شهروند ۱۲۴۷ پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹
استفاده از صفت “موفق” برای ایرانیان هنرمند بسیاری در کانادا ممکن است، اما کمتر کسی به اندازه‌ی سهیل پارسا، کارگردان، بازیگر، کوریوگرافر و دراماتورژِ تئاتر، مصداق این لقب است. سهیل از معدود کسانی است که موفق شده نام خود را در “دانش‌نامه‌ی تئاتر کانادا” ثبت کند و جامعه‌ی هنری دو کشور به او افتخار می‌کنند. سهیل پارسا به زودی با نمایش “حلاج: آخرین شب پیامبر” که توسط خود او و همکار همیشگی‌اش، پیتر فاربریج، به زبان انگلیسی نوشته شده و توسط خود سهیل کارگردانی می‌شود، به ریچموند هیل می‌آید.

سهیل متولد ایران و درس‌خوانده‌ی دانشگاه تهران است و سابقه‌ی کوشش های تئاتریش به پیش از انقلاب برمی‌گردد. پس از انقلاب او در شرایط سرکوب هنرِ تئاتر به کانادا آمد و تحصیلات خود در زمینه‌ی تئاتر را در دانشگاه یورک ادامه داد و بعدها با پیتر فاربریج، بازیگر کانادایی، گروه مدرن تایمز را تشکیل داد که اکنون از گروه‌های شناخته‌شده‌ی نمایشی در کانادا است. گروه مدرن تایمز، که “حلاج” نیز از آثار آن است به کارگردانی هنری سهیل چهل بار نامزد جایزه‌ی دورا شده و ده بار آن را دریافت کرده است. سهیل خود سه بار جایزه‌ی دورا برای بهترین کارگردانی و دو بار جایزه‌ی بهترین نمایشنامه را (این دومی به همراه فاربریج) دریافت کرده است. او سابقه‌ی نامزدی جایزه‌ی سیمنویچ برای کارگردانی تئاتر را نیز دارد. حمایت از سهیل پارسا و کارهای هنری او بر همه ما واجب است.

***

“حلاج” از ۲۲ تا ۲۶ سپتامبر هر شب ساعت ۸ در (Richmond Hill Centre for the Performing Arts) به نمایش در می‌آید. برای اطلاعات بیشتر و خرید بلیت به سایت شهرداری ریچموند هیل مراجعه کنید:

http://www.richmondhill.ca/theatre