شهروند ۱۲۵۲ پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹

شانزدهمین فستیوال تئاتر ایرانی کلن، این بار زیر عنوان “آسیای جوان”از چهارشنبه یازدهم تا یکشنبه پانزدهم نوامبر در سالن “صحنه فرهنگ‌های جهان” شهر کلن برگزار می‌شود.


حضور دوباره اولین نقال زن


در برنامه گشایش فستیوال امسال، گردآفرید نخستین نقال زن ایرانی داستان “جنگ رستم و اشکبوس و تازیانه بهرام”را نقل می‌کند.خانم فاطمه حبیبی زاد نخستین زن نقال ایرانی برای دومین بار به فستیوال تئاتر کلن دعوت می‌شود.اولین حضور او در اروپا، تا آنجا مورد استقبال قرار گرفت که پارلمان اروپا وی را برای سخنرانی درباره کارش دعوت کرد.


علاوه بر مهارت خانم حبیبی زاد در نقالی شاهنامه، آنچه نگاه‌ها را به کار وی معطوف کرده این است که برای نخستین بار در تاریخ ایران، یک زن به عنوان نقال بر صحنه حضور می‌یابد.


آرمان امید و “کبودان و اسفندیار”


در دومین روز فستیوال دو نمایش “عشق در مسیر انحراف” و “کبودان و اسفندیار” بر صحنه می‌آیند. نمایش نخست کار مرکز تئاتر ایرانی هامبورگ است که رامین یزدانی آن را نوشته و کارگردانی می‌کند.کبودان و اسفندیار، رهاورد گروه تئاتر مهر از ایران است. این نمایش را، آرمان امید بازیگر و نمایشنامه‌نویس سرشناس و قدیمی نوشته و محمد‌رضا غفاری کارگردانی می‌کند.


برای جمعه سیزدهم نوامبر، نمایش “آخرین نوار کراپ”و موسیقی هیپ‌هاپ پیش‌بینی شده‌اند.”آخرین نوار کراپ”نوشته ساموئل بکت به کارگردانی مهدی فرج‌پور به زبان آلمانی بر صحنه می‌آید. این نمایش را گروه تئاتر اورینت از لهستان آماده کرده است.


موسیقی هیپ‌هاپ کار گروه داد برلین است که با صدای مهدی کاوه و چند خواننده دیگر بر روی رپ‌های انگلیسی، آلمانی و فارسی اجرا می‌شود.


بازگشت نیلوفر بیضائی


شنبه چهاردهم نوامبر، ابتدا نمایش آلمانی “رزا لوکزامبورگ و خوشبختی” به کارگردانی “رناته برونه” از شهر بن بر صحنه می‌آید و سپس نوبت به اجرای نمایش “یک پرونده، دو قتل”می‌رسد که نیلوفر بیضائی آن را به زبان فارسی نوشته و کارگردانی می‌کند. این نمایش، که با همکاری پرستو فروهر بر اساس پرونده قتل پدر و مادر وی پروانه و داریوش فروهر آماده شده است، پیش از اجرا در فستیوال کلن، در یوتبوری و فرانکفورت بر صحنه خواهد آمد.


نیلوفر بیضائی در شمار هنرمندانی است که حدود هفت سال پیش فستیوال تئاتر کلن را تحریم کردند و اکنون بار دیگر در این فستیوال حضور می‌یابد.


برنامه امسال فستیوال تئاتر کلن، روز یکشنبه ۱۵ نوامبر با اجرای نمایش “خورشید سوخته به کارگردانی مجید فلاح زاده پایان می‌یابد.فلاح زاده از ۱۶ سال پیش مدیریت فستیوال را، با همکاری همسرش بهرخ حسین بابائی بر عهده دارد. در شب پایان، طبق روال همیشگی، چند برنامه موسیقی، شو و رقص نیز برگزار می‌شود.امسال در بخش موسیقی، “سیران”خواننده آذربایجانی تبار مقیم کلن حضور خواهد داشت.