، نپرداخته است و تاریخ پرداخت هم به سر آمده است.

آفکام، در بیانیه ای که به منظور اعلام خبر لغو پروانه کار پرس تی وی منتشر کرده، گفته است که این نهاد به این نتیجه رسیده است که تصمیم گیری در مورد برنامه های پرس تی وی و نظارت بر این برنامه ها در ایران انجام می گرفته و نه در بریتانیا که صادر کننده پروانه کار این تلویزیون است.

آفکام در بیانیه‌اش نوشته است که لغو مجوز، از امروز، جمعه ۲۰ ژانویه، به اجرا گذاشته می شود. شرکت پرس تی وی لیمیتد یک شرکت بریتانیایی است و در لندن به ثبت رسیده است.

آفکام در ماه نوامبر سال گذشته با فرستادن نامه ای به پرس تی وی، دو راه حل پیش پای مسئولان این شبکه تلویزیونی قرار داد. راه حل اول سپردن مسئولیت نظارت بر محتوای برنامه ها به لندن، و راه حل دوم انتقال پروانه پخش به تهران بود.

آفکام می گوید مسئولان پرس تی وی پاسخی به این نامه ندادند و هیچ یک از دو پیشنهاد را نیز به کار نگرفتند.

آفکام، با شرکت بی اسکای بی، از شرکت‌های عمده پخش برنامه های ماهواره ای در بریتانیا که پخش کننده برنامه های پرس تی وی است، تماس گرفته و به این شرکت گفته است که پخش این برنامه ها را متوقف کند.

 ایران طلب نفتی خود از هند را به ین ژاپن می‌خواهد

 خبرگزاری بلومبرگ سوم بهمن‌ماه به نقل از سه فرد آگاه گزارش کرد که در جریان دیدار هفته گذشته مقام‌های ایران و هند در تهران، دهلی‌نو پیشنهاد کرد تا بدهی خود به ایران در ازای واردات نفت از این کشور را به روپیه بپردازد، اما تهران خواستار آن شد تا بخشی از این بدهی به یِن ژاپن پرداخت شود.

این سه فرد آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود تأکید کرده‌اند که مقام‌های ایران به دلیل پایین آمدن ارزش روپیه در یک سال گذشته و احتمال بالای متضرر شدن ایران در این میان، چنین پیشنهادی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، روپیه هند در ۱۲ ماه گذشته رکود ۸.۹ درصدی داشته و این در حالی است که در همین مدت یِن ژاپن ۷.۴ درصد رشد کرده است.

به گفته این افراد آگاه، در حال حاضر تصمیم خاصی در مورد این پیشنهاد ایران اتخاذ نشده و هند در حال بررسی چگونگی پرداخت بخشی از بدهی خود به یِن است.

هند که پس از چین دومین خریدار عمده نفت از ایران است، در حال حاضر تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در پرداخت بدهی‌های عقب‌مانده خود به ایران با دشواری‌های بسیاری همراه است.

هند هم‌اکنون بدهی‌های خود به ایران را از طریق بانک خلق ترکیه می‌پردازد، روالی که تحت تأثیر تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، با موانع و مشکلات بسیاری مواجه شده است.

افراد آگاه ۲۰ دی‌ماه به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که بانک خلق ترکیه به دهلی‌نو گفته است که بیش از این نمی‌تواند در پرداخت بدهی‌های هند به ایران، نقش میانجی را ایفا کند.

 مشارکت در انتخابات مشروعیت بخشی به استبداد است

 بیانیه کنشگران ملی ـ مذهبی خارج از کشور طی بیانیه ای مشارکت در انتخابات را مشروعیت بخشی به استبداد خوانده اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: مردم ما اینک در دشوار ترین شرایط زندگی رفاهی و امنیت اجتماعی و آسایش روانی به سر می برند.

حاکمان نالایق نظامی ـ امنیتی با سیاست های مستبدانه، کوته نظرانه و ماجراجویانه خود، کشور و مردم ایران را به لبه پرتگاه خانمان برانداز جنگ و اضمحلال بیش از پیش منافع ملی رسانده اند.

در این میان و در حالی که در آخرین انتخابات برگزار شده با کودتایی سیاسی و تخلف و تقلب گسترده آرا مردم را دزدیدند و اراده خود را بر اراده مردم در دست گرفتن سرنوشت خود حاکم کردند، اینک دوباره سخن از انتخابات به میان آورده اند.

انتخابات آزاد، سالم و عادلانه مستلزم وجود آزادی های سیاسی و اجتماعی برای طرح همه نظرات و برنامه ها در باره مشکلات مردم و سرنوشت کشور و نیز آزادی نامزدی و امکان فعالیت سیاسی و انتخاباتی همه نیروها و رقابت عادلانه همه عقاید و نظرات است. در حالی که امروز حاکمان مستبد و تنگ نظر حتی فعالیت مستقل مسئولان و مدیران سابق کشور را هم بر نمی تابند و تعداد زیادی از آنها را به همراه انبوه دیگری از فعالان سیاسی و مدنی به زندان انداخته و به حبس های سنگین محکوم کرده اند.

انتخابات باید سالم باشد ، اما پس از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ هیچ کس ـ حتی دست اندر کاران کنونی از جناحهای منتقد دولت ! – به سلامت انتخابات اعتمادی ندارند…

بدین ترتیب ما عده ای از فعالان ملی ـ مذهبی در خارج از کشور ضمن بحرانی دانستن شرایط میهن که راه حل و برون رفتی جز انتخابات آزاد و سالم و موثر ندارد، شرایط حاکم بر کشور و به ویژه انتخابات پیش روی مجلس را استبدادی ، انحصاری و فریبکاری سیاسی دانسته و در انتخابات آتی شرکت نمی کنیم.

این بیانیه را سی و دو کنشگر ملی ـ مذهبی خارج کشور از جمله عبدالعلی بازرگان – محمد برقعی ـ پروین بختیارنژاد ـ رضا علیجانی – مرتضی کاظمیان و  حسن یوسفی اشکوری امضا کرده اند.

 افزایش قیمت دلار و سکه در ایران

 رادیو فردا: همزمان با افزایش قیمت دلار تا سقف ۲۱۰۰ تومان، روز دوشنبه وزیر اقتصاد برای توضیح در خصوص این نابسامانی اقتصادی به مجلس فراخوانده شد و یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با متهم کردن دولت به ضعف مدیریت در حوزه اقتصاد گفت: «حیثیت اقتصادی دولت بر باد رفت.»

به گزارش خبرگزاری مهر روز دوشنبه در اتفاقی نادر، قیمت سکه طرح قدیم و جدید با یکدیگر برابر شد و قیمت آن به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که روز گذشته سکه طرح قدیم یک میلیون تومان و سکه طرح جدید ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.

روز دوشنبه همچنین گزارش‌ها حاکی است که قیمت دلار نیز نسبت به روز گذشته بار دیگر افزایش یافت و در ساعات ابتدایی صبح ۲۰۵۰ تومان معامله شد ولی بعد به ۲۱۰۰ تومان رسید.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده است که دست‌فروش‌ها، روز دوشنبه هر دلار را دو هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروشند و به نرخ دو هزار و ۲۰۰ تومان نیز می‌خرند.

این در حالی است که روز گذشته هر دلار در بازار به رکورد تاریخی دو هزار تومان رسید.

به دنبال نابسامانی شدید بازار ارز، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از احضار وزیر اقتصاد به مجلس خبر داد و گفت: «بی‌تدبیری دولت، بخش اعظمی از چرایی نابسامانی بازار ارز را شامل می‌شود.»

بازار ارز و سکه ایران از اواخر آذرماه به شدت متلاطم بوده و قیمت‌ها با افزایش بی سابقه‌ای مواجه شده‌ است به طوری که قیمت سکه از فروردین ماه سال جاری تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار نیز در این مدت نزدیک به هزار تومان افزایش یافته است.

بانک مرکزی در این روز اعلام کرد که پیش فروش سکه از امروز تا ششم بهمن ماه، برای تحویل شش ماهه به قیمت ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان و برای تحویل چهار ماهه ۶۲۷ هزار و چهارصد تومان صورت می‌گیرد.

بانک مرکزی همچنین تأکید کرد که از این پس نرخ پیش‌فروش سکه به صورت هفتگی اعلام خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، می‌گوید تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اعلام هفتگی نرخ پیش‌فروش سکه حکایت از آن دارد که قرار است که قیمت سکه همچنان به صورت هفتگی افزایش یابد.