شهروند ـ فرح طاهری: مرکز بین المللی حقوق بشر در اعتراض به حکم اعدام سعید ملکپور، روز شنبه ۲۸ ژانویه ساعت ۲ بعدازظهر در میدان دانداس تورنتو تجمعی برگزار کرد.

سعید ملک پور فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا که در مهرماه  ۱۳۸۷ در تهران دستگیر شد، از سوی ارتش سایبری سپاه پاسداران به عضویت و مدیریت شبکه فساد اینترنتی متهم شد. پرونده سازی اطلاعات سپاه موجب شد تا او در دادگاه انقلاب با اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام و فساد فی الارض در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به حکم اعدام و هفت سال و نیم حبس محکوم شود.

تجمع در تورنتو در حمایت از سعید ملک پور

حکم صادر شده در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی توسط قاضی مقیسه‌ای جهت تایید به دیوان عالی کشور ارسال شد اما در دی ماه ۱۳۹۰ در دیوان عالی کشور بدون اطلاع قضات دیوان عالی مورد تأیید قرار گرفت. سعید ملک پور پیش از این با انتشار نامه ای، شکنجه‌ها و نحوه اخذ اعترافات از خود را مفصل شرح داده و اعلام کرده بود که زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده است.

مرکز بین المللی حقوق بشر ضمن محکوم کردن این حکم ناعادلانه از ایرانیان تورنتو خواسته بود که در یک تجمع در مرکز شهر تورنتو به این حکم اعتراض کنند.

 همچنین برادر کاووس صوفی و دوستانش در همین ساعت در میدان دانداس جمع شده بودند تا به حکم دیپورت او اعتراض کنند.

کاووس صوفی پس از هشت سال اقامت در تورنتو حکم دیپورت گرفته، و در زندان اداره مهاجرت در اعتصاب غذا به سر می برد. شهروند هفته ی گذشته گزارش مفصلی در این مورد منتشر کرده است.

خبرنگار و فیلمبردار سی بی سی نیز در این تجمع حضور داشتند و با تعدادی از افراد دراین خصوص گفت وگو کردند، از جمله با برادرزاده ی خردسال کاووس که پلاکاردی را حمل می کرد که روی آن نوشته شده بود”من در کانادا به دنیا آمدم و به آن افتخار می کنم. لطفا اجازه دهید عموی من کاووس در این کشور صلح آمیز و دوست داشتنی با من بماند. من خیلی او را دوست دارم.” این پسر خردسال هنگام گفت وگو با خبرنگار سی بی سی به گریه افتاد به طوری که اطرافیان را بسیار متأثر کرد.

تجمع در تورنتو در حمایت از کاووس صوفی که حکم دیپورت گرفته است

چند غیرایرانی نیز در این جمع حضور داشتند و با برداشتن پلاکارد و ایستادن در صف معترضان، حمایت خود را از کاووس نشان دادند.

در این تجمع، دو طومار یکی برای سعید ملک پور و دیگری برای کاووس صوفی برای امضا به رهگذران ارائه می شد که تعدادی آن را امضا کردند.