شهروند ـ آرش عزیزی

 ادامه تلاش ها برای رهایی سعید ملک پور

فعالان حقوق بشر و حامیان سعید ملک پور، مهندس کامپیوتر ایرانی-کانادایی که در حال حاضر در زندان اوین است و مجازات مرگ برایش تعیین شده، به فشارهای خود برای نجات سعید ادامه دادند.

مریم نایب یزدی، فعال حقوق بشر و مقیم ریچموند هیل، بارها در رسانه های کشور حاضر شده و در مورد پرونده ی سعید صحبت کرده است. نایب یزدی هفته ی گذشته نیز در شبکه ی سی تی وی حاضر شد و ضمن تاکید بر «فشار بین المللی» به عنوان «تنها راه نجات محکومین اعدام در ایران» به محکومین دیگری به جز ملک پور نیز اشاره کرد. مریم تاکید کرد که نمی توان تنها به پرونده سعید نگاه کرد و بقیه محکومین به اعدام را فراموش کرد.

سعید ملک پور از اکتبر ۲۰۰۸ در زندان به سر می برد

نایب یزدی گفت ایران از اعدام برای «هراس پراکنی در جامعه مدنی» استفاده می کند و نزدیک بودن انتخابات مجلس در این کشور و فعالیت ها برای تحریم آن از دلایل این اقدام است.

آبری هریس، از عفو بین الملل، نیز در این مورد با سی تی وی صحبت کرد. او گفت تجربه نشان می دهد که با فشار بین المللی می توان بعضی ها را از اعدام نجات داد اما در ضمن یادآوری کرد که تنها در طول دو سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ بیش از ۶۰۰ نفر در ایران اعدام شده اند.

پنجشنبه ی هفته ی گذشته در ضمن شاهد بودیم قراری که کاستاس منه گاکیس، نماینده ریچموند هیل در مجلس فدرال، در این مورد به مجلس آورده بود با حمایت تمام احزاب حاضر در مجلس به اتفاق آرا تصویب شد. این قرار اعلام می کند دولت کانادا دولت ایران را در مورد سرنوشت ملک پور مسئول می داند.

نایب یزدی با اشاره به بیانیه های مشابه دولت های متعددی در جهان (از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا و البته کانادا) به سی تی وی گفت قدم بعدی به نظرش صدور درخواست فوری از سوی سازمان ملل متحد است.

 

بحران نفتی ایران و افزایش قیمت بنزین در کانادا

به گفته ی تحلیل گرانی که شبکه ی گلوبال مونترال با آن ها مصاحبه کرده است بحران نفتی ایران و تحریم آن توسط اتحادیه اروپا بر قیمت بنزین در کانادا اثر خواهد گذاشت.

گزارش این شبکه اشاره کرد که رسانه های ایران اخبار ضد و نقیضی در این مورد منتشر کرده اند. در این مقاله می خوانیم که بحران و تحریم تا به حال اثر چندانی بر بازارها نداشته است (قیمت نفت با کمی افزایش به ۱۰۱ دلار رسیده است.) اما «تحولات بیشتر» حتما به افزایش قیمت بنزین در کانادا خواهد انجامید.

از جکی فارست، مدیر میز نفت جهانی در HIS، نقل قول آورده شده که: «ایران حدود روزی نیم میلیون بشکه نفت خام به اروپا صادر می کند و اگر این کار را متوقف کنند، بخشی از عرضه از بازار خارج می شود. از آن جا که قیمت های بنزین ما در کانادا با بازارهای نفت خام جهانی تعیین می شود، اگر قیمت آن بالا برود، شاهد افزایش قیمت بنزین در این جا نیز خواهیم بود.»

مایکل اروین، تحلیل گری دیگر، گفته است اگر نفت خام ۱۰ دلار گران شود قیمت بنزین احتمالا لیتری ۱۰ سنت بالا می رود اما عوامل دیگری نیز در کار هستند. یکی قیمت عمده فروشی بنزین که میزان عرضه و تقاضا در آمریکای شمالی آن را تعیین می کند و دیگری رقابت در سطح فروش محلی.

 

وزیر سابق لیبرال: یا تحریم ایران یا توسعه ی نفت آلبرتا

تری گالوین، روزنامه نگار کانادایی، هفته ی گذشته در مقاله ای در روزنامه ی اتاوا سیتیزن گفت طرح های دولت هارپر برای توسعه ی چاه های نفتی ملقب به «تار سندز» در آلبرتا با تلاش های این دولت برای اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران در تناقض است. گالوین از ایروین کاتلر، وزیر دادگستری سابق کانادا از حزب لیبرال، نقل قول می آورد که گفته هارپر چاه های نفت آلبرتا را به دست شرکت های چینی که منافع چند میلیارد دلاری در بخش انرژی ایران دارند سپرده است.

کانادا از پیشگامان اعمال تحریم اقتصادی بر ایران بوده است و همین سه هفته پیش، در روز ۳۱ ژانویه، بود که جان برد، وزیر امور خارجه ی دولت محافظه کار، «عملا تمام» نقل و انتقالات مالی بین دو کشور را مسدود کرد.

به گفته گالوین، حال این رابطه غیرمستقیم اقتصادی با ایران «بعضی از نزدیک ترین دوستان اسرائیل در کانادا»، نمایندگان محافظه کار مجلس و حتی بعضی وزرای کابینه را نگران کرده است.

نویسنده از شریل ساپریا، مدیر سیاست کانادا در «بنیاد دفاع از دموکراسی ها»، اتاق فکری در واشنگتن، نقل قول آورده که کانادا باید اعمال تحریم های اقتصادی را بسیار جدی بگیرد.

او در ضمن با آری رئیف، کنسول سابق اسرائیل در تورنتو، مصاحبه کرده است. رئیف، که در ضمن شهروند کانادا است و به فعالیت های خیریه اش معروف است، از جناح شیمون پرز، رئیس جمهور سابق اسرائیل، است که صلح طلب تر از جناح حاکم کنونی به حساب می آید. رئیف گفته نهادهای پرواسرائیل کانادا به بهانه ی رابطه ی نزدیک هارپر و ناتانیاهو، در مورد رابطه ی هارپر با شرکت های چینی سکوت اختیار کرده اند.

اما شیمون فوگل، از «مرکز مسائل اسرائیل و یهودیان» (نهادی که اخیرا با ترکیب انجمن های مختلف یهودیان و اسرائیلی ها در کانادا تشکیل شد) می گوید قضیه به این سادگی ها هم نیست. او به گالوین گفته برعکس، حمایت اتاوا از پکن می تواند کمک کند دولت استالینیست چین به صف حامیان تحریم ها اضافه شود. این مقاله در نشنال پست نیز بازچاپ شد.

  

دفاع از حقوق بهاییان در مجلس سنای کانادا

سرویس خبری جامعه ی جهانی بهاییان این هفته گزارشی از واشنگتن منتشر کرد و در آن از اقداماتی خبر داد که در کشورهای مختلف جهان برای جلب توجه به سرکوب بهاییان در ایران صورت گرفته است. از جمله به جلسه ای در مجلس سنای کانادا اشاره شده است که در آن چندین نفر از سناتورها نسبت به رفتار دولت ایران اعتراض کردند.

سلما عطاالله جان، سناتور مسلمان پاکستانی تبار از حزب محافظه کار، به یکی از هفت بهایی که ۲۰ سال حکم زندان دریافت کرده اند، بهروز توکلی، اشاره کرد و «نقض شنیع حقوق بشر توسط رژیم ایران» را محکوم کرد. سناتور رومئو دالار از حزب لیبرال از دیگر کسانی بود که در این مورد صحبت کرد. 

  

رئیس سابق بومیان مانیتوبا به جمهوری اسلامی: برای حقوق بشر کمکمان کنید

وقتی جمهوری اسلامی مدتی پیش سفیر کانادا در تهران را فرا خواند تا به نقض حقوق بومیان این کشور اعتراض کند، واکنش مردم چیزی به جز تمسخر نبود. اما ظاهرا سرکوب بومیان توسط دولت کانادا کار را به جایی رسانده که بعضی از آن ها از دست به دامن رژیم سرکوبگر ایران شدن هم ابا ندارند.

هفته پیش شاهد بودیم که تری نلسون، از روسای سابق بومیان استان مانیتوبا، گفت کاروانی به سوی سفارت ایران در اتاوا به راه می اندازد تا از احمدی نژاد به خاطر جلب توجه ها به موضوع بومیان تشکر کند و خواستار کمک بیشتر شود. نلسون می گوید وزارت مسائل بومیان در دولت هارپر علیه او «کودتا» کرده است.

ماجرا به این برمی گردد که اعضای قبیله ی روسو ریور قرار بود این هفته در همه پرسی ای شرکت کنند و تصمیم بگیرند که حکومت محلی خود را بر اساس رسوم سنتی خود انتخابات کنند یا قوانین دولت کانادا. اما وزارتخانه ی دولت هارپر این همه پرسی را لغو کرد تا نلسون نتواند به قدرت بازگردد.

این است که نلسون کاروان خود را راه انداخته تا از احمدی نژاد تشکر کند و موضوع زنان مفقود و مقتول بومی را بیشتر مطرح کند. او گفت: «اگر از من بخواهند حاضرم به ایران بروم تا به مساله تحریم های اقتصادی و آن چه بر مردمان بومی ما در کانادا می گذارد بپردازم.»

 

شهادت پیام اخوان در مجلس سنا

پیام اخوان، حقوقدان شهیر ایرانی-کانادایی و استاد حقوق بین الملل در دانشگاه مک گیل مونترال، هفته ی گذشته در کمیته مجلس سنای کانادا در امور خارجه و بازرگانی بین المللی ظاهر شد تا در مورد «مبارزه قهرمانانه ایران برای بازیابی انسانیت از دست رفته اش» شهادت دهد.

متن شهادت اخوان در وب سایت مجله ی مک لینز منتشر شد. او در صحبت های خود آینده ای سرشار از صلح و عدالت برای مردم ایران آرزو کرد.

 

سپاه پاسداران، سازمانی تروریستی

مجله ی اینترنتی راست گرای فرانت پیج هفته گذشته گزارشی به قلم سارا اکرمی، فعال دانشجویی دانشگاه یورک و جان تامپسون، مدیر اجرایی اتاق فکری در کانادا، منتشر کرد که در آن به سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی اشاره شده است.

 

در این گزارش می خوانیم که قوانین ضدتروریستی کانادا قبلا موثر واقع شده اند و مثلا جمع آوری کمک مالی برای ببرهای تامیل را، که پایگاه هایی گسترده در کانادا دارد، دشوارتر کرده اند.

در این گزارش مفصلا به ساختارها و ارتباطات سپاه اشاره شده است و به لزوم اعلام آن به عنوان سازمانی تروریستی توسط دولت کانادا تاکید شده است.

 

یهودیان مستقل کانادا: ایران در حال دستیابی به سلاح هسته ای نیست

«صدای یهودیان مستقل» سازمانی حقوق بشری که هدفش تشویق حل عدالت آمیز تخاصم در اسرائیل و فلسطین از طریق کاربست قانون بین المللی و احترام به حقوق بشر تمام اطراف است این هفته مقاله ای در وب سایت کانادایی ربل (Rabble.ca) منتشر کرد و در آن به مساله جمهوری اسلامی، سلاح های هسته ای و برنامه ی دولت ناتانیاهو پرداخت.

این گروه در آغاز گزارش خود می گوید حرف های دولت های اسرائیل و کانادا را باور ندارد و فکر می کند «هیچ شواهدی در دست نیست که ایران در آستانه ساخت سلاح های هسته ای است.»

این گزارش برای این ادعای خود از میر داگان، رئیس سابق موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، نقل قول می آورد که گفته اسرائیل به هیچ وجه نباید به ایران حمله کند. علاوه بر داگان از گبی اشکنازی، رئیس سابق ستاد ارتش و یووال دسکین، رئیس سابق شین بت، سرویس امنیت داخلی اسرائیل، نیز نقل قول آورده شده است.

گزارش سپس مفصلا به دیدگاه های موشه ماچوور، تحلیل گر کمونیست اسرائیلی، اشاره می کند که می گوید عناصری در دولت اسرائیل می خواهند به بهانه ی جنگ علیه ایران فلسطینی های بیشتری را از کرانه غربی بیرون کنند.

  

تریاک ایرانی در فرودگاه تورنتو پیدا شد

آژانس خدمات مرزی کانادا هفته گذشته خبر از کشف ۱۳ کیلو تریاک در فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو داد.

به گزارش سی بی سی، مقامات گفته اند ارزش این محموله ی تریاک بیش از ۸۲۰ هزار دلار کانادا تخمین زده می شود. این محموله به عنوان «قطعات یدکی» از ایران ارسال شده بود و به کمک دستگاه های اشعه ایکس فرودگاه پیدا شد و به پلیس فدرال تحویل داده شد.

 

 

ایران به کانادا کفش صادر می کند؟!

خبرگزاری ایسنا از تهران گزارش داد ایران با دور زدن تحریم های غربی ها در ۱۰ ماه گذشته به بیش از ۳۰ کشور کفش فروخته است. ارزش این صادرات ۱۱۷ میلیون دلار تخمین زده شده است.

در حالی که عراق و افغانستان به عنوان اهداف اصلی صادرات ایران عنوان شده اند از کانادا نیز به عنوان یکی از سایر خریداران کفش های ساخت ایران نام برده شده است.  این گزارش ایران را ۱۰مین کشور دنیا در زمینه حجم تولید کفش اعلام کرده است.