شهروند- آرش عزیزی: حزب نیودموکرات کانادا، اپوزیسیون رسمی کشور، از دولت هارپر تقاضا کرد سفیر کانادا از سوریه را احضار کند و از کشور بیرون بکشد. اما در حالی که دولت رئیس جمهور بشار اسد در سوریه به کشتار وسیع مخالفین ادامه داد دولت هارپر در زمان نوشته شدن این خطوط (سه شنبه شب) همچنان با این درخواست مخالفت می کرد.

هلن لاواردیه، مسئول امور خارجه در کابینه سایه ی ان دی پی، گفت احضار سفیر کانادا پیغامی قوی به اسد که ۱۱ ماه است برای سرکوب جنبش انقلابی هزاران نفر را کشتار کرده خواهد فرستاد.

دوشنبه ی این هفته، دولت اوباما سفارت آمریکا در دمشق را تعطیل کرد و تمام خدمه ی دیپلماتیک خود را مرخص کرد. بریتانیا نیز سفیر خود را فراخوانده و نسبت به موقعیت موجود ابراز انزجار کرده است.

 

لاواردیه البته گفت حزبش خواهان قطع کامل روابط دیپلماتیک نیست و از این رو با موضع آمریکا فاصله دارد.

کریس دی، سخنگوی جان برد، وزیر امور خارجه ی کانادا، روز دوشنبه گفت کانادا قصد ندارد سفارتش را تعطیل کند. این کشور البته هفته ی قبل بسیاری از خدمه را خارج کرد اما همچنان سفیر، گلن دیویدسون، سر جای خودش هست.

هفته ی قبل کانادا بخش ویزا و مهاجرت سفارتخانه خود در دمشق، که مسئول بررسی بسیاری پرونده ها، از جمله بیشتر پرونده های ایرانی است، موقتا تعطیل کرد.

لاواردیه در ضمن از هارپر خواست هنگام سفر خود به چین مساله ی سوریه را با رهبران این کشور مطرح کند. این خواسته در حالی صورت می پذیرد که دولت چین هفته ی گذشته با روسیه همراه شد تا قطعنامه ی شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت کشتارها در سوریه را وتو کند.

دی گفت برد احتمالا این مساله را با همتایان خود در پکن مطرح خواهد کرد.

بسیاری از اعضای جامعه ی سوری-کانادایی نیز از این موضع ان دی پی حمایت می کنند.

باسل الشیخ السلیمان، دانشجوی فارغ التحصیل از دانشگاه رایرسون و از جوانان سازمان دهنده ی اعتراضات در تورنتو، در گفتگو با شهروند گفت: «ما حامی موضع ان دی پی در کانادا هستیم. من خود به عنوان عضو سازمان جوانان ان دی پی خواهان این هستم که هم سفیر کانادا از سوریه بیرون بیاید و هم سفارتخانه سوریه در اتاوا تعطیل شود و سفیر سوریه بلافاصله از کشور بیرون انداخته شود.» باسل تاکید کرد سفارتخانه دولتِ اسد در مدت گذشته نقش جاسوسی در میان جامعه ی سوری-کانادایی را بازی کرده است و از این طریق روی بستگان فعالان ضددولتی که در سوریه به سر می برند فشار گذاشته و آن ها را تهدید کرده است.

باسل گفت خود همین هفته ی گذشته به ان دی پی پیوسته است و موضع این حزب در مورد سوریه را از دلایل اصلی این تصمیم دانست.

او به شهروند گفت: «علاوه بر موضع نمایندگان حزب در مجلس، فعالان باشگاه جوانان حزب در تورنتو و گروه فایت بک (Fightback) در تک تک اعتراضات حاضر بوده اند و در کنار ما به مبارزه و اعتراض ادامه داده اند و این نیز در تصمیم من برای پیوستن به این حزب نقش مهمی داشته است.»