شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه ۱۹ فوریه ۲۰۰۹
نمایشگاه چیدمان پروانه رادمرد هنرمند ایرانی ـ کانادایی با عنوان “قهرمانان کانادایی” از ۴ تا ۲۸ فوریه در گالری Red Head برقرار است

پروانه رادمرد می گوید، شعر عارف قزوینی با مطلع “از خون جوانان وطن لاله دمیده” که در اوایل قرن بیستم در سوگ جوانانی که در دوران مشروطیت جانشان را فدا کردند، سروده، الهام بخش او در برگزاری این نمایشگاه انفرادی او بوده است.


در این نمایشگاه، پروانه رادمرد ترکیبی از لاله های سرخ و عکس سربازان جان باخته ی کانادایی در افغانستان را موضوع کار کرده است.

او عکس ۱۰۶ سربازی که از سال ۲۰۰۳ تا آخر ۲۰۰۸ در افغانستان و عمدتا در قندهار کشته شده اند، با اجازه وزارت دفاع، استفاده کرده و برای هماهنگ کردنشان با لاله های سرخ، روی آنها کار کرده و هاله ای قرمز به آنها داده است.

پروانه رادمرد که با نقاشی شروع کرده، به گفته ی خودش مانند بسیاری از هنرمندان دیگر در این حوزه، به مولتی مدیا روی آورده و امروزه از شیوه های مختلفی در کارش استفاده می کند از جمله در این نمایشگاه انفرادی از فوتوشاپ، نقاشی، چیدمان (اینستالیشن) و … بهره برده است.

او می گوید، همیشه خواسته ام تا فرهنگ خودمان (ایران) را به مردم این سرزمین معرفی کرده و بشناسانم. اینجا وقتی به ما میرسند بیشتر می پرسند غذاهایتان چیست؟ رستوران هایتان کجاست؟ و پرسش هایی اینگونه، من با آوردن شعر عارف قزوینی می خواستم بگویم ما غیر از غذا، چیزهای غنی دیگری هم داریم بویژه شعر ما بسیار غنی است و نمونه اش همین شعر عارف قزوینی ست که الهام بخش من بوده است.

رادمرد با تعداد حدود ۱۵۰۰ لاله سرخ (مصنوعی) برگ چناری (میپل لیف) که سمبل کانادا و پرچم آن است، بر روی زمین نمایشگاه درست کرده است.

این نمایشگاه تقدیری ست از سربازان جوانی که به گفته ی خانم رادمرد در راه حفظ صلح در افغانستان کشته شده اند.

فضای نمایشگاه، فضای میهن پرستانه ای را برای بازدیدکنندگان القا می کند. در گفت وگو با خانم رادمرد، از کشته شدگان آن سوی جنگ، یعنی مردم افغانستان سراغ گرفتم. ایشان گفتند که تمرکزشان روی سربازان میهن دوممان بوده در رابطه با شعر عارف قزوینی و در یک نمایشگاه با عنوان مشخص باید کارها در ارتباط با هم باشد.


گالری رد هد در شماره ۴۰۱ خیابان ریچموند غربی (تقاطع ریچموند و اسپاداینا) واقع است و ساعات کار نمایشگاه چهارشنبه تا شنبه ساعت ۱۲ تا ۵ بعدازظهر است.

گفتنی ست روزهای شنبه ۲۱ و ۲۸ فوریه خانم رادمرد در نمایشگاه حضور خواهد داشت.


پروانه رادمرد در ایران از هنرستان هنرهای زیبا در رشته نقاشی مدرن دیپلم گرفت و سپس به دانشکده هنرهای تزئینی رفت و در سال ۱۹۷۳ در رشته گرافیک لیسانس گرفت. یکی از استادان تاثیرگذارش در این دوره را پرویز تناولی میخواند. در نمایشگاه های گروهی بسیاری در ایران شرکت کرد و آخرین نمایشگاه او به صورت انفرادی در گالری قندریز برگزار شد.


سال ۱۹۷۹از ایران مهاجرت میکند و در کالج Camden انگلستان به درسش در رشته نقاشی ادامه میدهد و سپس به همراه همسر و دو دخترش به ونکوور کوچ میکند. در آنجا هم به یادگیری ادامه داده و در کالج Capilano مشغول تحصیل میشود. میگوید با یکی از استادان برجسته کانادایی به نام آلن وود کار کرده و حمایت های او در پیشرفتش موثر بوده. قبل از نقل مکان به تورنتو در دو نمایشگاه در ونکوور شرکت میکند.

این هنرمند از سال ۱۹۸۲ ساکن تورنتوست. در تورنتو چون به هنر حکاکی (کنده کاری) علاقه داشته در دانشگاه یورک این رشته را پی میگیرد و مدرک معادل فوق لیسانس دریافت میکند.

میگوید، هدف من از درس خواندن حضور در محیط و محافل هنری و یادگیری هنر غرب بود نه کسب مدرک.

تصویرسازی “Night Perception”(کتاب سیاسی درباره مسائل زنان ــ۱۹۹۷) ، تصویرسازی کتاب شعر “Water Footsteps” (صدای پای آب ــ ۱۹۹۸) و تصویرسازی و طراحی کتاب شعر “Another Birth” براساس شعر تولدی دیگر فروغ فرخزاد در سال ۹۹ از کتابهای منتشر شده او هستند. رادمرد ۱۸ جایزه و لوح تقدیر از کانادا، واشنگتن، لهستان و برزیل در سالهای مختلف دریافت کرده است. از سال ۱۹۸۶، ۱۵ نمایشگاه انفرادی در شهرهای مختلف کانادا و همچنین در شیکاگو برگزار کرده و در ۳۱ نمایشگاه گروهی مشارکت داشته است. عضو هیئت داوران مسابقات هنری در تورنتو بوده، طراحی داخلی موزه رویال انتاریو را در ارتباط با نمایشگاه های ایرانی به عهده داشته، عضو کمیته های هنری گالری های بسیاری در تورنتو بوده و همچنین طراحی صحنه تئاتر پریمیر دنس تورنتو در سال ۹۷ با او بوده است.

این نمایشگاه شانزدهمین نمایشگاه انفرادی او است.