انتخابات میان دوره ای تورنتو-دنفورت

شهروند- آرش عزیزی: در روز ۱۹ مارچ، چند روز پیش از آن که رهبر جدید حزب نیودموکرات کانادا انتخاب شود، انتخاباتی میان دوره ای برای پر کردن یکی از کرسی های خالی تورنتو در مجلس عوام برگزار خواهد شد.

این لزوما خبر بزرگی نیست اما نه این کرسی، کرسی معمولی است و نه این انتخابات هر انتخاباتی.

الیویا چاو برای حفظ کرسی جک لیتون مبارزه می کند

این حوزه ی «تورنتو-دنفورت» است که چند ماهی است خالی مانده و در روز ۱۹ مارچ باید صاحب جدیدی پیدا کند. صاحب قبلی این کرسی کسی نبود جز جک لیتون، رهبر سابق حزب نیودموکرات، که در اگوست سال قبل در اثر بیماری سرطان جان سپرد تا میلیون ها نفر در سراسر کشور سوگوار این یکی از محبوب ترین سیاستمداران تاریخ معاصر کانادا شوند. حالا که شش ماهی گذشته و لباس سیاه ها یواش یواش از تن درآمده، حدود یک ماه دیگر وارد انتخابات میان دوره ای می شویم تا جانشین لیتون انتخاب شود.

در ظاهر شاید کسب این کرسی برای ان دی پی راحت و بی دردسر به نظر برسد، اما نباید فراموش کرد که پیش از لیتون این منطقه مدت ها در تسلط لیبرال ها بود که اخیرا تحت رهبری موقت باب ری در نظرسنجی ها نیز وضع بدی نداشته اند.

الیویا چاو، نماینده ی تورنتو و همسر لیتونِ فقید، از آن تیپ آدم هایی نیست که کناری بنشیند و سوگواری کند و از زمان از دست دادن همسرش حتی مرخصی چندانی از کارها نگرفته است و در مسائل مختلف حاضر بوده است.  همین شنبه ی هفته ی گذشته او را در تظاهرات سالگرد انقلاب مصر در میدان دانداس دیدیم.

یکی دو هفته قبل چاو شام سال نوی چینی ها را برای اولین بار بدون همسرش برگزار کرد و البته جک اگر نبود، لیتون دیگری بود… مایک لیتون که اکنون آن سمتی را دارد که پدرش اولین بار در دهه ی ۸۰ با همان معروف شد: عضو شورای شهر تورنتو. اما دیگر همراه چاو در این شب کسی نبود به جز کریگ اسکات، وکیل حقوق بشر و استاد دانشگاه حقوق آزگود هال و اکنون نامزد ان دی پی در حوزه ی تورنتو-دنفورت.

شام خوردن اسکات با چاو که مورد حمایت رهبران حزب (از جمله برایان تاپ، رئیس سابق حزب و نامزد کنونی رهبری) بوده است، اتفاقی نبود.

الیویا در گفتگو با لیندا دیبل، خبرنگار ارشد تورنتو استار، اعلام کرد به همراه اسکات چند هفته است که در خانه مردم را می زنند و از آن ها می خواهند در انتخابات میان دوره ای از خانه بیرون بیایند و به جانشین لیتون رای بدهند. چاو می گوید برای حفظ کرسی همسرش در مجلس خواهد جنگید. چنان که قبلا گفته است به نظر او مبارزه بهترین راه حفظ یاد و خاطره ی همسرش است.

طبق اطلاعات ما، حزب لیبرال خیلی تلاش کرده بود نام بزرگی را جذب کند تا در این انتخابات به مصاف اسکات رود و این حوزه داون تاون تورنتو (که شامل محله هایی همچون محله ی یونانی ها می شود) را دوباره قرمزرنگ کنند. اما چنان که نلسون وایزمن، استاد علوم سیاسی دانشگاه تورنتو، به تورنتو استار گفته بود، کسی حاضر نشده این پیشنهاد را بپذیرد. در عوض، نامزدی ناشناس به نام گرنت گوردون را برگزیده اند که در کار صنعت تبلیغات بوده است. پیش از این گروه های مخالف سقط جنین کوشیده بودند روزنامه نگاری یونانی تبار به نام تریفون هایتاس را نامزد کنند که به مواضع پرولایف و ضدیت خود با سقط جنین معروف شده بود اما این شگرد با رای اعضای حزب در منطقه به گوردون شکست خورد.

اندرو کیز، مشاور ارتباطاتی، به عنوان نامزد محافظه کاران در انتخابات شرکت می کند. خود او گفته امیدی به پیروزی ندارد. حزب سبز، آندریانا موگناتو-هامو را به عنوان نامزد معرفی کرده است که در انتخابات قبل هم نامزد بود. علاوه بر این، حزب لیبرتارین، حزب عمل کانادایی (Canadian Action)، حزب متحد و حزب مترقی کانادا نیز نامزد معرفی کرده اند.

حزب عمل رهبر خود کریستوفر پورتر را نامزد کرده است که علاوه بر فعالیت های سیاسی به عنوان بزرگ ترین خریدار و فروشنده ی دلفین در جهان معروف است. نامزد حزب مترقی نیز کسی نیست جز دوریان باکستر، کشیشی انگلیکن از نیومارکت، که به استفاده از ترانه های الویس پریسلی در خطبه های خود معروف است.

علاوه بر این ها دو نامزد مستقل هم در این انتخابات شرکت خواهند کرد: لزلی بوری و بهمن یزدانفر که حتما از اسمش حدس زدید ایرانی است. یزدانفر بارها به عنوان نامزد مستقل در حوزه های مختلف تورنتو در انتخابات مختلف شرکت کرده است و البته هیچوقت بیش از چند ده رای نیاورده است. او در هر دو انتخابات استانی و فدرال پارسال در حوزه ی «تورنتوی مرکز» نامزد شد و به ترتیب ۱۰۸ و ۲۹ رای آورد.