نامه خوانندگان

روز یکشنبه ۲۲ ژانویه کنفرانسی  زیر عنوان” سیاست کانادا در قبال ایران، چشم اندازها و چالش ها” به زبان انگلیسی و با برنامه ریزی انجمنی که خود را  ای سی سی یا “کنگره کانادایی های ایرانی” می خواند در سالن شهرداری نورث یورک برگزار شد. هدف اعلام شده این بود که سخنرانان تاثیر تحریم های اقتصادی توسط کانادا روی جوامع ایرانیان کانادا شامل دانشجویان، بازنشستگان، صاحبان کسب و کار و مهاجران تازه وارد را مورد بحث قرار دهند و در نهایت تلاش های جاری کنگره  را در این رابطه به  نظر دولت در اتاوا برساند.

در اینکه هر گروهی می تواند جلسات بررسی اینگونه مسائل را برگزار کند و نقطه نظرهای خود را اشاعه دهد و در صورت لزوم  توصیه هایش را هم به دولت ارائه کند، ایرادی نیست ولی شرط آن اینست که به طور شفاف عمل کند، و ادعاهایش را با واقعیت ها  و ظرفیت خود منطبق کند.  در حال حاضر موقعیت آی سی سی و میزان اعضایش معلوم نیست. اگر کسی ادعا کند که اعضای آن از همان چند نفر هیات مدیره تجاوز نمی کند، نمی توان ایرادی گرفت، مگر آنکه ای سی سی مشروح جلسات و تفصیل انتخابات و تعداد اعضایش را به عموم گزارش کند.

انجمن آی سی سی از ابتدای تشکیل به طور غیر قانونی خودش را نماینده کل ایرانیان کانادا و به عنوان طرف حساب دولت کانادا معرفی کرده است! از همان ابتدای تشکیل، به اعتراض ها محلی نگذاشت وحتی با وجود ترک تعداد زیادی از اعضای اولیه آن که به دلیل جهت گیری های کنگره در طرفداری از رژیم جمهوری اسلامی صورت گرفت، همچنان خود را نماینده ایرانیان جا می زند. آی سی سی در حالی به نام ما ایرانیان با دولت مکاتبه و با رسانه ها مصاحبه می کند که ما به عنوان ایرانی های کانادا هرگز به آن رای نداده ایم و عملکردهایش هم در جهت عکس نظرات ما است.

آی سی سی  در معرفی های اولیه، و حتی در تعریف کنونی وظایف، خود را انجمنی مستقل، بی طرف، غیر سیاسی و مدافع افراد ایرانی در کانادا قلمداد می کند. ولی علیرغم آن، آنطور که از فعالیت هایش بر می آید، به طور کاملا سیاسی در قالب مدافع منافع جمهوری اسلامی عمل می کند. یک نمونه آن در حمایت غیرمعمول از شخصی به نام یادگاری، قاچاقچی قطعات سانتریفوژ برای برنامه هسته ای رژیم بود که در حمایت از او تا آنجا پیش رفت که حتی در زندان به ملاقاتش رفت. این در حالی است که در مورد ایرانیان کانادایی که به چنگال رژیم می افتند و مانند آقایان سعید ملک پور و حمید قاسمی شال به دلایل مسخره به اعدام محکوم می شوند، صدایش در نمی آید.

از همه مهمتر، موضع گیری سیاسی آی سی سی زیر نام ایرانیان در جهت منافع رژیم و تلاش آن برای تاثیرگذاری روی سیاست کانادا نسبت به جمهوری اسلامی است.  هرگاه در رسانه های کانادا و یا در سطح دولت حرکتی به ضرر جمهوری اسلامی صورت می گیرد، آی سی سی بلافاصله موضع می گیرد ولی وقتی زمان محکوم کردن رژیم به خاطر نقض حقوق بشر و زیر پا گذاشتن پرنسیپ های بین المللی می رسد کاملا سکوت می کند. مثلا در مورد همین برنامه تسلیحات هسته ای که دلیل اصلی تحریم ها است، حتی یک کلمه هم در محکوم کردن نیات شوم رژیم  جمهوری اسلامی و آثار و عواقب ویرانگر آن برای مردم ایران، منطقه و دنیا به زبان نیاورده است.

نمونه دیگر اینگونه رفتارها در همین کنفرانس دیده می شود که به بهانه بررسی مشکلات انتقال ارز برای امثال دانشجویان برگزار شد، ولی سر از محکومیت تحریم ها ـ به هدف در بردن رژیم از عواقب آن ـ  درآورد. من خودم در این کنفرانس بودم و آنطور که دیدم نه شرکت کنندگان به طور عمده دانشجو و بازنشسته و مستمری بگیر بودند و نه سخنرانان روی این موضوعات متمرکز بودند. آنچه بود سخنرانان در مضرات تحریم ها، فشار آن روی مردم ایران و عواقب نامطلوب جنگ داد سخن دادند و هیچ اشاره ای به دلایل  برقراری این تحریم ها نکردند.

تنها سخنرانی که برخلاف اهداف کنفرانس، در حمایت از تحریم ها صحبت کرد دکتر رضا مریدی نماینده مردم ریچموند هیل در پارلمان انتاریو بود که علیرغم تشویق چندین باره توسط حاضران، سخنرانی ایشان توسط مدیر جلسه قطع و کوتاه شد. آقای مریدی ضمن اعتراف به صدمه تحریم ها به مردم، از تحریم های هدفمند که به مردم کمترین زیان را برساند ولی در عوض گلوی رژیم را بگیرد حمایت کرد. به گفته ایشان مردم ۳۳ سال است که در فشار و تحریم جمهوری اسلامی زندگی می کنند و حاضرند ناراحتی های ناشی از تحریم های خارجی را به شرطی که قاطع و نه آبکی باشند تحمل کنند تا مانند نمونه تحریم آفریقای جنوبی، از شر رژیم سرکوبگر خلاص شوند. آقای مریدی همچنین به علت اصلی تحریم ها که  توسط سخنرانان دیگر نادیده گرفته شد اشاره کرد و آن را نگرانی جامعه بین المللی از بحران آفرینی های رژیم و عدم پایبندی آن  به التزامات بین المللی بخصوص در برنامه اتمی دانست و همزبان با سخنان اخیر نخست وزیر کانادا آنرا موجب نگرانی و دغدغه خاطر خواند.

مساله دیگر نقش غیررسمی بعضی افراد در آی سی سی است. به طور مثال لازم است نقش آقای سعید سلطانپور در آن روشن شود. آی سی سی باید توضیح دهد که چرا ویدئوهای کنفرانس ها را به جای اینکه در سایت خود قرار دهد، در اختیار ایشان قرار می دهد تا آنها را به طور غیر مسئولانه در رسانه های خود مورد سوءاستفاده قرار دهد. نمونه آن تیترهای سخیفی است که ایشان روی کلیپ سخنرانی آقای مریدی در این کنفرانس گذاشته و اظهارات توهین آمیز دیگری است که در توضیح آن ویدئو در رسانه ی خود نسبت به دکتر مریدی نماینده مردم ریچموند هیل به عمل آورده است. آی سی سی باید در این مورد پاسخگو باشد.