شهروند ـ آرش عزیزی:

اعتصاب اتوبوس‌رانی منطقه‌ی یورک:پس از یک ماه وقفه، بازگشت سر میز مذاکره

 رسانه‌های محلی هفته‌ی جاری را پرامیدترین هفته در نزاع کارگری‌ای دانستند که بیش از سه ماه است اتوبوس‌رانان منطقه‌ی یورک را در مقابل شرکت‌های چندملیتی بزرگی که خدمات حمل و نقل منطقه را اداره می‌کنند قرار داده است.

این هفته پس از یک ماه وقفه دور جدیدی در مذاکرات آغاز شد. نمایندگان شرکت وئولیا، که مدیریت اتوبوس‌های ویوا را در اختیار دارد، دوشنبه‌ی این هفته به درخواست دولت استانی مذاکرات جدیدی با واحد ۱۱۳ اتحادیه‌ی کارگران حمل و نقل را آغاز کردند. واحد ۱۵۸۷ این اتحادیه نیز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته مذاکرات خود با نمایندگان شرکت «میلر ترانزیت» را آغاز کرد.

ری دویل، رئیس واحد ۱۵۸۷ اتحادیه، روز جمعه گفته بود همین که دو طرف سر میز برگشته‌اند امیدوارکننده است.

در زمان نوشته شدن این خطوط (شبِ سه‌شنبه) سه روز پیاپی چانه‌زنی بین این واحد و میلر ترانزیت گذشته است. هیچ کدام از دو طرف حاضر به افشای جزئیات صحبت‌های خود نیستند، اما مسئولان اتحادیه به رسانه‌ها گفته‌اند پیشنهادی جدید پیش گذاشته‌اند و در مورد این پیشنهاد ابراز خوش بینی محتاطانه کرده‌اند.

وال مایکلز، سخنگوی وئولیا، صبحِ سه‌شنبه اعلام کرد شرکتش عازم دومین روز مذاکرات می‌شود.

شورای منطقه‌ی یورک هفته‌ی گذشته قرارداد خود با شرکت «فرست ترانزیت» را لغو کرد و شروع به بیرون آوردن اتوبوس‌های خود از گاراژ این شرکت در مالوک درایو کرد. این شورا پنجشنبه‌ی این هفته جلسه دارد و در مورد شرکت کارگزار جدیدی که هنوز اعلام نشده تصمیم می‌گیرد. این شرکت جدید باید مسئولیت اداره‌ی خط‌های شمالی‌ای که قبلا در اختیار شرکت «فرست ترانزیت» بود به عهده بگیرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود اتوبوس شماره ۹۸ خیابان یانگ از ۵ فوریه دوباره آغاز به کار خواهد کرد. بعضی شایعات گفتند امکان دارد شرکت «کن آر» از وان یا شرکت خارجی «میلر ترانزیت» (که کارگرانش در بخش جنوب شرقی در اعتصاب به سر می‌برند) این مسئولیت را به عهده بگیرد.

اعتصاب حاضر شامل بیش از ۴۰۰ نفر از رانندگان و کارگران حمل و نقل منطقه‌ی یورک می‌شود که از ۲۴ اکتبر تا به حال در اعتصاب بوده‌اند. آن‌ها در این اعتصاب در مقابل شرکت‌هایی همچون «میلر» و «وئولیا» قرار گرفته‌اند که هر دو شرکت‌هایی چندملیتی با درآمدهای سالیانه‌ی چند میلیارد دلاری هستند.

۹۰ کارگر دیگر (که آن‌ها هم بخشی از واحد ۱۵۸۷ هستند) برای «فرست ترانزیت» کار می‌کردند که با لغو قرارداد هفته‌ی گذشته به اعتصاب‌شان خاتمه داده شد.

‌تازه ترین خبر

طبق خبر موثقی که در آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند به دست ما رسید، نمایندگان واحد ۱۱۳ اتحادیه به توافقی ضمنی با نمایندگان شرکت وئولیا رسیده‌اند. این توافق اکنون باید در روز پنجشنبه به رای اعضای اتحادیه گذاشته شود و در صورت رای مثبت آن‌ها اعتصاب این گروه از کارگران خاتمه خواهد یافت. قابل توجه است که این شامل حدود ۲۰۰ نفر از اعتصابیون و نه تمام آن‌ها خواهد بود.

 مرگ اسف‌بار مرد مسن اهل نیومارکت

 مردی مسن از اهالی نیومارکت یک‌شنبه‌ی هفته‌ی پیش در ساتن در اثر سانحه‌ی رانندگی درگذشت. روزنامه‌های محلی این شهر به نقل از پلیس گزارش کردند که این مرد ۸۱ ساله در حال رد شدن از خیابان دالتون نزدیک تقاطع وودریور بند در ساعت ۷:۵۵ شب بود که با خودرویی تصادف کرد. او را به بیمارستان ساوت‌لیک بردند و در آن‌جا درگذشت.

راننده‌ی ماشین مدل «شوی مالیبو»یی که با او برخورد کرد مردی ۸۸ ساله از جورجینا است که خود آسیبی ندید.

در زمان چاپ شهروند، پلیس همچنان مشغول تحقیق در مورد این واقعه بود.

اگر اطلاعاتی در این مورد دارید می‌توانید با پلیس به شماره تلفن ۱۸۶۶۸۷۶۵۴۲۳ داخلی ۷۷۰۴ تماس بگیرید و یا در وب‌سایت ۱۸۰۰۲۲۲tips.com اطلاعاتی بدون ذکر نام خود قرار دهید.

 

جوازهای ساختمانی در وان از ۱ میلیارد دلار گذشت

اقتصاددانان کشور همه با نگرانی از امکان بروز رکود مضاعف در کانادا خبر می‌دهند اما در صنعت ساخت و ساز شهر وان ظاهرا جایی برای این نگرانی‌ها نیست. گزارشی که این هفته منتشر شد نشان می‌دهد جوازهای ساختمانی صادر شده در این شهر برای ششمین سال پیاپی از ۱ میلیارد دلار فراتر رفته است.

این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۱/۰۳۹ میلیارد دلار رسید که ۶۰ درصد آن (بیش از ۶۱۹ میلیون دلار)‌ مربوط به ساختمان‌های مسکونی بود. خانه‌های تک‌خانواده‌ای شامل ۵۴ درصد از ۲۰۵۷ واحد مسکونی ساخته‌شده بودند.

ماریسیو بویلاکوآ، شهردار وان، این هفته با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی گفت: «این سطح بالای سرمایه‌گذاری در شهر وان، با قریب روزی ۳ میلیون دلار، ایجاد شغل می‌کند، جوامع قوی‌تر می‌سازد و پایگاه مالیاتی را گسترش می‌دهد.»

در ضمن شاهد افزایشی ۷۳ درصدی در جوازهای ساختمانی نهادها بوده‌ایم. رقم سال گذشته (۲۰۱۰) تنها ۲۶۸/۵۶ میلیون دلار بود. ۲۰۵ میلیون دلار از این رقم شامل ایستگاه متروی اسپاداینا در «متروپولیتن سنتر» وان می‌شود که قرار است روزی به داون‌تاون پویایی برای وان بدل شود.

ساخت و ساز تجاری و صنعتی به ترتیب ۶۷/۳ و ۷۸/۶ میلیون دلار بود.

بویلاکوآ چهارشنبه‌ی این هفته به عنوان سخنران مهمان در مراسم سالیانه‌ی اتاق بازرگانی شهر وان سخنرانی می‌کند. شهردار در این سخنرانی قرار است چشم‌انداز خود برای آینده‌ی شهر را بیان کند.