شهروند آرش عزیزی: استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، چهارشنبه‌ی این هفته به همراه هیئتی بزرگ به شهرک تفریحی داووس در سوئیس رفت تا در «مجمع اقتصادی جهان» که بزرگترین ثروتمندان، کسب و کارداران و روسای دولت‌های جهان را گرد هم می‌آورد شرکت کند. انتظار می‌رود نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا مشارکت مهمی در بحث‌هایی همچون بدهی اروپا و بازرگانی جهانی داشته باشد اما به گزارش سی تی وی  نیوز، او صحبتش را در روز اول با سخنرانی برای جمعی از روسای شرکت‌های کانادایی که به داووس سفر کرده بودند، آغاز کرد.

کانادا که در زمان رهبری هارپر توجه کمتری به مجامع بین‌المللی داشته است حضوری بسیار پررنگ در کنفرانس داووسِ امسال دارد. بیش از ۴۰ نفر و ۲۰ خودرو هارپر را در این سفر همراهی می‌کنند.

عنوان کنفرانس امسال «تحول بزرگ» است و بحث قرار است بر سر این باشد که کشورها چگونه می‌توانند به شکل مسئولانه به رفاه مالی برسند. بیش از ۲۶۰۰ نفر از سراسر جهان در این جلسه شرکت دارند.

صبح چهارشنبه هارپر با جیم لیچ از شرکت «برنامه‌ی بازنشستگی معلمان انتاریو»؛ چارلز سیرس، رئیس بانک سی آی بی سی؛ و مدیر عاملان شرکت‌های دسجاردین و باریک گولد دیدار کرد. او در سخنان خود برای این گروه از روسای شرکت‌های کانادایی آن‌ها را «بزرگترین کارآفرینان کشور» دانست و گفت متوجه چالش‌های پیش روی آن‌ها هست.

نخست‌وزیر گفت: «همان‌طور که می‌دانید اقتصاد تمرکز شماره اول ما است.»

حرف‌های هارپر در این جلسه مشابه صحبت‌های معمول او در تحسین از شرکت‌های بزرگ است که طرفدارانش می‌گویند برای ایجاد اعتماد و انگیزشِ رشد اقتصادی است.

با این همه کارشناسان انتظار دارند بزرگ‌ترین مشارکت هارپر بر سر مسائل جهانی و مشخصا بحران بدهی در اروپا باشد. رابرت فایف‌ِ، رئیس دفتر اتاوای سی تی وی نیوز، در تماسی تلفنی از زوریخ با این شبکه مصاحبه کرد و گفت هارپر از اروپایی‌ها خواهد خواست سریع عمل کنند و جلوی رکود داخلی و جهانی را بگیرند. به گفته‌ی فایف او احتمالا از آن‌ها خواهد خواست پول بیشتری صرف بسته‌های نجات کنند.

هشدار هارپر تنها چند روز پس از آن رسید که صندوق جهانی پول هشدار داد وضعیت اروپا جهان را به رکودی عظیم تهدید می‌کند یا حداقل می‌تواند به کندیِ‌ چشمگیری در بازارهای جهانی بیانجامد.

چنان‌که گفتیم نخست‌وزیر در این سفر تنها نیست و تعداد قابل توجهی از وزرا و مقامات با او هستند. از جمله جیم فلاهرتی، وزیر دارایی، که می‌خواهد کسری بودجه‌ی کانادا را ظرف چهار یا پنج سال از میان ببرد؛ اد فست، وزیر بازرگانی بین‌المللی که چند روز پیش نقش مهمی در تمدید قرارداد تجارت الوار بین آمریکا و کانادا داشت؛ و البته مایک کارنی از بانک کانادا که در ضمن به عنوان رئیس مجمعی بین‌المللی به نام «هیئت ثبات مالی» انتخاب شده است.

پس از این‌که دولت اوباما بالاخره اعلام کرد تا اطلاع ثانوی پروژه‌ی خط لوله‌ی نفتی از آلبرتا به تگزاس را تمدید نخواهد کرد، انتظار می‌رود هارپر سعی کند شرکای تجاری جدیدی در آسیا و اروپا پیدا کند تا از اتکای تاریخی کانادا به آمریکا کاسته شود. هیچ دو کشور دیگری در جهان چنین رابطه‌ی گسترده بازرگانی با یکدیگر ندارند و تاریخا بیش از سه چهارم بازرگانی کانادا با آمریکا بوده است.

هارپر در ضمن در جلسه‌ی پرسش و پاسخی با کلاوس شواب، اقتصاددان آلمانی و بنیانگذار مجمع داووس، شرکت خواهد کرد که انتظار می‌رود به مسائل وسیع‌تر وضع نظام سرمایه‌داری در سطح جهان اختصاص بیابد.