فیلم “باد مارا خواهد برد” از عباس کیارستمی در فهرست بهترین‌های دهه‌ی گذشته که سینما تکِ جشنواره‌ی فیلم تورنتو انتخاب کرده است در جایگاه ۲۱ام قرار گرفت. سینما تک پس از نظرخواهی از فیلم‌شناسان، تاریخ‌دانان، آرشیویست‌ها و برنامه‌سازهای متعدد جشنواره از میان هزاران فیلمی که در ده سال اخیر در جشنواره به نمایش گذاشته شدند ۵۴ مورد را انتخاب کرد و “باد ما را خواهد بردِ” کیارستمی با ۱۸ رای در جایگاه ۲۱ام قرار گرفت. از میان فیلم‌های متعدد ایرانی که در ده سال گذشته در جشنواره به نمایش درآمده‌اند این تنها فیلم ایرانی است که در این فهرست قرار گرفته است. این فیلم در ضمن به همراه “فاصله” از نوری جیلان (محصول ترکیه) تنها فیلم‌های منطقه‌ی خاورمیانه و آسیای غربی و جنوبی در فهرست است.

فیلمی که با ۵۳ رای در صدر فهرست قرار گرفت و بهترین فیلم دهه شناخته شد، “سندروم‌ها و یک قرن” از آپیچاتپونگ ویراستاکول،‌ محصول تایلند است. فیلم “پلاتفرم” ساخته‌ی جیا ژانگ که و محصول مشترک هنگ کنگ، چین، ژاپن و فرانسه با ۴۹ رای در مقام دوم قرار گرفت.
این ۵۶ فیلم از ۲۱ ژانویه تا ۲۳ فوریه سال آینده در برنامه‌ای به نام “بهترین‌های دهه: نگاه آلترناتیو” در سینماتک انتاریو به نمایش گذاشته می‌شوند.
برای اطلاعات بیشتر در این مورد به http://www.cinemathequeontario.ca مراجعه کنید.