شهروند ۱۲۵۲ پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹
کافی است یک بار تجربه‌ی نوئی بلانش را از سر گذرانده باشید تا به هنری بودن تورنتو قسم بخورید. روحیه‌ی هنری شهر ما را بخصوص می‌توان در چند تا از خیابان‌های مرکز شهر بو کشید. یکی از این خیابان‌ها، خیابان طویل کوئین است که جای جای آن روحیه‌ی هنری به چشم می‌خورد. از جمله گالری‌های هنری متعددی در این خیابان به چشم می‌خورند


گالری هنری‌ای که تابستان امسال در پلاک ۳۸۲ بخش شرقی این خیابان افتتاح شده است، امتیاز جالبی دارد و آن‌این‌که نام خیابان را مال خودش کرده است: گالری کوئین.

این گالری ویژگی دیگری هم دارد که آن‌را برای خوانندگان ما جذاب‌تر می‌سازد: صاحب آن از ایرانیانِ کانادا است.

خانم ماهرخ آهنخواه بنیانگذار گالری کوئین است که این گالری را به عنوان پروژه‌ای شخصی آغاز کرده است. خانم آهنخواه در مصاحبه با شهروند می‌گوید: “خودم معمار (آرشیتکت) هستم و در شرکت‌های معماری کانادا کار کرده ام، اما راضی نبودم و دوست داشتم مثل ایران بیشتر در جمع هنرمندان باشم… اینجا را به خاطر فضا و محیط و نزدیکی به دیستیلری و البته خود خیابان کوئین انتخاب کردم”. 

خانم آهنخواه گفت که چگونه خانه‌ی پلاک ۳۸۲ کوئین شرقی را در فوریه‌ی امسال تحویل گرفته است و ظرف پنج شش ماه بازسازی
آن‌را آماده‌ی افتتاح کرده است. ماهرخ می‌گوید: “قرار بود در ماه جولای افتتاح کنیم، اما مصادف شد با داستان‌های ایران و ما درست ندیدیم در آن شرایط افتتاح کنیم و مراسم افتتاحیه را تا ماه اگوست عقب انداختیم”.


اولین تجربه‌ی گالری کوئین، که اتفاقا به گفته‌ی خانم آهنخواه با پیشنهاد شهروند به او صورت گرفته است، برگزاری نمایشگاهی از آثار گروه پرواز با قفس (Fly With The Cage)‌ بوده است. خانم آهنخواه تاکید می‌کند که در گالری او همیشه به روی جامعه‌ی ایرانی باز است. او البته به اهمیت کسب اعتبار گالری کوئین در سطح جامعه کانادا هم واقف است و می‌گوید: “تاکید داشتیم که ایرانیان را از بقیه کانادایی‌ها جدا نکنیم. دوست داشتم این گالری اتفاقا مجرایی باشد که هنرمندان ایرانی هم در جامعه کانادایی بیشتر شناخته شوند”.

از خبرهای خوشی که از ماهرخ می‌شنویم همکاری استاد غلامحسین نامی با گالری کوئین است. استاد نامی که اتفاقا سال‌ها پیش استاد خانم آهنخواه در دانشگاه بوده است قرار است به نوعی از مشاوران هنری گالری باشد.


کاوشگر هنر در کوئین

اگر از خواندن این مقاله اینقدر هیجان‌زده شده‌اید که می‌خواهید همین حالا به دیدن گالری کوئین بروید، خبر خوش این است که همین حالا نمایشگاهی از کارهای آکریلیک روی کاغذِ علی سلطانی با عنوان “کاوشگر هنر” در این گالری برپا است. علی سلطانی هنرمند جوانی است که در این نمایشگاه کارهای سیاه و سفید خود را عرضه کرده است. کارهای این هنرمند تا آخر همین ماه، یعنی ۳۱ اکتبر، در گالری کوئین برپا است.