شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه ۱۹ فوریه ۲۰۰۹
شنبه هفتم فوریه ساختمان Hart House دانشگاه تورنتو میزبان جشن انتشار اولین آلبوم گروه چکاوک، سفر عشق (The Journey of Love)، بود. این برنامه که به علت استقبال زیاد در دو سانس پیاپی اجرا شد، جمع قابل توجهی از علاقمندان را اعم از ایرانی و غیر ایرانی گرد خود جمع کرد. در کنار اجرای موسیقی زنده توسط گروه چکاوک، قطعاتی از اشعار حافظ، مولانا و اخوان ثالث به دو زبان فارسی و انگلیسی خوانده شد. قطعات اجرا شده عمدتا قطعات آلبوم منتشر شده بودند که البته قسمتی از سانس دوم به بداهه نوازی اختصاص داده شد.


استقبال برنامه از سوی غیر ایرانیان در این برنامه بسیار چشمگیر بود و این نیز خود نمونه ای شاخص از تلاش گروه چکاوک در ارا‌ئه موسیقی سنتی ایرانی به جامعه چند ملیتی کانادا بود. یکی از دلایل استقبال گسترده غیر ایرانیان از این برنامه، پوشش گسترده خبر انتشار این آلبوم و اجرای گروه چکاوک از سوی رسانه های کانادایی از جمله Toronto Star، CBC Radio، CKLN، CIUT، ThatChannel.com، Now، ۶۸۰News، CFLX، CFRB و همچنین مصاحبه اختصاصی روزنامه شهروند بود.

گروه چکاوک پس از برگزاری اجرای موفق تورنتو، تور خود را به قصد معرفی این آلبوم جدید در شهرهای وینیپگ، ویکتوریا و ونکوور ادامه داده و به اجرای کنسرت خواهد پرداخت.

شایان ذکر است که کلیه بلیت های کنسرت گروه چکاوک در شهر وینیپگ تا به امروز به فروش رفته است.

چکاوک در سال ۱۳۷۷ توسط رضا منبع چی در تهران پایه گذاری شد و پس از مهاجرت وی به کشور کانادا در شهر تورنتو فعالیت خود را از سر گرفت. گروه چکاوک با عشق به موسیقی ایران و به هدف ترویج این هنر تشکیل شده و در این راه تا کنون مخاطبان بسیاری در میان ایرانیان و غیر ایرانیان یافته است.

هنرمندان این گروه با تجربه کردن شیوه های مختلف و به کارگیری متنوع سازهای ملی و بومی ایران در تلاش اند که جلوه های تازه ای از هنر موسیقی ایران را با تکیه بر جوهر واقعی سنت این هنر ایران زمین به نمایش بگذارند.

گروه چکاوک کنسرت های متعددی در ایران و کانادا برگزار کرده و در بسیاری از برنامه های فرهنگی و خیریه به اجرای برنامه پرداخته است. از آن نمونه کنسرت زمستان ۱۳۸۴، برای کمک به زلزله زدگان بم و کمک به پروژه “باغ هنر بم”.


شایان ذکر است استقبال بی نظیر از تور کنسرتهای زمستان ۱۳۸۵، به مناسبت سال مولانا و هم چنین موفقیت در کنسرت تابستان ۱۳۸۷، در جشنواره فرهنگی ـ هنری تیرگان نقطه روشنی از بازدهی فعالیت همنوایان چکاوک برای معرفی موسیقی ایرانی به جامعه چند ملیتی کاناداست.

در آلبوم جدید گروه چکاوک هنرمندانی با پیشینه های متفاوت در کنار هم گرد آمده اند که این ترکیب را بسی شنیدنی می نماید. هنرمندان گروه چکاوک در این آلبوم عبارتند از رضا منبع چی (تار، سه تار و شورانگیز)، امان محرابیان (سنتور)، محسن بیگری (نی)، پریسا فردوسیان (بم تار)، ارسلان علیزاده (بربت)، و امیر منبع چی (بم دایره، تمبک، چوب، ویبراتون و زنگ). هم چنین هنرمندان مهمان این اثر هنری سعید کامجو (کمانچه و قیچک)، مهسا مداحیان (ویولنسل)، ضیا طبسیان (تمبک و دف)، اد هنلی (تبلا و کوزه)، و آرین شجاعی (دکلمه) می باشند. خوانندگی این اثر را مهدی فلاح، یکی از استادان آواز ایران و از شاگردان قدیمی استاد شجریان، بر عهده دارد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر و مکانهای فروش این آلبوم می توانید به وبسایت thejourneyoflove.ca مراجعه کنید. این اثر هم چنین در کتاب فروشی پگاه قابل دسترس برای علاقمندان می باشد.

 

 

 

عکسها: سینا تقوی و بهراد نعمت گرگانی