دو هفته دیگر مردم استوار، دلاور و مقاوم سوریه در حالی سالگرد رستاخیز خود را برگزار خواهند کرد، که نه تنها دنیا را به شگفتی واداشته و متوجه وجود و حضور ملتی بزرگ کرده اند، بلکه عزم و اراده استوار خود را نیز از یکسو بر حاکم ظالم و جنایتکار خویش و حامیان جنایتکارتر از خودش ـ ولایت مطلقه فقیه، ولادیمیر پوتین تزار جدید روسیه، جمهوری به اصطلاح خلقی چین و… ـ و از سوی دیگر رهبران مذبذب، نان به نرخ روزخور و کاسبکار دنیای به اصطلاح آزاد و دموکرات تحمیل کرده اند.

در حالی که حکومت جنایتکار بشار اسد گرفتار در دام خون های ناحقی که به زمین ریخته دچار سرگیجه ای جنون آمیز شده و در جستجوی راهی برای خروج از بن بست و نجات خود را به در و دیوار می کوبد، مردمی که روزانه ده ها نفر از عزیزانشان قربانی این جنون جنایتکارانه می شوند با پایداری شگفت انگیز خود درس هایی گران بها به ملت های اسیر و دربند حاکمان خودکامه می دهند و برای خود عزت و اعتبار و آبرو می خرند. روز شنبه ۲۵ فوریه، پس از چندین روز به توپ و خمپاره بستن مردم غیرنظامی و بی دفاع شهر حمص و کشته شدن صدها نفر در این کشتارهای وحشیانه، به گزارش تارنمای “العربیه”: «کمیته هماهنگی انقلاب مردم سوریه اعلام کرد که برغم سرکوب وحشیانه بشار اسد علیه مخالفان، روز جمعه ۲۴ فوریه ۶۱۷ تظاهرات در مناطق مختلف سوریه برگزار شد».

درگیری ها در سوریه ادامه دارد

 آیا در برابر مردمی چنین شجاع که قصد بشار اسد و سیدعلی خامنه ای برای حاکم کردن رعب را درهم شکسته و به سخره گرفته اند، نباید سر تعظیم و تکریم فرود آورد؟ آیا نباید مردم سوریه را که موفق شده اند دلسوزی برای جمعی مظلوم و توسری خور را به ستایش و احترام برای دلاورانی ظلم ستیز و بنیاد ظالم برانداز تبدیل کنند، ستود و از آنان درس از خودگذشتگی و آزادگی آموخت؟

تردید نیست که این “روزگار تلخ تر از زهر” بر مردم سوریه می گذرد و روسیاهی برای جنایتکارانی می ماند که ازهم اکنون پریشان و درمانده در “کارفروبسته” خود در جستجوی سوراخ موشی هستند تا بقیه عمر ذلت بار خود را با عذاب وجدان در آن بگذرانند و بزعم خود از مجازات جنایت هایشان درامان بمانند. 

این هفته، رژیم جنایتکار و فریبکار بشار اسد که از ولایت مطلقه فقیه فزون بر پول و اسلحه و پاسدار سرکوبگر و تک تیرانداز، خط و مشاوره نیز می گیرد، اعلام کرد که قانون اساسی جدید سوریه را روز یکشنبه ۲۶ فوریه به همه پرسی می گذارد.  شبکه تلویزیون دولتی سوریه از میزان بالای مشارکت مردم در همه پرسی قانون اساسی خبر داد اما به گفته خبرنگار بی بی سی که از چند حوزه رأی گیری دیدن کرده، شمار کمی در این همه پرسی شرکت کرده بودند.  این همه پرسی نمایشی و فرمایشی، با تحریم مخالفان حکومت بشار اسد روبرو شده بود.  به گزارش “العربیه”: «دولت سوریه روز یکشنبه بیش از ۱۴ میلیون نفر را در حالی برای شرکت در همه پرسی سراسری قانون اساسی جدید فراخواند که چندین منطقه در این کشور شاهد گلوله باران گسترده بود». 

در قانون اساسی جدید به “آزادی احزاب” اشاره شده و ماده ۸ قانون اساسی فعلی که حزب بعث به عنوان رهبری کشور بوده و رییس جمهوری از آن انتخاب می شد لغو شده است.  بنابر قانون اساسی جدید، که ترفندی برای فریب و گمراه کردن مردم است، رییس جمهوری دارای اختیارات وسیعی است و تمام وزیران توسط وی انتخاب می شوند.  او همچنین می تواند بعضی از قوانین تصویب شده در مجلس را رد یا لغو کند. در این قانون دوره ریاست جمهوری ۷ سال تعیین شده و رییس جمهوری می تواند ۲ دوره انتخاب شود. در صورت تصویب این قانون، بشار اسد که دوره فعلی ریاست جمهوری اش در سال ۲۰۱۴ پایان می یابد، می تواند تا سال ۲۰۲۸ در این سمت باقی بماند!

برگزاری خیمه شب بازی مسخره و فرمایشی همه پرسی بیش از هرچیز دیگر نشانگر سردرگمی و پریشانی حکومتی است که مانند غریقی که برای نجات خود به هرچیزی می آویزد، قدرت تفکر و تعقل خود را کاملا از دست داده است.

روز دوشنبه ۲۷ فوریه، به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور سوریه مدعی شد که بیش از ۸۹ درصد مردم به قانون اساسی جدید این کشور رأی موافق دادند. این در حالی است که همه پرسی سوریه با اعتراض اپوزیسیون این کشور و تمسخر کشورهای غربی مواجه شده و اتحادیه اروپا روز ۲۷ فوریه تحریم ها علیه دمشق را تشدید کرده است. برغم این نمایش مسخره و بی خاصیت، مقاومت جانانه مردم شجاع سوریه موجب تغییرات عمیق در موضع گیری نسبت به حکومت بشار اسد شده است.  

روز جمعه ۲۴ فوریه هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه امریکا، در کنفرانس “دوستان سوریه” که در تونس برگزار شد گفت: «بشار اسد به خاطر نادیده گرفتن درخواست های بین المللی و ادامه سرکوب معترضان سوری، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. تردیدی وجود ندارد که در سوریه به زودی تحولاتی روی می دهد که بر اثر آن کشتار و خونریزی متوقف خواهد شد».

شجاعت مردم سوریه و سرسختی آنان در پیگیری خواسته هایشان حتی نطق باراک اوباما را هم باز کرد.  به گزارش “رادیو آلمان”: «باراک اوباما ضمن هشداری تند به حکومت سوریه از بشار اسد خواست هرچه زودتر از قدرت کناره گیری کند. امریکا و متحدانش برای توقف کشتار مردم بی گناه سوریه از هر وسیله ای بهره خواهند گرفت… این امر ضروری است که تشکلی بین المللی به وجود آید و به بشار اسد پیامی آشکار دهد که زمان رفتنش فرارسیده است».

تنها وزیر امورخارجه و رییس جمهوری امریکا نیستند که مردم شجاع سوریه آنها را وادار به تغییر موضع کرده اند. اسماعیل هنیه، سرکرده حماس در نوار غزه و جیره خوار مستمری بگیر ولایت مطلقه فقیه، که دو هفته پیش در تهران بر سر مبلغ مواجب دریافتی چانه می زد هم تغییر موضع داده است. به گزارش “رادیوآلمان” او در اجتماع هزاران نفر در مصر از جنبش مردم سوریه حمایت کرد. وی مخالفان رژیم اسد را قهرمانانی خواند که برای دستیابی به آزادی و اصلاحات در کشورشان مبارزه می کنند. در تکمیل اظهارات اسماعیل هنیه، صالح ال برداویل، عضو ارشد حماس هم تأکید کرد: «قلب مردم فلسطین برای هر قطره خونی که در سوریه ریخته می شود، جریحه دار می شود. ما هرگز به خاطر ملاحظات سیاسی چشمان خود را در برابر رویدادهای سوریه نخواهیم بست».

بان کی مون، دبیرکل آرام و لاک پشت رفتار سازمان ملل هم سرانجام تصمیم گرفت که از مرحله ابراز “نگرانی” و “انزجار” در مورد کشتارهای روزمره سوریه فراتر رود و دست به اقدام عملی بزند.  اقدام دیرهنگام بان کی مون تأییدی براین موضع هوشمندانه مردم سوریه است که باید روی استواری اراده خود تکیه کنند و به نهادهایی مانند سازمان ملل دلبستگی و امید واهی نداشته باشند. خبرگزاری روسی “ریانووستی” گزارش داده است که: «بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد “کوفی عنان” دبیرکل قبلی این سازمان را به سمت نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه منصوب کرد».

در بیانیه مشترکی که کوفی عنان و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب منتشرکرده اند گفته شده: «کوفی عنان برای قطع خشونت و جلوگیری از نقض حقوق بشر در سوریه و همچنین حل و فصل صلح آمیز بحران سوریه فعالیت خواهد کرد».  تعیین کوفی عنان که کارنامه درخشانی از سال های دبیرکلی خود در سازمان ملل ندارد و بسیاری از ناکارآمدی های کنونی این سازمان ناشی از دوران اوست، از سوی بان کی مون حاکی از نابسامانی و آشفتگی است که بر این سازمان عریض و طویل اما کم خاصیت حکم می راند.

سالگرد رستاخیز مردم شجاع و درخور احترام سوریه در حالی نزدیک می شود که بشار اسد جنایتکار و حامیان جنایتکارترش هراسان و وحشت زده آخرین تیرهای ترکش خود را به هر سو می افکنند!

 

 

* شهباز نخعی نویسنده در حوزه ی مسائل سیاسی و ساکن مونتریال کانادا و از همکاران شهروند است.

Shahbaznakhai8 (at)gmail(dot)com