شهروند ۱۲۴۹ پنجشنبه ۱ اکتبر ۲۰۰۹

تورنتو را دیگر همه از پایگاه‌های همبستگی با جنبش انقلابی و آزادی‌خواهانه‌ی مردم ایران می‌شناسند. هفته‌ای نیست که رویدادی در رابطه با این جنبش و در همبستگی با‌ آن برگزار نشود و گستره‌ی این رویدادها هر روز وسیع‌تر می‌شود: از دوچرخه‌سوارانی که برای همبستگی صدها کیلومتر رکاب می‌زنند تا کنفرانس‌های دانشگاهی تا زنجیرهای انسانی تا رویدادهای فرهنگی و …


کنسرتی که این هفته ارکستر مجلسی پریتر (Prater) به رهبری جوزف امینیان لرنر اجرا می‌کند از نوع دیگری است و ربطی غیرمستقیم‌تر به جنبش سیاسی مردم ایران دارد. در واقع جوزف لرنر خود تاکید می‌کند که “من اصلا سیاسی نیستم”. او در مصاحبه با شهروند می‌افزاید: “من فقط از این جنبش الهام گرفته‌ام و این تاثیر سیاسی نیست و انسانی است”. وقتی از او می‌پرسم که آیا این کنسرت به جنبش مردم ایران تقدیم شده یا نه، می‌گوید: “اگر تقدیم شده بود سیاسی می‌بود اما من فقط الهام گرفته‌ام”.


جوزف به این اشاره می‌کند که تاثیری که او گرفته از کنش‌های انسانی و اخباری بوده که از ایران دریافت می‌کرده و نه از محتوای سیاسی و اجتماعی جنبش.


به هر تعبیر، نام جوزف لرنر را باید به فهرست مشهورترین ایرانی کانادایی‌ها اضافه کرد که کاری در رابطه با جنبش مردم ایران انجام داده‌اند. لرنر از آهنگسازان کلاسیک به نام در تورنتو است و کارهایش در سراسر آمریکای شمالی شنیده شده‌اند. سابقه‌ی کارهای او در زمینه‌ی موسیقی طولانی است اما اولین بار در سال ۲۰۰۶ بود که با تبلیغ در نشریات ایرانی کاری رو به جامعه‌ی ایرانی تورنتو انجام داد و با اجرای کنسرتی در هارت هاوسِ دانشگاه تورنتو شهرمان را به استقبال نوروز و بهار برد.


در بروشور کنسرت او می‌خوانیم که او “اولین آهنگساز کلاسیکی است که با الهام از تصاویر حوادث و اتفاقات اخیر و پیش و پس از انتخابات ۱۲ جون ۲۰۰۹ یک اثر با سه موومان آفریده است”. اثر او “در میان رنگ‌ها” نام دارد و تاکیدی بر “انتخاب رنگ سبز به عنوان نمادی از امید برای اصلاحات و آزادی و برقراری دموکراسی در ایران” دارد.


کنسرت “در میان رنگ‌ها” روز ۲ اکتبر از ۸ تا ۱۰ شب در مرکز هنرهای نمایشی ریچموند هیل (Richmond Hill Centre for the Performing Arts) در پلاک ۱۰۲۶۸ خیابان یانگ اجرا می‌شود. برای تهیه بلیت می‌توانید به richmondhill.ticketwindows.ca مراجعه کنید و یا با دفتر فروش با شماره تلفن ۹۰۵۷۸۷۸۸۱۱ تماس بگیرید. چاپ سینا و تلویزیون پاسارگاد از حامیان مالی این کنسرت هستند.