سعید ملک پور را آزاد کنید!

اعتراض ها و فشارها برای آزادی سعید ملک پور، مقیم سابق ریچموند هیل که اکنون در ایران در خطر اعدام به سر می برد، این هفته نیز ادامه یافت و در رسانه ها بازتاب داشت. روزنامه ی سراسری گلوب اند میل، که می توان آن را مهمترین روزنامه ی کانادایی دانست، در سرمقاله ای گفت: «کانادا باید به فشار بر ایران برای آزادی سعید ملک پور ادامه دهد و سایر کشورها را نیز برای همین کار گرد هم آورد.»

تظاهرات در تورنتو در حمایت از سعید ملک پور

رویا برومند، مدیر اجرایی بنیاد عبدالرحمان برومند، در مقاله ای در هافینگتون پست گفت جمهوری اسلامی عمدا ایرانیان خارج از کشور را هدف گرفته و از ملک پور مثال آورد. 

کاووس می ماند!

خبر خوب حکم دادگاه که دیپورت کاووس صوفی، فعال سیاسی، را متوقف کرد این هفته در رسانه های مختلف منعکس شد. از جمله برنامه ی رادیویی جان بونر در وب سایت ربل (rabble.ca) با کیومرث صوفی، برادر کاووس، مصاحبه کرد. همین برنامه با سیما سحر زرهی که از او به عنوان خبرنگار شهروند و «از سازمان دهندگان اصلی تظاهرات پرودموکراسی در سال ۲۰۰۹» نام برده شده بود نیز گفتگو کرد.

بونر در برنامه خود اشاره کرد که بیش از ۲۰۰۰ نفر تا به حال توماری را در دفاع از او امضا کرده اند و حامیانش تظاهراتی در سراسر شهر سازمان داده اند.

 تظاهرات در تورنتو علیه تحریم ها و خطر حمله به ایران

همگام با تظاهرات گسترده و متعددی که در نیویورک و سایر شهرهای آمریکای شمالی در مخالفت با تحریم های اقتصادی و خطر حمله ی غرب به ایران برگزار شد، در تورنتو نیز تظاهرات کوچکی در میدان دانداس برگزار شد که البته به علت عدم سازماندهی مناسب تعداد چندانی در آن شرکت نکرده بودند و در اخبار هم چندان مطرح نشد.

تظاهرات ضد جنگ در تورنتو

گروه ضدجنگ «کودیر» (کمیته دفاع از حقوق مردم ایران) سازمان دهنده ی این حرکت بود. رسانه های چپ گرای کانادا و سایر نقاط البته خبر این تظاهرات را پوشش دادند.

 هارپر راجع به ایران تکرار کرد: خطرناک، فناتیک، ضدصلح

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، جمعه ی هفته ی گذشته در گفتگو با پست مدیا حرف های خود را  راجع به ایران تکرار کرد و گفت این کشور «خطری بزرگ برای صلح و امنیت» است و «فناتیک و خطرناک» به حساب می آید. روزنامه سان تورنتو با نقل این حرف های هارپر به این اشاره کرده که پیتر مک کی، وزیر دفاع، در گفتگو با آژانس کیو ام آی پاسخی به این سئوال که آیا کانادا در حمله ی احتمالی اسرائیل به ایران مشارکت خواهد کرد یا نه نداده. مک کی پس از شرکت در نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو در بروکسل گفته کشورش به شدت به دنبال راه حلی دیپلماتیک است.

باید پرسید که آیا این می تواند نشان از شکافی در دولت هارپر باشد؟ بخصوص به این علت که مک کی از جناح «مترقی» حزبش می آید، یعنی از آن طیفی که هارپر تا چند سال پیش که دو حزب محافظه کار کشور به هم پیوستند به هیچ وجه رابطه ی خوبی با آن نداشت. به اضافه این واقعیت که مک کی اخیرا با نازنین افشین جم، فعال ایرانی تبار حقوق بشر، ازدواج کرده است نیز مسلما در رسانه ها مطرح خواهد شد. (حدس و گمان های این پاراگراف البته از شهروند است و نه از رسانه های کانادا!).

 آژانس جاسوسی کانادا: ایران خطر «فوری» هسته ای است

روزنامه ی نشنال پست موفق شده سندی فوق محرمانه از آژانس جاسوسی کانادا به دست آورد که در آن کارشناسان تخمین می زنند ایران به قطع در حال ساخت سلاح های هسته ای است. این سند فوق محرمانه پس از سانسور شدید برای مسائل امنیتی طبق قانون «دسترسی به اطلاعات» در اختیار نشنال پست گذاشته شده است.

در این گزارش که «بررسی جهانی: سلاح های کشتار جمعی و خطر ساخت آن ها» نام دارد خطر برنامه هسته ای ایران «یکی از چشمگیرترین و فوری ترین خطر ساخت سلاح های کشتارجمعی در حال حاضر» دانسته شده است. در این گزارش می خوانیم: «این واقعیت که ایران در فعالیت های مربوط به سلاح سازی هسته ای نقش داشته نشان می دهد که حداقل به دنبال دستیابی به ظرفیت ساخت چنین سلاحی است.»

از این گزارش می توان نتیجه گرفت که کارشناسان جاسوسی و اطلاعاتی کانادا گفته های مداوم مقامات ایران که می گویند فقط به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای هستند باور ندارند. این در ضمن می تواند حرف های هارپر راجع به «دروغگویی» ایران را توضیح دهد.

طاهره مفتی، سخنگوی آژانس جاسوسی کانادا، به خبرنگار نشنال پست گفت که اجازه صحبت در مورد این گزارش و جزئیات آن را ندارد.

نشنال پست با هوشنگ حسن یاری، استاد ایرانی تبار دانشگاه کوئینز و کارشناس خاورمیانه، نیز گفتگو کرده و او گفته ایران شاید سلاح هسته ای را به عنوان «سوپاپ اطمینان» بخواهد اما به نظر او رژیم در مقابل فشارهای بین المللی کوتاه خواهد آمد بخصوص اگر روسیه و چین به این فشارها بپیوندند. یاری اما گفت اسرائیلی ها در مورد سرعت احتمالی ساخت تسلیحات هسته ای توسط رژیم غلو می کنند.

 وزیر امور خارجه: ایران مثل آلمان نازی دنبال هولوکاست است

وزیر امور خارجه ی کانادا، جان برد، در گفتگو با شبکه ی سی تی وی با دفاع از حمله ی احتمالی اسرائیل به ایران اشاره ای به واقعه ی هولوکاست در جنگ جهانی دوم داشت. به گزارش کندین پرس از اتاوا، برد با اشاره به حرف های خامنه ای که از اسرائیل به عنوان «سرطان» نام برده بود که باید از خاورمیانه حذف شود گفت این کشور کاملا حق دارد احساس تهدید شدن بکند. او که هنگام این مصاحبه در اسرائیل به سر می برد گفت: «هیتلر کتاب «نبرد من» (Mein Kampf) را یک دهه پیش از آن که صدراعظم آلمان شود نوشت.»

کتاب مذکور بنیاد ایدئولوژی نازی ها بود که توسط هیتلر در زندان نوشته شد. گفته های برد به ادامه دعواهای لفظی بین دو کشور انجامید. در همین گزارش کندین پرس از قول حسین سلامی، معاون رئیس سپاه پاسداران، می خوانیم که در گفتگو با خبرگزاری فارس خبر از تلافی ایران در صورت حمله داده است.

گزارش کندین پرس در تورنتو استار نیز منعکس شد.

حرف های برد توسط آرتوز شوا، از شبکه های ملی اخبار در اسرائیل، نیز منتشر شد.

کامبیز شیخ حسنی، کاردار سفارت ایران در اتاوا، با نامه ای به نشریه ی «امبسیِ» اتاوا گفته های هارپر و برد را «بی اطلاع، بی سند و تحریک کننده» نامیده است.

برد در گفتگوهای مختلف خود در ضمن گفت به نظر او تحریم ها علیه ایران تابه حال مفید بوده است.

 روزنامه نگار: جمهوری اسلامی دیوانه است اما اهل خودکشی نیست

مایکل دن تاند، روزنامه نگار مجموعه ی راست گرای سان مدیا، در مقاله ای در گزت مونترال مدعی شد که شیوه ی موضع گیری دولت کانادا نسبت به ایران «بازی خطرناکی» است. او در مقاله ی خود به این سئوال می پردازد که آیا «آخوندهای فرتوت حاکم بر ایران» هرچقدر «نفرت انگیز و دیوانه» باشند، اهل خودکشی هستند یا خیر؟ «آیا دست به اعمالی خواهند زد که منجر شود خودشان، کشورشان و میلیون ها نفر از مردمشان در آتش هسته ای بسوزند؟».

دن تاند می گوید این سئوال را باید از دولت کانادا پرسید که «دارد صحنه برای دخالت نهایی در کارزار نظامی اسرائیل علیه برنامه ی هسته ای ایران» آماده می کند.

دن تاند به گفته های هارپر در مصاحبه با سی بی سی و مقاله ی جان برد، وزیر امور خارجه، در روزنامه ی گلوب اند میل اشاره کرده و تاکید می کند که هر دوی آن ها جوری جلوه داده اند که انگار جمهوری اسلامی اهل خودکشی است و اگر سلاح هسته ای داشته باشد از استفاده از آن خودداری نخواهد کرد.

نویسنده از هارپر نقل قول می آورد که گفته: «این آدم ها جهان بینی مذهبی فناتیک مشخصی دارند و گفته هایشان به من نشان می دهد که اگر با استفاده از سلاح های هسته ای بتوانند به اهداف مذهبی یا سیاسی شان دست بیابند در استفاده از آن کوتاهی نخواهند کرد.» و از برد که گفته: «هدف اعلام شده ی ایران نابودی کامل دولت یهودی و مردم یهودی است. آیا آن ها به وعده شان عمل خواهند کرد؟ هیچ کس نمی تواند صد در صد مطمئن باشد.»

نویسنده آن گاه گفته ایران را نباید با آلمان نازی در سال ۱۹۳۹ مقایسه کرد چرا که «هیتلر تا زمانی که جنگ آغاز شد قبلا اتریش و سودتنلند را الحاق کرده بود.» اما رهبران ایران اهل هارت و پورت هستند و نه اهل عمل.

نتیجه ی نویسنده این است که نباید تصور کرد ایران واقعا قصد استفاده از سلاح های هسته ای را دارد و هدفش صرفا دستیابی به آن برای به هم زدن توازن قوا در خاورمیانه است. او در پایان نوشته: «روشن است که به نفع کانادا نیست ایران سلاح هسته ای بسازد. اما آغاز جنگ جهانی سوم توسط اسرائیل نیز به نفع ما نیست. تحریم های اقتصادی تنبیهی، به همراه هویج بازپذیرش در جامعه ی ملل، با گذشت زمان به تغییر رفتار ایران خواهد انجامید. این باید تمرکز سیاست کانادا نسبت به ایران باشد.»

 تفاوت ایران و عراق از نگاه هارپر

آرون وری از ستون نویسان مجله ی مک لینز به پاسخ هارپر به این سئوال خبرنگار پست مدیا اشاره کرد که از آن جا که او قبلا طرفدار حمله به عراق و منع آن کشور از دست یافتن به سلاح های کشتار جمعی بوده است، آیا همین منطق در مورد ایران هم اعمال خواهد شد یا نه؟

هارپر پاسخ داده است: «اگر منصف باشیم این دو قضیه دقیقا یکسان نیستند ـ به نظرم در مورد عراق قضیه فقط خطر سلاح های کشتار جمعی نبود. اما با این وجود مشخص است که اطلاعات به دست آمده در آن مورد نقص داشت و بحث های زیادی در این مورد در گرفت. فکر نمی کنم امروز بین افراد مطلع بحث چندانی راجع به مقاصد ایران و پیشرفت نظام مند آن به سوی دست یابی به سلاح های هسته ای در جریان باشد.»

 بریتیش کلمبیا: آغاز دادگاه مرتبط با دو پناهجوی ایرانی

دادگاه استانی ریچموندِ بریتیش کلمبیا این هفته محاکمه ی شهروندی فرانسوی که متهم به کمک به دو ایرانی برای ورود قاچاقی به کانادا است  را آغاز می کند.

به گزارش سی بی سی، میکائیل جیم پرون که می گوید کسب و کارداری مستقل است و زندگی اش را بین فرانسه و گوانگژوی چین قسمت می کند، از ۲۷ نوامبر سال پیش در حبس بوده است.

حدود چهار ماه پیش بود که آقای پرون با پرواز «ایر چاینا» به ونکوور آمد. در همین پرواز خواهر و برادری ایرانی نیز بودند که هنگام رسیدن به کشور تقاضای پناهندگی کردند. این دو با گذرنامه ی اسرائیلی آمده بودند که به محض رسیدن آن را دور انداختند و خواهان پناهجویی شدند.

به ادعای یکی از مامورین «آژانس خدمات مرزی کانادا» این دو گذرنامه در کیف آقای پرون پیدا شد. این آژانس تحقیقاتی انجام داد که معلوم شد این سه نفر در ماه ژانویه بلیت های سفر خود را با هم تهیه کرده بودند. پرون به مقامات گفته که این زوج برای او بلیت خریده اند و قرار بوده برای سفری اقتصادی با هم به ونکوور بیایند. او مدعی شده زوج ایرانی گذرنامه های خود را جوری در کیف او انداخته اند که متوجه نبوده و نفهمیده.

گذرنامه های اسرائیلی خواهر و برادر مذکور، که به ترتیب ۳۰ و ۲۶ ساله هستند، متعلق به تومر مور و نوآ شوارتز بوده است. خواهر به مامورین گفته که او و برادرش از ایران به چین رفته اند و مردی ایرانی به آن ها گذرنامه های جعلی اسرائیلی داده است. سپس در چین مردی به آن ها معرفی شده که گذرنامه ها را گرفته و با آن ها سوار هواپیما شده است.

پرون با پنج اتهام سرپیچی از مواد مختلف «قانون مهاجرت و حفاظت از پناهجویان» روبرو است از جمله سازمان دادن ورود افراد به کانادا بدون ویزا یا پاسپورت. مجازات این جرم می تواند ۵۰۰ هزار دلار جریمه و ۱۰ سال زندان باشد.

 وکیل کبکی: مارینا نعمت دروغ می گوید

وکیلی کبکی که در این استان به برنامه های تلویزیونی خود معروف است با مطرح کردن سلسله ای از اتهامات هنگام حضور به عنوان داور در مسابقه ادبی «کانادا کتاب می خواند» (Canada Reads) به جنجال هایی میان جامعه ی ادبی کانادا انجامیده است.

آن فرنس گلدواتر مارینا نعمت را به دروغگویی متهم کرد

آن فرانس گلدواتر با اشاره به کتاب «زندانی تهران» که داستان دستگیری و زندان کشیدن خانم مارینا نعمت در سن ۱۶ سالگی در ایران است گفت: «مارینا نعمت ـ چنان که بقیه زندانیان که تجربه ی او را داشته اند می دانند ـ داستانی تعریف می کند که حقیقت ندارد و آدم وقتی آن را می خواند می فهمد که حقیقت ندارد.»

خانم نعمت که در آرورا، از حومه های شمالی تورنتو، زندگی می کند در واکنش به این حرف ها به خبرنگار گلوب اند میل گفت: «مثل این بود که مشتی به شکم آدم بزنند.»

مارینا نعمت از خاطرات زندانش تاکنون دو کتاب به انگلیسی نوشته است

بورلی اسلوپن، نماینده ی ادبی خانم نعمت، در ایمیلی به سی بی سی در روز دوشنبه اتهامات علیه هر دو نویسنده را «بسیار آزاردهنده» و غیر دقیق خواند. اسلوپن در این ایمیل که توسط خانم نعمت در اختیار گلوب اند میل قرار گرفت خواهان این شد که خود خانم گلدواتر از مسابقه کنار گذاشته شود.

گلدواتر در ضمن کارمن آگیره، نویسنده ی مقیم ونکوور، را متهم کرده که «تروریستی لعنتی است.» وقتی شاد، نوازنده ی هیپ هاپ، که در این مسابقه از خانم آگیره دفاع می کند، در پاسخ گفت که در این صورت نلسون ماندلا هم تروریست است، گلدواتر جواب داد که بله و «دستان او هم به خون آغشته است.»

کارمن آگیره در زمان حکومت پینوشه بزرگ شده و والدینش جزو مقاومت مسلحانه ی چپ گرایان علیه دولت این دیکتاتور راست گرای مورد حمایت آمریکا بودند. کتاب خاطرات او با عنوان «چیزی قوی: خاطرات دختری انقلابی» در سال گذشته منتشر شد و اکنون در مسابقه ی سی بی سی شرکت می کند.

مارینا نعمت گفت از آن جا که کتاب های غیرداستانی برای اولین بار در این مسابقه ادبی شرکت می کنند بعد جدید و ویژه ای به آن اضافه شده است و مسئولیت ها بالا رفته است. نعمت به گلوب اند میل گفت: «مردم در این جا دارند روح شان را وسط می گذارند… کسی که شکنجه شده است، کسی که در آمریکای جنوبی انقلابی بوده است، کسانی که همه چیزشان را روی چیزی که برایشان ارزش داشته سرمایه گذاری کرده اند.»

او افزود: «تصور کنید با یکی از بازماندگان هولوکاست این گونه برخورد می شد.»

 جمهوری اسلامی: سیمپسون ممنوع، سوپرمن آزاد

وب سایت خبری مارک نیوز به ممنوعیت اسباب بازی های مربوط به سریال کارتونی «سیمپسون ها» در ایران به خاطر اشاعه ارزش های غربی اشاره کرد و نوشت این احتمالا به خاطر اپیزودی بوده که بیش از ۱۵ سال پیش پخش شده و در آن خمینی و آخوندهای ایران به طنز گرفته شده اند. در این خبر کوتاه می خوانیم: «سیمپسون ها حالا در کنار عروسک های باربی و تمام اسباب بازی هایی که آلت تناسلی دارند در فهرست محصولاتی قرار می گیرند که شایسته ملت کبیر ایران نیستند اما این در مورد اسباب بازی های سوپرآمریکایی سوپرمن و اسپایدرمن صدق نمی کند.»

عروسک های سیمپسون در ایران جمع آوری می شود

به گزارش مارک، مقامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (که از مسئولان ممنوع کردن سیمپسون ها بوده اند) گفته اند این به این خاطر است که «این ها (سوپرمن و اسپایدرمن) به مستضعفین کمک می کنند و موضع مثبتی دارند.»

در پایان این گزارش می خوانیم که هنوز تکلیف بتمن معلوم نیست و اشاره شده که در یکی از قسمت های این مجموعه شخصیت «جوکر» نماینده ایران در سازمان ملل بوده است و بعد سعی کرده کل مجمع عمومی را به قتل برساند! پس نمی توان آینده ی خوبی را برای اسباب بازی های بتمن در ایران متصور بود.

 تاثیر بحران نفتی ایران بر اقتصاد کانادا

در بخش مالیه ی روزنامه ی نشنال پست به سقوط قیمت دلار کانادا اشاره شده است. از دلایل این اتفاق سقوط قیمت نفت خام (بزرگترین صادرات کانادا) در میان نگرانی های ناشی از اختلال در صدور نفت از ایران برشمرده شده.

 کانادا در جشنواره ی فیلم فجر؟

رسانه های حکومتی ایران خبر دادند که بازار جشنواره بین المللی فیلم فجر در تهران در ۱۵امین سال خود آغاز شده است. انتظار می رود جشنواره فجر امسال با تحریم گسترده ی بسیاری از سینماگران مواجه شود که از جمله دلایل آن تعطیلی خانه سینما توسط دولت احمدی نژاد است.

رسانه ی حکومتیِ پرس تی وی در فهرست کشورهای شرکت کننده به کانادا نیز اشاره کرد.

از سایر کشورهایی که نام آن ها آورده شده می توان به لبنان، ترکیه، آلمان، سوریه، هندوستان، قطر، افغانستان و امارات اشاره کرد.

 شوی لباس «اسلامی» در روزنامه ی هالیفکس

روزنامه ی کرانکیل هرالدِ هالیفکس که بزرگترین روزنامه ی مناطق شرقی کشور است در مطلبی راجع به انواع مختلف حجاب اسلامی عکسی از شوی لباس «اسلامی» منتشر کرده است که بهار سال گذشته در تهران برگزار شد. جالب این جا است که در خود این مطلب هیچ اشاره ای به ایران، جمهوری اسلامی و حجاب اجباری در این کشور نشده است.

 شهروند کانادایی: همه جا هفت سین به پا کنیم!

تیگ مارتین، شهروندی از نورت ونکوور، در نامه ای به روزنامه ی محلی «نورت شور نیوز» از فضای جنگ طلبی راجع به ایران که بر سر او و همسر ایرانی اش سایه انداخته است گله کرده. او در این نامه گفته: «من و همسر ایرانی تبارم چشم انتظار رسیدن سال نوی ایرانی ملقب به نوروز هستیم که حدود دو ماه تا آن زمان باقیمانده است. ایرانیان درست سر لحظه ی حلول بهار، سال نوی خود را آغاز می کنند و از همین رو نوروز همیشه با شکوفه های بهاری و روزهای روشن تر شناخته می شود. در هفته های پیش از نوروز ایرانیان سراسر جهان خانه هایشان را با «هفت سین»های زیبا تزیین می کنند، سفره ای نمادین که نشان از آغازی نو و امید به سلامتی، نیکی و رفاه در سال پیش رو دارد.»

او سپس اضافه کرده که امسال دعوای بین «دولت ایران و دشمنان غربی اش» بر جو نوروز سایه انداخته است.

نویسنده در پایان فراخوان داده که: «پس بیایید نوروز امسال سفره های هفت سین را در تمام اماکن عمومی که می توانیم به پا کنیم؛ بیایید همچنان قدم تازه واردین را در شب های جشن آتش مان مقدم بداریم؛ بیایید سیاستمداران محلی، استانی و ملی مان را دعوت کنیم که نمایش هفت سین در دفاترشان را بپذیرند و دعوت شان کنیم برای پیک نیک سنتی روز سیزدهم پس از حلول بهار به ما بپیوندند. اگر هر یک از ما حداقل یک تازه وارد را در فعالیت های نوروزی امسال خودمان درگیر کنیم کاری را آغاز کرده ایم که همین الان هم خیلی عقب افتاده: روند تبدیل شدن ما به جامعه ای قابل توجه در کانادا.»

 مرگ دلخراش خانواده ی ایرانی در غرب کانادا

یک خانواده ی چهار نفره ی ایرانی اهل ادمونتون در تصادف رانندگی دلخراشی در استان بریتیش کلمبیا، غربی ترین استان کشور، جان سپردند. به گزارش ونکوور سان از ادمونتون، این تصادف در ۶۵ کیلومتری شمال کملوپس در ساعت ۸:۳۰ شب روز چهارشنبه اتفاق افتاد. ماشین سوزوکی گراند ویتارای بهنام شکری، ۴۷ ساله و همسرش، شیرین حامدی خراسانی، ۳۷ ساله، روی یخ بزرگراه ۵ لیز خورد و به کامیونی برخورد کرد. آن دو و فرزندانشان، دانیل شش ساله و دلینای سه ساله، جان سپردند.

خانواده شکری در حادثه دلخراش تصادف اتوموبیل کشته شدند

روزنامه ونکوور سان با فرخ لویمیزاده که بیش از چهل سال بهنام شکری را می شناخته مصاحبه کرده و تصویری از این خانواده منتشر کرده است.

فرخ به خبرنگار گفته که از بچگی بهنام را می شناخته و در خیابان های تهران با هم همبازی بوده اند. سال ها بعد با هم به کانادا مهاجرت می کنند. پس از ۱۷ سال زندگی در ادمونتون شکری پیشنهادی شغلی می گیرد و تصمیم می گیرد به کالیفرنیای آمریکا نقل مکان کند.

روز پنجشنبه لویمیزاده در اخبار می شنود که خانواده ای چهارنفره در تصادفی رانندگی نزدیک شهر بریرِ بریتیش کلمبیا کشته شده اند. یک ساعت بعد افسر پلیس فدرال دم در خانه ی او ظاهر می شود… بدترین ظن های او اینگونه تایید می شود.

خانواده شکری ـ خراسانی در سال ۱۹۹۵ به ادمونتون آمد. شکری به عنوان مشاور طراحی در شرکت «ای جی اینتریورز» کار می کرد. همکاران او در گفتگو با خبرنگاران همه از خوبی ها و دستاوردهایش گفته اند.

لویمیزاده به خانواده شکری در ایران تلفن کرده است تا این خبر دهشتناک را به گوش شان برساند. بهنام پسر بزرگ خانواده بوده و این ضربه ی بزرگی برای آن ها حساب می شود. جسد آن ها به ونکوور و سپس به ایران فرستاده خواهد شد.

شکری در ضمن اخیرا به مذهب «اکنکار» گرویده بوده و هم مذهبان او در آلبرتا نیز یاد او را بزرگ داشتند و در فقدانش گریستند.

 نامه ی نماینده ی مجلس ایران به هارپر

ظاهرا جمهوری اسلامی ول کل مواخذه ی کانادا به خاطر نقض حقوق بشر در این کشور نیست!

این هفته زهره الاهیان که رئیس کمیته ی حقوق بشر مجلس شورای اسلامی است در نامه ای سرگشاده به استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، از نگرانی عمیق خود در مورد نقض حقوق بشر در این کشور خبر داد.

الاهیان در این نامه می گوید ایرانیان تحت تاثیر آموزش های مذهبی «الگویی از همزیستی صلح آمیز اقلیت ها» هستند اما وضع «بعضی بخش های مردم کانادا» بسیار بد است و در ضمن جنایات علیه زنان بیداد می کند. در گزارشی که ایرنا از این نامه داده است اشاره ای به جوامع بومیان یا جامعه ی مشخص دیگری نشده است اما مقامات رژیم اسلامی پیش از این علت اعتراض خود را وضع این جوامع و بخصوص بحران اخیر مسکن در آتاواسکیپات دانسته بودند.

 گروه یهودیان روس زبان برای تشویق مبارزه علیه ایران تشکیل شد

این گروه بین المللی که «مجمع جهانی یهودیان روس» نام دارد چهارشنبه ی هفته ی گذشته در مراسم روز یادبود هولوکاست در سازمان ملل تشکیل شد. الکساندر لوین، رئیس «جامعه ی یهودیان کیف بزرگ»، رئیس این سازمان خواهد بود.

و اما شأن نزول حضور این خبر در این ستون هم این که قرار است شعبه ای از این گروه هم در کانادا تشکیل شود که با توجه به حضور وسیع یهودیان روس زبان در این کشور قابل توجه خواهد بود. این موضوع از آن جا جالب تر می شود که بخش وسیعی از این جمعیت هم محله ای بسیاری از ایرانیان تورنتو در شمال این شهر و حومه های اطراف آن است.