شهروند آرش عزیزی: نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، دالتون مک‌گینتی، این هفته با سخنرانی خود در لندنِ انتاریو از طرح‌های دولتش برای اصلاحات در نظام خدمات درمانی و اعطای قدرت‌ بیشتر به نهادهای محلی دفاع کرد. دولت پیش از این اعلام کرده است می‌خواهد به نهادهای محلی امکان ‌دهد روی پزشکان و پرستارانی که در ۲۰۰ تیم بهداشت خانواده‌ی استان فعالیت می‌کنند کنترل بیشتری داشته باشند.

نخست‌وزیر گفت «شبکه‌های ادغام محلی بهداشت» (ملقب به LHIN) که ۱۴ مورد از آن‌ها در سراسر استان موجود است بهتر می‌توانند کنترل درمان‌گاه‌های محلی را به دست بگیرند.

او افزود: «این آدم‌ها در مرکز شهر نیستند. در مرکز دولت نیستند. واقعا دارند در آن محل زندگی می‌کنند. این است که ما می‌خواهیم بهشان اختیار بیشتر بدهیم تا بهتر ایجاد هماهنگی کنند.»

یک روز پیش از صحبت‌های نخست‌وزیر از دب متیوز، وزیر بهداشتِ او، شنیدیم که وزارتخانه «برنامه‌ی عمل» جدیدی در دست دارد. طبق این برنامه شاهد تنها ۳ درصد افزایش بودجه‌ی ۴۷/۱ میلیارد دلاری بهداشت خواهیم بود (یعنی تنها ۱/۴ میلیارد دلار.)

دولت لیبرال با کسری بودجه‌ای ۱۶ میلیارد دلاری مواجه است و قصد دارد از جمله با اصلاحاتی در نظام خدمات درمانی که ۴۲ درصد کل مخارج دولت صرف آن می‌شود این کسری را جبران کند. اما منتقدان نگرانند که این باعث ضربه خوردن کیفیت نظام خدمات درمانی استان بشود که همین حالا نیز به صف‌های بلند و پزشکان ناکافی معروف است.

دولت گفته تمرکز اصلی برنامه‌هایش بر این است که درمان بیماران به بیمارستان، که سنگین‌ترین مخارج را دارد، کشیده نشود و در درمان‌گاه‌های محل حل شود.

اضافه بر این، دولت مک‌گینتی در چند روز آینده مذاکرات خود را با «انجمن پزشکان انتاریو» که نماینده‌ی ۲۵ هزار پزشک استان است، آغاز می‌کند. دولت باید قرارداد جدیدی با پزشکان امضا کند و روند مذاکره می‌تواند باعث تنش‌هایی جدی شود.

تیم هوداک، رهبر اپوزیسیون، وعده داده بود در صورت انتخاب نه تنها قدرت بیشتری به این نهادهای محلی (LHIN) نبخشد که اصلا آن‌ها را از میان ببرد. او گفت همچنان بر سر نظر خود هست و به نظرش این نهادها به جز «بوروکراسی» چیزی نیستند و هیچ کار مثبتی در زمینه‌ی درمان بیماران انجام نمی‌دهند.

او در ضمن گفت اگر دولت اقلیت لیبرال بتواند پزشکان را راضی کند تا انجماد دستمزدهای خود را بپذیرند و خواهان دستمزد بیشتر نشوند، حزب او از این طرح حمایت خواهد کرد، اما فورا افزود به نظرش دولت لیبرال‌ها اهل ولخرجی است و موفق به رسیدن به چنین توافقی با پزشکان نخواهد شد.