تغذیه و بهداشت خانواده

تمشک سیاه خاصیت ضد سرطان دارد

مقاله علمی توسط پژوهشگران دانشگاه اوهایو در ژورنال پیشگیری سرطان به چاپ رسیده که عملکرد ترکیبات تمشک سیاه را در جلوگیری از بروز سرطان روده بزرگ نشان می دهد. در این بررسی پودر تمشک سیاه توانسته است میزان بروز سرطان روده بزرگ را در حیوانات آزمایشگاهی که به نوعی ماده سرطان زا آلوده شده بودند و امکان دچار شدن آنها به سرطان روده بزرگ زیاد ب وده تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد. این دانشمندان معتقدند که علاوه بر املاح و ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های مهمی که در تمشک وجود دارند، به علت ترکیبات ضد التهابی موجود در این میوه است که غدد سرطانی رشد نکرده و سلول های سرطانی از بین می روند. آنتو سیانین موجود در تمشک یکی از این دسته ترکیباتی است که در این مورد نقش مهم بازی می کند. تمشک سیاه برعکس تمشک قرمز حاوی مقدار زیادی از دانه های ریز است که خود حاوی فیتو کمیکال هایی است که در سلامتی و بهزیستی بدن نقش دارند. همانطوری که بارها در همین صفحه اشاره کردیم هر قدر رنگ میوه ها پررنگ تر و خوش رنگ تر باشد، خواص آن ها بهتر و زیادتر می باشد.

نقش فلاوونوئیدها در پیشگیری سکته های قلبی و مغزی

 فلاوونوئیدها آنتی اکسیدان های گیاهی هستند که به طور کلی در سلامت و بهزیستی بدن نقش مهم دارند. نتایج یکی از بررسی های مهم در این مورد نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی خود سبزیجات و میوه جات مختلف منظور می کنند حدود ۲۰ درصد کمتر از دیگران به سکته های قلبی و مغزی دچار می شوند. فلاوونوئیدها را همچنین می توان در دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو و تخمه آفتاب گردان و کدو و غیره و شکلات به دست آورد. یکی از عملکردهای اصلی این دسته از آنتی اکسیدان های گیاهی تخفیف التهاب بدن است که اگر کنترل نشود، سبب بروز بسیاری از بیماری های مزمن سرطان و دردهای ماهیچه و مفاصل و غیره می گردد.

در مطالعه مورد بحث که توسط انجمن مبارزه با سرطان آمریکا انجام گرفته حدود یکصد هزار نفر از افراد مسن در پنج گروه مختلف بررسی و پیگیری شده اند که به مدت هفت سال بطول انجامیده است. هر یک از گروه های مورد بحث مقدار معینی از فلاوونوئیدها توسط رژیم غذایی دریافت می نمودند. نتایج و مقایسه آن ها نشان می دهد افرادی که  مقدار لازم و کافی از انواع شناخته شده و موثر فلاوونوئید مصرف می کردند حدود ۲۰ درصد کمتر به سکته های قلبی و مغزی دچار گردیده اند. این افراد هفته ای ۲۴ بار (پرس) سبزی و ۲۰ بار (پرس) میوه مصرف می کردند که علاوه بر فلاوونوئیدهای مختلف حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین ها و فیبر نیز هستند که می توانند از بروز بسیاری از بیماری ها مخصوصاً سکته های مغزی و قلبی جلوگیری کنند.

 

 معجزه چای سفید

چای سفید یا Pinyin (به زبان چینی) حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد ولی درباره تاریخچه پیدایش و کشت و برداشت آن عقاید زیادی وجود دارد. برای اولین بار رسانه های گروهی انگلیسی در سال ۱۸۷۶ مطالبی درباره این چای نوشتند و این زمانی رواج می گردید که چای سیاه و سبز تقریباً مصرف عمومی داشتند. در آن زمان قیمت چای سفید نسبت به چای سیاه خیلی گران تر بود و تقریباً در منازل اعیان و اشراف آن روز به مصرف می رسید. اصولاً غنچه های گیاه چای سفید و بعضی از برگ های جوان آن به صورت مخصوص جمع آوری و خشک و دسته بندی شده و به مصرف می رسند.

چای سفید حاوی مقدار زیادی Catechin است که خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی دارد و در پایین آوردن قند خون موثر است. در یکی دو دهه گذشته چندین مطالعه علمی جالب بر روی چای سفید و سلامت و بهزیستی به عمل آمده که مقام مخصوصی به این نوشیدنی می دهد.

در یک بررسی جدید از مخلوط عصاره چای سفید با اسانس درخت فندق و گلاب گل رز برای درمان التهاب بدن و جلوگیری از پیری زودرس استفاده نموده اند که نتایج آن غیرقابل پیش بینی و تصور بوده است.  این معجون می تواند در لطافت و زیبایی پوست و انعطاف بافت پوششی بدن نقش داشته و نوعی شادابی بی نظیر به پوست بدهد. در چند مطالعه علمی بر روی حیوانات اثرات عصاره گل رز در ازیاد عمر و سلامتی مشخص گردیده است. حال دانشمندان با مخلوط عصاره درخت فندق و گل رز به همراه چای سفید و مصرف آن به صورت چای یا ضماد شستشوی پوست بدن موفق شده اند از پیری زودرس جلوگیری کنند و سبب سلامتی و بهزیستی بدن گردند.

 عصاره هسته انگور قوی ترین داروی سرطان

پژوهشگران مرکز تحقیقات سرطان کلرادو (Colorado) مقاله جالبی در رابطه با تأثیر عصاره هسته انگور بر روی رادیکال های آزاد و جلوگیری از صدمه DNA بدن منتشر نموده اند. علاوه بر این ثابت نموده اند که ترکیبات هسته انگور قادر است سلول های سرطانی را از بین ببرد. تحقیقات علمی بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات هسته انگور قادر است تا ۶۷ درصد از رشد و حرکت سرطان ها در بدن جلوگیری کند. هسته انگور می تواند در داخل بدن محیطی را به وجود آورد که برای به وجود آمدن و تکثیر سلول های سرطانی مناسب نخواهد بود. به عبارت دیگر ترکیبات هسته انگور در حقیقت مانند سمی هستند برای سلول های سرطانی که سبب سالم نگهداشتن بدن می شوند. این دانشمندان مصرف حدود ۱۵۰ میلی گرم از پودر یا عصاره هسته انگور را در روز توصیه می نمایند.

 رابطه پرخوری و عارضه فراموشی در افراد مسن

مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران چند مرکز تحقیقات پزشکی انجام گرفته و نتایج آن در کلینیک Mayo تجزیه و تحلیل شده نشان می دهد که پرخوری در افراد مسن امکان بروز و پیشرفت فراموشی را افزایش می دهد.

در این بررسی تعداد ۱۲۳۳ نفر از افراد ۷۰ تا ۸۹ ساله مطالعه و پیگیری شده اند. افرادی که هر روز مقدار زیادی انرژی (کالری) از غذاهای مختلف به دست می آوردند، که گاهی مقدار آن تا حدود ۶ هزار کالری در روز می رسید – که رقمی است بسیار بزرگ و دو برابر دیگرانی که روزی حدود ۱۵۰۰ کالری دریافت می نمودند-، به عارضه فراموشی دچار شده اند و به طور کلی برای یک زن میانسال روزی ۲۳۰۰ کالری  و برای یک مرد میانسال با فعالیت های بدنی متوسط روزی ۳۲۰۰ کالری نیاز است. این رقم در افراد مسن تقلیل می یابد و بسته به فعالیت آن ها میزان آن تغییر می کند.

پرخوری سبب بروز چاقی می شود و چاقی خود امکان بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قند و بیماری های قلب و عروق و غیره را افزایش می دهد و این بار هم پژوهشگران رابطه پرخوری را با عارضه فراموشی مطرح می کنند.

 آمار سخن می گوید

در آمریکا نرخ ازدواج حدود ۸/۶ مورد در یک هزار نفر می باشد، در حالی که نرخ ازدواج در این مملکت حدود۴/۳ مورد در هر یک هزار نفر است. این آمار نشان می دهد که درصد بالایی از مردم(زن و مرد) اعتقاد به  ازدواج  ندارد و با همدیگر زندگی می کنند که به ظاهر درست تر و بی دردسرتر است.

 بهتر است باور کنید

در آمریکا هر ساله بیشتر از ۱۳۷ زن حامله نوزاد دوقلو به دنیا می آورند. در ضمن در این کشور ۵۹۰۰ سه قولو، ۳۵۵ چهار قلو و ۸۰ پنج قولو متولد می شوند.

به طور کلی با تولد سالی ۴ میلیون کودک در این مملکت، میزان زاد و ولد را تا حدود ۵/۱۳ نفر در یک هزار نفر افزایش می دهد.

 

 *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com