آرش عزیزی ـ رنگ سبز به عنوان رنگ کارزار انتخاباتی میرحسین موسوی انتخاب شده بود اما پس از آغاز جنبش انقلابی اخیر در ایران، بخصوص در خارج کشور  …

شهروند ۱۲۴۵ پنجشنبه ۳ سپتامبر ۲۰۰۹




رنگ سبز به عنوان رنگ کارزار انتخاباتی میرحسین موسوی انتخاب شده بود اما پس از آغاز جنبش انقلابی اخیر در ایران، بخصوص در خارج کشور و توسط غیر ایرانی‌ها بیشتر به عنوان نماد اعتراضات مردمی شناخته می‌شود.


جعفر پناهی، کارگردان شهیر ایرانی، که رئیس هیئت داوران ۳۳امین دوره‌ی جشنواره‌ی جهانی مونترال است با پوشیدن شالی سبز در مراسم افتتاحیه این جشنواره، عملا مونتریال را به صحنه همبستگی با جنبش اعتراضی مردم ایران تبدیل کرد. این حرکت او با استقبال بسیار همکارانش نیز مواجه شد و تمامی هیئت داورانِ جشنواره با انداختن شال‌های سبز به گردن خود همبستگی خود را با پناهی و مردم ایران نشان دادند.

پناهی هنگام قدم زدن روی فرش قرمز با حضور پرشور مردم مونتریال و ایرانی‌های این شهر مواجه شد که به استقبال او آمدند و چند کلمه‌ای با او صحبت کردند. آقای پناهی کار خود را قدمی برای “برای بچه‌های ایران، برای آزادی، برای بچه‌هایی که در زندان هستند” خواند.


جشنواره جهانی مونترال از ۲۷ آگوست تا ۷ سپتامبر در جریان است. از بین ایرانیان امیریوسفی با فیلم آتشکار، محمدرضا وطن‌دوست با اولین فیلم خود (وقتی لیموها زرد شدند)، عبدالرضا کهانی با “بیست” و انسیه شهاب‌حسینی با “پنالتی” در بخش فیلم‌های بلند و پناه پناهی با “اولین فیلم” در بخش فیلم‌های کوتاه حضور دارند.