شهروند ۱۲۷۴ – پنجشنبه ۲۵ مارچ ۲۰۱۰
بیهوده نیست که نوروز در فهرست عیدهای رسمی انتاریو قرار گرفته است. ماه مارچ آغاز شده و داریم به نوروز نزدیک می‌شویم، و این در حالی ست که ننه سرما دارد بار و بندیلش را جمع می‌کند و هوای بهاری، تورنتو را گرفته، وقت رویدادهای جشن نوروز هم شروع شده و این‌جا و آن‌جای شهر را پر کرده است.
هفته‌ی گذشته نوروز در خیابان کوئین زودتر از همه‌جا از راه رسید.
گالری کوئین که مدت زیادی نیست با مدیریت ایرانی شروع به کار کرده پنجشنبه‌ی گذشته از ده‌ها تن ایرانی و کانادایی‌ پر شده بود که برای شرکت در افتتاح نمایشگاهی از کارهای مربوط به نوروز جمع آمده بودند. کارهای متعدد ده‌ها تن از هنرمندان جوان در و دیوار گالری را پر کرده بود. خبر خوب برای گالری و برای هنرمندان این ‌که کارها تند و تند فروش می‌رفت. ماهرخ آهنخواه، صاحب گالری، در میان سرشلوغی بسیار چند کلمه‌ای با شهروند صحبت کرد و گفت: «امسال برای نوروز بیشتر از کار بچه‌های جوان استفاده کردیم. چنانکه می‌بینید کارهای مختلفی هست از نقاشی تا مجسمه تا جواهرات و …».
از میان هنرمندان جوان همه ایرانی نبودند. از در گالری که وارد می‌شدی درست سمت چپ، تصویر دو تمبر قدیمی روی دیوار خودنمایی می‌کرد. از صاحبان‌شان که پرسیدم فهمیدم کار داون تایرل است، هنرمندی که خودش چند ماه است در گالری کوئین کار می‌کند و در این چند ماه به قدری با ایرانی‌ها آشنا شده که به قول خانم آهنخواه «تا چند وقت دیگر حتما فارسی هم صحبت می‌کند». داون در مصاحبه با شهروند گفت: «در این مدت جذب علاقه‌ی ایرانی‌ها به نوروز شدم و این انگیزه‌ای برای این کار و پرنده‌های همایی که طراحی کردم، شد». منظور داون اثر دیگری بود که در دیگر سوی گالری قرار داشت: مجسمه‌هایی از پرنده‌های همایی که به رنگ سبز مزین شده بودند.
البته قضیه فقط به بصر ختم نمی‌شد و هنرهای دیگری هم جمع آمده بودند تا نوروز را جشن بگیرند.
پیش از هر چیز آرش عبادپور برای حاضران به زبان انگلیسی صحبت کرد و از تاریخچه‌ی نوروز گفت. آرش، که متولد تهران است، برنامه‌نویس کامپیوتر است و دکترای مهندسی برق و کامپیوتر دارد اما اطلاعات گسترده‌اش راجع به رسوم و تاریخ نوروز قابل توجه بود و نشان داد که ایرانی‌ها با زمینه‌های مختلف نوروز را بزرگ می‌دارند.
سپس شاهد اجرای موسیقی کلاسیک توسط مهسا مداحیان و ناتالی وونگ بودیم.
مهسا از کودکی در ایران آموزش موسیقی دیده و سابقه‌ی نواختن در ارکسترهای معتبری در ایران را دارد و پس از آمدن به کانادا نیز در دانشگاه تورنتو درس ویولن‌سل گرفته و با گروه‌های مختلفی از فیلارمونیای تورنتو تا سمفونی ارکستر کافلر (که اکنون ویولن‌سل نواز اصلی آن است) همکاری می‌کند. مهسا در مصاحبه با شهروند گفت:‌ »برای اجرای امشب قطعاتی از باخ را انتخاب کردم که شنیدن‌شان در مراسم اینچینی راحت‌تر و دلپذیرتر است».
ناتالی، همکار و دوست مهسا، که او را با ویولن همراهی می‌کرد، برای اولین بار در مراسم نوروز شرکت می‌کرد و به ما گفت که به خواهش دوستش برای اجرا به این مراسم نوروزی آمده. او در مصاحبه با شهروند گفت:‌ «حال و هوای نوروز و مراسم امروز را دوست دارم».
و این نوای باخ از ویولن سلِ مهسا و ویولنِ ناتالی بود که بوی بهار را به مشام بسیاری رساند و انگار به آثار هنری نوروزی که در و دیوار را پر کرده بودند جان داد تا نوروز امسال خیلی زود به خیابان کوئینِ تورنتو رسیده باشد.