آرش عزیزی ـ در حالی که تمام صنایع رو به زوال هستند، صنعت سینمای آمریکا ۱۰ میلیارد دلار افزایش (در فروش بلیت) داشته است. تنها فیلم آواتار ساخته‌ی جیمز کامرون

شهروند ۱۲۷۱ – پنجشنبه ۴ مارچ ۲۰۱۰

پیش‌بینی‌های شهروند برای جوایز امسال


این هفته هر کاری داشته باشید لابد شب یکشنبه، ۷ مارچ، توجهتان به سالن کداک لس آنجلس جلب می‌شود و پای تلویزیون‌ها می‌نشینید تا جوایز اسکار را تماشا کنید و ببینید امسال چه کسانی برنده‌ی بزرگترین جوایز سینمایی جهان می‌شوند.

علیرغم زمان‌های سخت و تاثیرات رکود اقتصادی میزان تماشای فیلم‌ها و رفتن به سینماها پایین نیامده.

در حالی که تمام صنایع رو به زوال هستند، صنعت سینمای آمریکا ۱۰ میلیارد دلار افزایش (در فروش بلیت) داشته است. تنها فیلم آواتار ساخته‌ی جیمز کامرون، کارگردان کانادایی، در سراسر جهان به ۲.۴ میلیارد دلار فروش رسید تا رکورد جهان را شکسته باشد.

هالیوود هم می‌خواهد امسال حسابی شیرینکاری کند و اسکار ۸۲ را پربیننده‌تر از همیشه سازد. برای اولین بار در ۶۷ سال گذشته، ۱۰ فیلم برای جایزه‌ی بهترین فیلم رقابت می‌کنند (دو برابر رقم معمولی). امسال برای اولین بار فیلم‌ها از گونه‌هایی همچون علمی تخیلی،‌ درام انسانی،‌ کمدی سیاه، درام جنگی و حتی انیمیشن با هم برای جایزه‌ی بهترین فیلم رقابت می‌کنند.

دیگر ویژگی امسال این است که دو نفر به جای یک نفر مجری مراسم خواهند بود: الک بالدوین به همراه استیو مارتین، مجری سال قبل.


پیش‌بینی‌های شهروند

خبرنگار شهروند بیشتر فیلم‌ها را تماشا کرده است و این پیش‌بینی‌ها را نه از روی ترجیح خودش که با توجه به ذائقه‌های آکادمی انجام داده است.

مهمترین دو فیلمی که برای کسب بیشترین جوایز با هم کشتی خواهند گرفت آواتار و هرت لاکر با ۹ مورد نامزدی خواهند بود‌. جیمز کامرون، کارگردان کانادایی، ثابت کرده که در اسکار موفق است. فیلم قبلی او تایتانیک بود که ۱۳ سال پیش هم پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شد (رکوردی که دوباره خود کامرون با آواتار شکست) و هم ۱۱ اسکار گرفت تا بیشترین اسکارهای تاریخ را گرفته باشد. آواتار البته نمی‌تواند رکورد تایتانیک را بکشند (چون تنها در ۹ رشته نامزد است) اما می‌تواند خاطره‌ی شب بسیار خوبی را برای کامرون به جای بگذارد.

در مقابل این «هرت لاکر» ساخته‌ی کاترین بایگلو، همسر سابق کامرون، قرار گرفته که راجع به جنگ عراق است و شانس بسیاری برای کسب جایزه در بعضی رشته‌ها دارد. هرت لاکر بخصوص در «بهترین کارگردان» شانس دارد. بایگلو دومین زن آمریکایی تاریخ است که نامزد بهترین کارگردان شده (پس از سوفی کوپولا در سال ۲۰۰۳ به خاطر «گمشده در ترجمه»). لینا ورتمولرِ آلمانی در سال ۱۹۷۶ برای «هفت زیبایی» و جین کمپیونِ استرالیایی در سال ۱۹۹۳ برای «پیانو» نامزد همین جایزه شدند.

پس از این دو فیلم بزرگ «گرانبها» (Precious ) و «روی هوا» (Up in the Air) با ۶ نامزدی و فیلم انیمیشن «بالا» با ۵ نامزدی نام‌های اصلی هستند.

این شما و این پیش‌بینی‌های شهروند!

بهترین فیلم:

اسکار می‌رسد به آواتار

سایر نامزدها به ترتیب شانس:

هرت لاکر ـ حرام‌زاده‌های پرافتخار ـ گرانبها ـ تحصیلات ـ مرد جدی ـ گوشه‌ی کور ـ روی هوا ـ بالا ـ منطقه ۹

بهترین کارگردان:

اسکار می‌رسد به کاترین بایگلو، کارگردان هرت لاکر

سایر نامزدها:

لی دانیلز،‌ گرانبها/ کوئنتین تارانتینو، حرام‌زاده‌های پرافتخار / جیمز کامرون، آواتار/ جیسون رایتمن، روی هوا

بهترین بازیگر مرد:

اسکار می‌رسد به جف بریجز، قلب دیوانه

سایر نامزدها:

جورج کلونی، روی هوا/ کالین فرت، مرد مجرد/ مورگان فریمن، اینوکتوس/ جرمی رنر، هرت لاکر

بهترین بازیگر زن:

جایزه می‌رسد به ساندرا بولاک، طرف کور

سایر نامزدها:

گبوری سیدبی، گرانبها/ کری مولیگان، تحصیلات/ مریل استریپ، جولی و جولیا/ هلن میرن، آخرین ایستگاه