اخیرا چند گروه موسیقی راه خود را برای معرفی به مخاطبان، شاید به سبک جامعه کانادایی، از یک Resto-Bar  نوپای ایرانی به نام ترنج شروع کرده اند.  


شهروند ۱۲۴۷  پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹


 

اخیرا چند گروه موسیقی راه خود را برای معرفی به مخاطبان، شاید به سبک جامعه کانادایی، از یک Resto-Bar  نوپای ایرانی به نام ترنج شروع کرده اند. چند هفته پیش کاوه روغنیان (خواننده)، و هفته گذشته گروه نیمه ها در برنامه ای به نام Neemeha @ Toranj پذیرای علاقمندان موسیقی بودند. رستوران بار ترنج به دلیل طراحی و هماهنگی فضای داخلی و نیز نوع موسیقی که در آن پخش می شود مکان مناسبی را برای هنرمندان موسیقی مدرن و نیز هنرپذیران این نوع موسیقی فراهم کرده است.

بهنام جهانگیر که دانشجوی رشته موسیقی دانشگاهی یورک و از سن ۱۹ سالگی کار حرفه ای خود را در زمینه موسیقی آغاز کرده، در پیوند با شروع فعالیت های هنریش می گوید:  

اولین کنسرتم را در سال ۲۰۰۰ در کاخ سعدآباد تهران اجرا کردم. پس از مهاجرت به کانادا دو گروه موسیقی ایجاد کردم که به موازات همدیگر به کار خود مشغولند. گروه اول کانادایی ـ ایرانی  Captive Grooves نام دارد که مخاطب آن عمدتا انگلیسی زبانان هستند و گروه دوم نیمه هاست که من خواننده این گروه هم هستم.

او درباره شکل گیری نیمه ها می گوید:

نیمه ها در واقع یک تکامل دوره ای پنج ساله، یعنی دقیقا از زمان مهاجرت من به کانادا، را طی کرده است. همواره اندیشه ایجاد گروهی که هارمونی صدا و موسیقی خاص خودش را داشته باشد با من بود و البته در این خصوص لازم بود افرادی که با هم همکاری می کنند علیرغم دیدگاه های مختلف و تازه، سلیقه مشترک موسیقیایی داشته باشند. پس از مدت ها جستجو و کار کردن با افراد مختلف بالاخره گروه یک دست و فعال ما کار منسجم خود را از نزدیک به یک سال قبل به طور حرفه ای شروع کرد.

گروه نیمه ها متشکل از ارشیا بصیری (درام، پرکاشن و گیتار)، بهروز جهانبگلو (خواننده دوم، پرکاشن و کلارنیت)، شهام کاوه (گیتار بیس و گیتار)، امیرحسین فریدونی (پرکاشن) و خودم بهنام (گیتار، سه تار و پیانو) هستیم.

او در پیوند با سبک موسیقی شان  می گوید:

 سبک مورد علاقه گروه ما experimental/ Alternative Music است و  از گروه هایی که روی  کار ما تاثیرگذار بوده اند می توانم از Pink Floyd, Beatles, Rodiohead نام ببرم.

بهنام در پاسخ به این پرسش که کی و کجا دوباره برنامه خواهید داشت؟ می گوید:

در حال حاضر در تورنتو هر دو هفته یک بار در برنامه های فرهنگی گوناگون اجرای زنده داریم. و دوستداران ما می توانند از طریق Neemeha Fan Page  در سایت Facebook.com و یا با اضافه کردن  Toraj Resto-Bar به لیست دوستان در facebook.com  از برنامه های آینده ما مطلع شوند.

***

با حمایت از هنرمندان جوان مان در شکوفایی نسل دوم ایرانی – کانادایی هایمان کوشا باشیم زیرا آینده از آن آنان است.