شهروند ـ روز یکشنبه ۲۲ ژانویه۲۰۱۲ میزگردی در سالن اجتماعات شهرداری سابق نورت یورک برگزار شد.

پیش از تشکیل این جلسه، به مدت چند هفته اطلاعیه ای از سوی کنگره ایرانیان کانادا برای انتشار به شهروند ارسال می شد که در آن از “شهروندان ایرانی ـ کانادایی” دعوت شده بود در “جلسه ی گفت و شنود” درباره ی تحریم ها در “اتاق شماره ۳ نورت یورک سیویک سنتر” حضور پیدا کنند. در این اطلاعیه نامی از سخنرانان برده نشده بود، و خوانندگان شهروند را به این اشتباه می انداخت که جمعی اندک تنها برای درددل در یک اتاق کوچک دور هم جمع خواهند شد، در حالی که در دیگر نشریات فارسی زبان، به تفصیل از سخنرانان نام برده شده بود.

در این جلسه که علیداد مافی نظام، عضو هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا گردانندگی آن را برعهده داشت، دکتر رامین جهانبگلو استاد دانشگاه تورنتو، دکتر هوشنگ حسن یاری استاد کالج سلطنتی کانادا در کینگستون، علی احساسی وکیل تجارت بین الملل و مشاور سابق وزارت خارجه کانادا، کاوه شهروز حقوقدان و مشاور سابق وزارت خارجه کانادا در امور حقوق بشر و دیوید موسوی حقوقدان و معاون انجمن لیبرال های انتاریو در حوزه ویلودیل سخنرانی کردند و هر یک از دیدگاه خود به بحث تحریم ها و جنگ احتمالی پرداختند.

از راست: رامین جهانبگلو، هوشنگ حسن یاری، علی احساسی، کاوه شهروز، دیوید موسوی

 

 

در این جلسه دکتر رضا مریدی نماینده ایرانی تبار مردم ریچموندهیل در مجلس انتاریو دقایقی پشت میکروفن قرار گرفت و نظر خود را درباره ی تحریم های اقتصادی به صورت شفاف و مشخص گفت (که مشروح آن در شهروند هفته ی گذشته منتشر شد). متاسفانه بعد از جلسه کسانی که با نظر دکتر مریدی مخالف بودند از روش های غیردمکراتیک تخریب شخصیت استفاده کردند و نشان دادند تا رسیدن به رفتار و برخورد دمکراتیک با مخالف و تحمل آن و گشودن باب گفت وگوی سازنده به جای ایجاد تنش و جنجال، بسیار فاصله داریم.

 

تعدادی از حاضران در جلسه نیز با اسامی حقیقی خود در پیوند با چگونگی برگزاری کنفرانس و سخنرانان ترجیح دادند نظراتشان را در معرض نگاه عموم قرار دهند که در این شماره ی شهروند نظر چند تن از آنان را می خوانید.

 کاوه شهروز، وکیل جوان جامعه ی ایرانی کانادا، که در کارنامه اش همواره مبارزه با نقض حقوق بشر در ایران به کرات وجود دارد، نیز نظر خود را درباره ی بخش پرسش و پاسخ این جلسه و ایراد اتهام و برچسب از سوی چند تن از حاضران اظهار داشته که در همین شماره خواهید خواند.

 شهروند تلاش دارد که در آینده نکات مبهم و پرسش های خوانندگان را با مسئولان کنگره ایرانیان کانادا در میان گذاشته تا بدینوسیله شفافیت و پاسخگویی را در جامعه ی ایرانی در کانادا ترویج کنیم.