شهروند- آرش عزیزی: دکتر مریدی این روزها دارد خود را آماده ی آغاز دوره ی جدید مجلس استانی می کند و بخصوص آماده ی رای بر سر بودجه ی دولت می شود که به اصطلاح مساله «مرگ و زندگی» است. یعنی رد آن (که با رای دو حزب اپوزیسیون میسر خواهد بود) می تواند باعث سقوط دولت اقلیتی لیبرال ها شود.

مریدی دوشنبه ی هفته ی گذشته در کنفرانسی تلفنی به همراه دوایت دانکن، وزیر دارایی و دو نماینده لیبرال همسایه اش، گرگ سوربارا و هلنا جاسک به ترتیب از «وان» و «اوک ریجز-مارکهام» شرکت کرد و به سئوالات مردم منطقه در مورد بودجه پاسخ گفت. با توجه به این که سال مالی در ۳۱ مارس به پایان می رسد مدت ها است که وزرای دارایی مشغول تهیه بودجه سال مالی بعدی و بردن آن به پارلمان هستند.

مریدی به شهروند گفت مساله اصلی بودجه کنونی این است که آیا دولت موفق به حذف کسری بودجه خواهد شد یا نه؟

 

رضا مریدی

 

نماینده ی ریچموند هیل تاکید کرد که دولتش پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۰۳ توانسته ظرف سه سال کسری بودجه ۶/۵ میلیون دلاری باقیمانده محافظه کاران را متعادل کند و «در سال های بعد از آن بودجه با مازاد به تصویب برساند.» مریدی افزود: «ولی ظهور رکود اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸ از یک طرف و سرمایه گذاری عظیم دولت در تاسیسات زیربنایی برای ایجاد شغل و به حرکت در آوردن اقتصاد در طول سال های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۱ و کاهش مالیات شرکت ها و اشخاص از طرف دیگر موجب کسری بودجه ۱۶ میلیارد دلاری گردید» که حالا دولت وعده داده تا سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ آن را برطرف کند از جمله با آن چه مریدی «تجدیدنظر اساسی در ساختار اداری انتاریو» نامید.

و اما کنفرانس تلفنی که از آن صحبت کردیم به طور زنده برگزار شد و بیش از ۳۵ هزار نفر از ساکنان سه حوزه مذکور در آن شرکت کردند تا با نمایندگان خود و با وزیر دارایی گفتگو کنند. مریدی اهم نظرات مردم را اینگونه بیان کرد: ایجاد بازدهی بیشتر دستگاه اداری دولت، عدم کاهش مالیات شرکت ها، عدم افزایش مالیات اشخاص، ایجاد شغل و پایین آوردن نرخ بیکاری، بهبود وضع آموزش و پرورش، حفظ طرح کودکستان تمام وقت رایگان برای کودکان ۴ و ۵ ساله، کاهش شهریه دانشجویی کالج ها و دانشگاه ها، حفظ کمک هزینه های دولت برای ارشدان (که منظور از آن افراد بالای ۶۵ سال است) مانند پرداخت هزینه دارو، کمک هزینه مالیات مسکن و کمک هزینه انرژی. او رویهمرفته کنفرانس را «بسیار موثر» خواند و بخصوص به خواست مردم برای عدم کم کردن مالیات شرکت ها، که بخشی از بودجه ی کنونی حزبش است، اشاره کرد.

مریدی به شهروند گفت با این که تیم هوداک، رهبر حزب محافظه کار، اعلام کرده به کل بودجه رای منفی خواهد داد ولی پیش بینی او این است که آندریا هروات و حزبش، ان دی پی، با رای مثبت خود دولت را حداقل تا یک سال دیگر تمدید (طرح بودجه سال آینده) کنند.