از همین شنبه (۲۶ سپتامبر)، جشنواره فیلم فلسطین در تورنتو آغاز می‌شود. این دومین سال برگزاری این جشنواره‌ی سالیانه است. جشنواره‌ی امسال با نمایش فیلم امریغ (Amreeka) اولین ساخته‌ی شیرین دعیبس افتتاح می‌شود. این فیلم قبلا در ایالات متحده تحسین‌های زیادی به خود دیده است و اکنون برای اولین بار در کانادا به نمایش در می‌آید. دانیا مجید، رابط مطبوعاتی جشنواره، در مصاحبه با شهروند می‌گوید: “این داستانی فوق‌العاده از طنز و درام است. مادر مجرد فلسطینی و پسر نوجوانش از رام‌الله به شهری کوچک در آمریکا می‌روند و فیلم داستان تقلا و مبارزات آن‌ها برای ساختن زندگی جدید در آمریکا است. کارگردان فیلم، شیرین دعیبس، نیز بعد از افتتاحیه در پرسش و پاسخ شرکت دارد”. نیویورک تایمز قبلا این فیلم را از بهترین فیلم‌هایی که راجع به تجربه‌ی مهاجران غیراروپایی ساخته شده خوانده و تورنتو استار نیز هفته‌ی گذشته از آن تعریف کرده بود.


جشنواره‌ی فیلم فلسطین در تورنتو نشان می‌دهد که شهر ما چه قابلیت بالقوه‌ی بزرگی در میزبانی رویدادهای این چنینی دارد. این جشنواره که همین سال قبل افتتاح شد امسال با ۳۴ فیلم از ۲۶ سپتامبر تا ۲ اکتبر به تورنتو می‌آید. بیشتر فیلم‌ها برای اولین بار در آمریکای شمالی یا کانادا به نمایش در می‌آیند. خیلی از فیلم‌ها، از جمله افتتاحیه، در سینمای بلور نمایش داده می‌شوند اما سالن جکمن در گالری هنری انتاریو (AGO سینمای روو (در غرب تورنتو) و حتی سینمای اسکوئر وان (Square One) در می سی ساگا هم میزبان چند فیلم هستند. نمایش چند فیلم در می سی ساگا تلاشی برای نزدیک کردن جشنواره به هزاران فلسطینی و عرب مقیم این منطقه‌ی تورنتوی بزرگ است.

خانم مجید، رابط مطبوعاتی جشنواره، در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مصاحبه با شهروند به این اشاره می‌کند که این جشنواره به “نهاد فرهنگی فلسطینی” در تورنتو بدل شده و اکنون از دل آمریکای شمالی نقش مهمی در حمایت از سینمای فلسطین در هزاران کیلومتر آن‌سوتر دارد. دانیا اضافه می‌کند: “تورنتو به شهر جشنواره‌های فیلم معروف است. من به تازگی در جلسه‌ای که شهرداری برگزار کرده بود شرکت داشتم و گفته می‌شد بیش از ۷۵ جشنواره در این شهر است و این تعداد به زودی به ۹۵ می‌رسد. مردم از سینما برای بحث در مورد موضوعات و مسائل مختلف و نمایش فرهنگ‌شان استفاده می‌کنند. ما هم با خیلی از جشنواره‌ها همکاری می‌کنیم. مثل “پلانت اند فوکوس” (Planet & Focus)، جشنواره‌ی فیلم‌های زیست‌ محیطی، عفو بین‌الملل و هات داکز، جشنواره‌ی معروف فیلم‌های مستند”.

خانم مجید در ضمن از جامعه‌ی ایرانی دعوت می‌کند که فعالانه در این جشنواره شرکت کنند و می‌گوید: “من عاشق فیلم‌های ایرانی هستم و دوست دارم فیلم‌های فلسطینی را هم با شما شریک شوم.”


فیلم‌های خوبِ امسال


مسلما ستاره‌ی جشنواره همان فیلم افتتاحیه است که ما به یاد کتاب معروف احمد شاملو، “امریغ” ترجمه کردیم. از شیرین دعیبس بعدها بیشتر خواهید شنید پس خوب است دیدن اولین نمایش اولین فیلمش را در کانادا از دست ندهید.


از دیگر فیلم‌های دیدنی:

۱ـ تولد لیلا (Laila’s Birthday). ساخته‌ی رشید مشهراوی، کارگردان معروف مقیم رام‌الله. محصول مشترک فلسطین، تونس و هلند. ماجرای یک قاضی است که چون تشکیلات خودگردان استخدامش نمی‌کند مجبور است رانندگی تاکسی کند. همسرش اصرار دارد او در روز تولد ده سالگی دخترش، لیلا، زود خانه بیاید و برای او کیک بخرد اما در فلسطین این کار ساده به این آسانی نیست. (این ساخته‌ی مشهراوی سال قبل در جشنواره‌ی فیلم تورنتو شرکت کرد).

۲ـ صخره‌ی مرز: آوازهایی از فلسطین (Checkpoint Rock: Songs from Palestine): فیلم مستند اسپانیایی راجع به استعدادهای بی نظیر صحنه‌ی موسیقی معاصر فلسطین. (اولین نمایش در آمریکای شمالی).

۳ـ برای پدرم (To My Father). ساخته‌ی عبدالسلام شهاده. این فیلم ادای دینی شاعرانه به عکاسان استودیوی دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ در فلسطین است. از میان اردوگاه‌های پناهجویان نگاهی به پنجاه سال تاریخ فلسطین و اعراب می‌شود… نگاهی از طریق عکس (اولین نمایش در کانادا).


جشنواره البته به غیر از فیلم شامل فعالیت‌های دیگری هم می‌شود که می‌توانید روی وب‌سایت جشنواره اثرشان را پیدا کنید (tpff.ca). از جمله ناهار مفصل فلسطینی که به همراه نمایش دو فیلم کوتاه راجع به آشپزی فلسطینی و توسط آشپزی مشهور انجام می‌شود (قیمت: ۲۵ دلار) و جلسات بحث و گفتگوی متعددی که حول جشنواره برگزار می‌شود.


چگونگی شرکت در جشنواره؟


بلیت هر فیلم ۱۰ دلار است که برای دانشجویان و بی‌کارها و افراد مسن ۷ دلار می‌شود. برای خرید بلیت چند راه ساده دارید:

۱ـ مراجعه به سایت جشنواره: tpff.ca

۲ـ پیش‌خرید از یکی از دو مکان زیر:


  • Toronto Women’s Bookstore 73 Harbord St,
  • Toronto Beaver Hall Gallery (Sept 28 – Oct 2, 12:00pm – 7:00pm) 29 McCaul Street, Toronto

خرید پیش از آغاز فیلم از همان سینمای محل (ولی حواستان باشد که احتمالا بلیت‌های شب افتتاحیه از قبل فروش می‌رود و تمام می‌شود).

برنامه‌ی کامل فیلم‌ها را هم در وب‌سایت جشنواره، tpff.ca، پیدا می‌کنید.