شهروند ـ آرش عزیزی: هنوز یک ماهی تا بازگشایی مجلس استانی مانده اما نمایندگان مجلس در این مدتی که در کوئینزپارک نیستند به فعالیت‌های مختلف دیگری مشغولند و رضا مریدی هم از این قاعده مستثنا نیست.

هفته‌ی پیش متاسفانه این ستون منتشر نشد و نتوانستیم به شرکت آقای مریدی در مراسم «ماه میراث آسیا» اشاره کنیم. ماه مذکور به ابتکار سناتور ویوین پوی این‌گونه نام‌گذاری شده است و ۱۰ سالی است که در منطقه‌ی تورنتوی بزرگ بزرگداشته می‌شود و مریدی نیز از ابتدای انتخاب خود در سال ۲۰۰۷ در برگزاری آن نقش داشته است.

 مریدی به شهروند گفت که در روز ۱۱ ژانویه‌ی ۲۰۱۲ در مراسم گشایش «ماه میراث آسیای ۲۰۱۲» در تورنتوی بزرگ که در نورت یورک برگزار می‌شد شرکت کرد. به غیر از مریدی، سناتور پوی و لینکلن الکساندر، فرماندار کل سابق انتاریو، نیز در این مراسم شرکت داشتند. آقای مریدی به همراه فرانک اسکارپیتی،‌ شهردار مارکهام، که مثل حوزه‌ی انتخابی مریدی،‌ ریچموند هیل، از آسیایی‌نشین‌ترین نقاط کشور است،‌ جزو هیئت مشورتی افتخاری این رویداد است.

رضا مریدی در مراسم افتتاح رسمی بنیاد پریا سخنرانی کرد

 در گفتار روزمره‌ی کانادا منظور از عبارت «آسیایی» معمولا فقط مردمان آسیای شرقی (چین، ژاپن، کره و آسیای جنوب شرقی) است اما مریدی در گفتگو با شهروند تاکید کرد که: «قرارِ سناتور پوی شامل بزرگداشت فرهنگ تمام آسیایی‌ها می‌شود و این شامل ما ایرانی‌ها نیز می‌شود. در گذشته من تلاش کرده‌ام جامعه‌مان را وارد این جشن کنم، اما باید بگویم که موفق نشده‌ام. امیدوارم امسال ایرانی-کانادایی‌های تورنتوی بزرگ در این جشن شرکت کنند.»

ستون‌نویس شما امیدوار است این فرصتی شود تا ایرانیان بعضی نژادگرایی‌های قدیمی و جاافتاده‌ی خود را کنار بگذارند تا در کنار هم بتوانیم با فرهنگ و تمدن هم‌قاره‌ای‌هایمان، از هند و پاکستان و بنگلادش تا چین و ژاپن و کره، بیشتر آشنا شویم.

 نماینده ریچموندهیل همچنین در مراسم افتتاح رسمی پریا ـ اولین مرکز ایرانیان تورنتو، ۱۴ ژانویه همراه با آقای دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو، شرکت کرد.

 آقای مریدی ۲۰ ژانویه در کنسرت حسام فریاد، خواننده‌ی مستقل، که در شهر وان برگزار می‌شد نیز شرکت داشت. “فریاد” در میان کنسرت خود به حضور مریدی اشاره کرد تا او با تشویق حضار روبرو شود. از شما چه پنهان که نماینده‌ی ریچموند هیل را چندین بار در حال دست زدن و هم‌خوانی با ترانه‌های فریاد هم دیدیم! او پس از پایان کنسرت به شهروند گفت که از اجرا بسیار لذت برده است و بخصوص از «تعهد» موجود در ترانه‌های فریاد خشنود است. 

تازه ترین حضور دکتر مریدی روز یکشنبه ۲۲ ژانویه در نشستی بود که در رابطه با تحریم های اقتصادی ایران از سوی کنگره ایرانیان کانادا در سالن اجتماعات شهرداری سابق نورت یورک برگزار شد.

سخنرانی دکتر مریدی در جلسه کنگره ایرانیان کانادا

دکتر مریدی طی سخنانی در این نشست با اشاره به بحران اقتصادی در ایران گفت:

آفریننده این بحران چیزی نیست بجز جمهوری اسلامی ایران.  این رژیم است که این مشکلات را برای مردم ایران و جامعه جهانی به وجود آورده و این نکته خیلی مهمی است که ما باید به آن دقت کنیم.

رژیم جمهوری اسلامی در طول این سی و دو سالی که از موجودیتش می گذرد، بارها و بارها نه تنها بحران های زیادی در مملکت ما که در سطح جهانی ایجاد کرده از جمله بحران گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی، بحران صدور انقلاب اسلامی به کشورهای مسلمان، بحران حمله به سفارت انگلیس و نظیر این ها…

دکتر مریدی با اشاره به وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت:  رژیم به محض این که در ایران پا گرفت شروع کرد به اعدام. اعدام افراد بی گناه… در کدام دادگاه جرم مردم را ثابت کردند و بعد حکم اعدام دادند؟

خوب این رژیم بوده که آدمکشی کرده، این رژیم بوده که ملت ما را تخریب کرده، آبروی ملت ما را در دنیا برده، این رژیم بوده که این مشکلات را به وجود آورده، وجود خود ما در این جا در کشور زیبای کانادا نتیجه وجود رژیم است وگرنه لزومی نداشت که ما زادگاه خود را ترک کنیم.

دکتر مریدی در ادامه ی سخنانش به بحث تحریم ها پرداخت و گفت: وقتی صحبت از تحریم ها می شود می گویند خوب مردم عادی هم صدمه می بینند. دوستان مردم ایران ۳۲ سال است در تحریم رژیم جمهوری اسلامی دارند زندگی می کنند. مردم ایران عادت کرده اند به این تحریم. ۳۲ سال است که دارند زجر می کشند از دست این رژیم. ماها که از وطن دور افتاده ایم می رویم سوپر مارکت و خرید می کنیم می بینیم همه چیز هست و در آسایش زندگی می کنیم. یادمان رفته که چه شرایطی بود و چه محدودیت هایی داشتیم.

مریدی صدمه خوردن به مردم عادی را ناگریز خواند و افزود: اما مردم آماده اند که این ناراحتی را تحمل کنند تا از شر این رژیم خلاص شوند. کما اینکه مردم آفریقای جنوبی این  ناراحتی را تحمل کردند و از شر رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی راحت شدند و مردم برمه هم دارند از شر دیکتاتوری نظامی شان خلاص می شوند.

مریدی اظهار امیدواری کرد که در کنار تحریم ها حرکت ملت منجر به خاتمه ی رژیم جمهوری اسلامی شود  و حکومت قانون و دموکراسی در ایران برقرار شود.

نماینده ایرانی تبار ریچموندهیل در مورد وظیفه ایرانیان خارج نشین در قبال تحریم ها گفت: ما به عنوان ایرانیان خارج از ایران باید فعالیت کنیم تا تحریم های اقتصادی هدفمند باشد و گلوی این رژیم را بگیرد همان طور که در آفریقای جنوبی عمل کرد، همان طور که تحریم های برمه عمل کرد، در ایران هم تحریم ها به این طریق عمل کند.

مریدی در پایان گفت: وقتی آقای نخست وزیر می گوید من خوابم نمی برد از کارهایی که این رژیم انجام می دهد من هم به ایشان حق می دهم، من هم به عنوان یک انسان خوابم نمی برد. برای این که اگر این رژیم روزی به بمب اتم دسترسی پیدا کند شما می دانید چه اتفاقی می افتد؟ هم ما می دانیم چه اتفاقی می افتد. بنا بر این باید خیلی مواظب باشیم. ما ضمن این که باید سعی کنیم آثار تحریم ها روی مردم عادی به حداقل برسد و صدمه نبینند، در عین حال هم در هدفمند بودن آن ها نباید غفلت کنیم.