چون اخیرا پس از دریافت جایزه اسکار توسط فرهادی مراسم سیاسی عبادی اسکار همه گیر شده و تعداد جوانان مومن و مکتبی علاقه مند به فیلم و سینما نیز روز به روز در حال ازدیاد می باشد تا جایی که مراسم اسکار برای هنرپیشه ها و کارگردانان و سینماروهای حزب اللهی نیز جذابیت خاصی پیداکرده، عده ای از این مومنین از خدا بی خبر دچار سئوالات و شکیاتی در باب هالیوود و مراسم اسکار شده اند و از رهبری استفتاء نموده اند که سئوال ها و جوا ب ها را عینا از سایت مقام رهبری نقل می کنیم.

 

س – آیا نگاه کردن به مجسمه اسکار که هیبت مردانه دارد برای دختری که به سن بلوغ رسیده اشکال دارد؟

ج نظر به مجسمه نامحرم اسکار به قصد لذت و ریبه حرام است و بدون قصد لذت، اگر مجسمه را نشناسد و مستلزم مفسده‏اى هم نباشد، اشکال ندارد.

 

س- چون مجسمه اسکار معمولا به صورت و هیکل مردانه ساخته می شود، آیا لمس آن برای هنرپیشه زن یا دخترجایز است؟

ج- اگر به سن بلوغ رسیده باشد لمس آن جایز نیست، اما اگر با خواندن صیغه محرمیت به همدیگر محرم شده باشند اشکالی ندارد.

استفتائات درباره ی مجسمه اسکار

 

س- شرکت زن مسلمان و دریافت جایزه در مراسم اسکار چه حکمی دارد؟

ج اگر بتواند با حجاب کامل در پشت ستونی قایم شده و مفسده ای برایش نداشته باشد می تواند جایزه را در کیسه یا مشمایی قرارداده و به زن مسلمان تحویل دهند اما چون در چنین مراسمی احتمال مفسده می رود اهبط است شوهر یا پدر یا جد پدری این جایزه را به نمایندگی از زن دریافت نماید.

 

س- وظیفه تماشاچیان در امر به معروف و نهى از منکر در مراسم اسکارچیست؟ مخصوصاً در مواردى که هنرپیشه های زن و مرد بر روی صحنه همدیگر را می بوسند و تنها راه جلوگیرى از وقوع منکر منحصر به ایجاد مانع بین فعل حرام و فاعل آن است. آیا در چنین مواردى مى‏توان برآنها سخت گرفت و یا جیب آنان را زد و  اموال آنها را تصرف کرد؟ یا اینکه چنین مواردى جزو وظایف حکومت است؟

ج-  تکلیف شرعى و وظیفه همگانى، امر به معروف و نهى از منکر فقط زبانى است و  در مراسم اسکار به صورت داد و بیداد و یا هو کردن مى‏باشد. و در صورت نیاز به مراحل بالاتر مثل زدن جیب و ضرب و شتم آنان، بهتر است موضوع را به مسئولین ذیربط در نیروى انتظامى‏ و قوه قضاییه واگذار نمایید.

 

س: پوشیدن لباسهاى مدّ غربى یا شلوارهاى تنگ یا لباسهایى که مارک و علامت برخى از شرکتهاى معروف غربى را دارند در مراسم اسکار چه حکمى‏ دارد؟

ج) استفاده از لباسى که موجب ترویج فرهنگ منحط غرب شود و یا مهیج شهوت باشد و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود، در چنین مراسمی به هیچ وجه جایز نیست.

 

س: هنرپیشه ای از خانواده‏ دربان متعهد هالیوودی از من خواستگارى نموده که البته بنده نیز على رغم این که وضعیت مالى مناسبى ندارد به وى علاقمندم اما خانواده‏ام مى‏خواهند که حتماً استخاره بگیرم. استخاره در مسائلى مانند رفتن به هالیوود چه حکمى‏ دارد؟

ج) شایسته است انسان در امورى که می خواهد (خصوصا رفتن به هالیوود) راجع به آنها شخصا تصمیم بگیرد، ابتدا دقت کند و یا با تهیه کنندگان و کارگردانان با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و در صورتى که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، مى‏‏تواند استخاره کند، بنابر این در کار خیری مانند هالیوود که همه می خواهند با سر به داخل آن شیرجه بزنند، استخاره لازم نیست.

 

س- همسری دارم که به دلیل کمرویی حاضر نیست در مجامعی مثل اسکار شرکت نماید، آیا مى‏‌شود براى مداوای کمرویی وی از چیزهایى که خوردنش حرام است، مانند شربت های غیربهداشتی و نشئه جات استفاده کرد؟

ج- اگر به گفته طبیب حاذقِ متدین و مورد اطمینان، معالجه متوقف بر آن باشد، در حد ضرورت یعنی دو سه تا چتول و دو تا بست اشکال ندارد.

 

س: تعدادی از وودی آلن های وطنی علاقمندند  برخی از اعضاى بدنشان را پس از مردن حواله مراسم اسکار نمایند. آیا آنان حق وصیت کردن چنین مسأله‏اى را دارند؟

ج) استفاده از اعضاى میّت جهت حواله به مناسک سیاسی عبادی مانند اسکار و یا فستیوال کن، اگر با اذن میّت در دوران حیاتش و یا با اذن اولیاى او بعد از مردنش باشد اشکال ندارد، مگر در  مورد اعضایى که حواله آنها موجب وهن و توهین و یا هتک حرمت مراسم یا مدعوین شود.

 

س: لطفا بگویید در احکام شیردادن در فیلم های هالیوودی به چه صورت بین هنرپیشه زن و مرد نقش اول محرمیت به وجود مى‏آید؟

ج-  شرایط شیر دادنى که سبب محرمیّت در هالیوود و یا دیگر مراکز فیلم سازی مى‏ شود عبارتند از:

۱-مرد بازیگر که دراینجا نقش کودک را بازی می کند فقط شیر زن هنرپیشه همبازیش را بخورد.

۲- شیر آن زن هنرپیشه از حرام نباشد.

۳- شیرهنرپیشه ای که از زنا حامله شده، موجب محرمیت نمى‏ شود.

۴- مرد بازیگر، شیر را از پستان بمکد (اگر شیر را در گلوى او و یا در قهوه او بریزند، فایده ندارد).

۵- شیر خالص باشد، با چیزى مثل قهوه و کاکائو مخلوط نکرده باشند.

 

س- نحوه محرمیت دختر خوانده هالیوودی را توضیح دهید؟

ج- مى‏توان آن دختر را ـ در صورت وجود وجاهت و با اذن حاکم شرع یا وکیل او ـ به عقد موقتِ پدرِ پدرخوانده، درآورد و فیلم را شروع کرد.

 

س- با توجه به اینکه زنان خارجى (اعم از مسلمان و غیر مسلمان) در مراسم اسکار قر و قمیش می دهند نگاه کردن به آنها جایز مى‏باشد یا خیر؟

ج) نگاه کردن به قر و قمیش زن نامحرم حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراین اگر نگاه از روى لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلق به زن مسلمانى که بیننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنابر احتیاط واجب در صورت عدم رعایت حجاب نباید به قر و قمیش زن نامحرم که بطور مستقیم از تلویزیون و برنامه‏هاى اینترنتى، پخش مى‏شود نگاه کرد. نگاه کردن به تصاویر و فیلمهاى مستهجن با حجاب و بی حجاب نیز بطور مطلق حرام است.